Hodnocení: 2 body – hodně nejasné, nepřesné a často ne moc srozumitelné; alternativní název zavádějící a nesmyslný; ta hlavní pointa textu, jak jsme jí probírali na hodině, Vám dost unikla Vaňásková Barbora, UČO: 333407 LYNCH, Michael (2000): Against reflexivity as an academic virtue and source of privileged knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54 Alternativní název: Etnometodologická koncepce reflexivity jako teoretické východisko různých přístupů k reflexivitě[ZK1] Autor se zabývá se reflexivitou jako teoretickým a metodologickým konceptem ustaveným ve společenských vědách, který se ale používá mnoha matoucími způsoby[ZK2] . Zkoumá proto kriticky různé verze konceptů reflexivity z hlediska jejich odlišností a metodologických výhod, které přinášejí. Neměli bychom se dle něj dívat na reflexivitu jako na výhradní metodologický nástroj vědy, protože reflexivita je velmi komplexní a široký pojem, na který se dá nahlížet mnoha způsoby a není privilegovanou znalostí pouze vědců, ale zná ji i běžný život.[ZK3] Soustředil se na verzi reflexivity související s radikální epistemologií, která sama sebe obrací proti objektivním způsobům reprezentace. Zpochybnil ideu, že je reflexivita ovládaná nebo dosažitelná pouze umístěním, texty nebo analýzami.[ZK4] Píše, že vědci mají tendenci zdůrazňovat důležitost být reflexivní jako protiklad k bytí nereflexivním[INS: u :INS] , problémem ale je, že nesdílejí stejné stálé koncepty toho, co [DEL: toho co :DEL] znamená být reflexivní[ZK5] . Preferuje proto [ZK6] etnometodologický koncept reflexivity, který nepodporuje žádná teoretická nebo metodologická východiska v kontrastu s nereflexivním protějškem[ZK7] . .[ZK8] ________________________________ [ZK1]No to ne – tím etnometodologická koncepce rozhodně není a Lynch ani nenavrhuje, aby byla. Ani si to nedovedu představit – jak by například mohla být východiskem ke klasické metodologii nebo k Beckově teorii reflexivní modernizace? [ZK2]To snad nikoli, ty způsoby dávají docela dobře smysl, byť různý. Sám Lynch je pěkně vysvětluje, nic moc matoucího na těch různých přístupech není. [ZK3]Když se reflexivita dá nahlížet mnoha způsoby, proč ne jako metodologický nástroj vědy? Co v tom brání? – tuhle úvahu prostě moc nechápu. [ZK4]Tomu nerozumím. Spíš byste měla vysvětlit, proč Lynch pochybuje i o té radikální reflexivitě [ZK5]V čem tenhle problém spočívá? Řekl bych, že pro Lynche zrovna tohle moc problém není, dokud někdo nebude tvrdit, že existuje jen jeden jasně vymezený pojem reflexivity. [ZK6]Proto rozhodně ne. [ZK7]Kdybych Lynchův text neznal, vůbec netuším, co tady asi myslíte. [ZK8]Proč píšete kurzívou? Chcete to nějak celé zvýraznit?