Hodnocení: 4 body (ještě) – líbí se mi, že je to stručné; ale některé věty by mohly být jednodušší, přehlednější, lépe postavené Písemná příprava č. 3 Jiří Bureš (333064), SOC 400 Merton, R. K. 1968. The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63. Alternativní název: Funkcionální analýza ocenění a prosazení vědění ve vědě Ve vědě dochází k nadhodnocování oceněných a neoceňování neohodnocených. To může přinášet dilema při publikování vědeckých prací, kdy sice renovovaný vědec zastiňuje jména kolegů, ale zároveň může zajistit větší čtenost[ZK1] . Vnímaná nespravedlnost, či exponenciální nerovnost v uznání má význam pro celkový komunikační systém vědy. Slouží k vyrovnání se s množstvím produkovaných informací. Takováto redukce komplexity (stejný účel může mít i redundance, tzn. opakování stejného poznatku) se zakládá na charakterových vlastnostech oceněného vědce[ZK2] , které zahrnují citlivost a vkus pro výběr problému vedle sebeomezující schopnosti vybrat, co si zaslouží publikování[ZK3] . Tyto vlastnosti mohou být získány socializací ve vhodném prostředí, kontaktem s jiným obecně uznaným vědcem a opakovaným uznáním práce. Merton ukazuje, že věda závisí na schopnosti efektivní komunikace a takovou funkci má nadhodnocování oceněných. ________________________________ [ZK1]No právě jak komu… a nebo byste to měl lépe vysvětlit. [ZK2]No ale Merton zároveň ukazuje, že a jak tyhle vlastnosti souvisí se specifickým sociálním postavením oceňovaného vědce. Tím právě otázka Matoušova efektu přesahuje psychologický rozměr a stává se sociologicky zajímavou. [ZK3]Trochu obtížně srozumitelné