Hodnocení: 3 body – není to špatné, ale to nedorozumění ohledně entometodologie (které se týkalo tentokrát skoro všech prací) jste prostě dotáhl o kousek dál, než bylo nutné, a tudíž jste o kousek víc „schoval“ či potlačil ten hlavní Lynchův argument, o který šlo Vágner David UČO – 64094 Příprava 2 Lynch, Michael (2000): Against reflexivity as an academic virtue and source of privileged knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54 Alternativní název: Reflexivní obsese, aneb když reflexivita hypertrofuje [ZK1] Lynch se v úvodu tohoto textu věnuje různým formám reflexivity, čímž poukazuje především na skutečnost, že reflexivitu nelze pojímat jako jednotný koncept, ale že v sociálních vědách existuje vícero reflexivit. Společným jmenovatelem různých reflexivit je ovšem schopnost zpětného pohledu v tvorbě poznávání[ZK2] . Detailněji se následně věnuje dvěma formám a to reflexivitě radikální a reflexivitě etnometodologické. Na konceptu reflexivity v její radikální podobě ukazuje, jak se vymezuje vůči jiným formám reflexivity, tak vůči snahám o objektivní poznání. Tím si dle Lynche přisuzuje určitou vědeckou nadřazenost, činící tak ze sebe jediný správný vědecký přístup. To znamená také, že se vymezuje vůči přístupům, které považuje za nereflexivní. [ZK3] Na etnometodologické verzi reflexivity však Lynch ukazuje, jak je v tomto konceptu reflexivita vnitřně přítomna. Každé lidské jednání je v etnometodologickém přístupu reflexivní a v takovém pohledu nereflexivní být nelze. Pro Lynche to také znamená, že je bezúčelné snažit se reflexivní přístupy vzájemně hodnotit, dle míry své „reflexivnosti“. [ZK4] ________________________________ [ZK1]Šlo by – ale trochu to evokuje, od čeho jsem se dnes na přednášce distancoval, totiž že s tou reflexivitou se to dnes jakoby přehání, že je jí moc (přehání se to nejspíš s tím, jak často se o ní mluví, ale jinak nejde ani tak o MÍRU reflexivity, jako spíš o to, co si skrze ní výzkumníci nárokují). [ZK2]Co si pod tím představit? [ZK3]Ta nadřazenost ale vyplývá ještě z něčeho mnohem podstatnějšího, než že si „radikálové“ uzurpují ten pojem pro sebe. Tam jde spíš o to, že takový pojem reflexivity u sebe jako výzkumníka předpokládá ne-reflexivitu u ostatních a tím udržuje tlustou čáru mezi badateli a jejich objekty zkoumání, posiluje představu, že my a oni víme nějak jinak (my líp). [ZK4]Není moc jasné, jak to ti etnometodologové s reflexivitou myslí. Ale hlavně Lynch tu etnometodologickou představu nenabízí jako alternativu, která by měla nahradit ostatní přístupy, a už vůbec od ní otevřeně nedovozuje svou nespokojenost s tím, jak to s reflexivitou dnes chodí. Jinak řečeno, on ostatním nevytýká, že nejsou etnometodologové.