Hodnocení: 3 body (ještě) Jméno: Lada Železná, 333190 Text: LYNCH, Michael (2000): Against reflexivity as an academic virtue and source of privileged knowledge. Theory, Culture & Society, 17 (3): 26-54 Alternativní název: Nevýznamnost reflexivity jako metodologického nástroje[ZK1] Lynch ve svém textu představuje různé formy reflexivity, aby ukázal jejich diverzitu a inkoherenci. Předmětem jeho kritiky však nejsou tato jednotlivá pojetí, ale tendence pojímat reflexivitu jako jistou akademickou ctnost či zdroj metodologické výhody a privilegovanosti. Představitelé této tendence předpokládají, že reflexivita je dosažena pouze v některých pozicích, textech či analýzách, zatímco ostatní jsou nereflexivní, tedy méně hodnotné a validní. [ZK2] Lynch však ukazuje, že jednotlivá pojetí reflexivity jsou vždy relativní a vázána na určité teoretické a metodologické koncepce. Z tohoto důvodu jsou účinky reflexivity nahodilé[ZK3] , závislé na přijetí veřejností (publikem), a zvýšená reflexivita tak nezaručuje žádné výhody a zisky. Jako alternativu nabízí Lynch etnometodologickou verzi reflexivity[ZK4] , jež nestaví reflexivitu do opozice vůči nereflexivitě, protože vychází z přesvědčení, že ve skutečnosti není možné být nereflexivní. Pro etnometodologický přístup není reflexivita věcí volby, ale základní a nezbytnou vlastností společenského života, díky které existuje sociální řád[ZK5] . Lynch si je však vědom toho, že tato etnometodologická verze nebude široce přijata a ani k tomu nevyzývá. Stejně jako ostatní popisované reflexivity, i etnometodologická varianta vychází z určitého programu, který oslovuje pouze některé ze sociálních vědců. Mohla by tak sloužit spíše jako „terapeutický“ prostředek svárů mezi jednotlivými reflexivitami, který vyplývají z představy reflexivity jako zdroji osvícení[ZK6] . ________________________________ [ZK1]No to bych byl opatrnější. O metodologické nevýznamnosti ani Lynch nemluví. Metodologický přístup k reflexivitě je v textu navíc zcela jasně jen jedním z mnoha přístupů, které Lynch zmiňuje. Přitom ve své kritice se soustředí spíš na radikální reflexivitu, která se od reflexivity metodologické ostře distancuje… [ZK2]Ano [ZK3]Spíš asi myslíte všelijak podmíněné. Nahodilé tu není dobré slovo. [ZK4]Na hodině jsme si říkali, že tohle pojetí spíš zmiňuje jako příklad, a nikoli že by ho myslel jako reálnou alternativu, která může nahradit všechny ty ostatní přístupy. [ZK5]No, ano. Bylo by pěkné, kdyby se Vám podařilo naznačit, jak to vlastně přijde. Co to znamená, že je základní a nezbytnou vlastností sociálního života... [ZK6]Jo, přesně to jsem myslel v té poznámce výše. Fajn, že jste si toho všimla. Ale zcela pomíjíte to hlavní, proč se Lynch k soudobým pokusům o reflexivitu (v čele s epistemologickým radikalismem) staví tak kriticky.