Hodnocení: 4 body (s přimhouřenýma očima); zkuste to příště ještě stručněji, jednodušeji Eva Kotašková, 332998 Merton, Robert. 1968. The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63 Alternativní název: Ocenění [ZK1] vědeckého poznání: reprodukce nerovností či podpora vědění[ZK2] ? Robert Merton ve svém článku rozvíjí způsoby, kterými psychologické procesy ovlivňují rozdělení ocenění [ZK3] vědců za jejich práci a také vliv, které mají tyto procesy na tok idejí a objevů skrze komunikační síť vědy. Téma sociální stratifikace vyznamenání vědců nahlíží skrze koncept [ZK4] tzv. Matoušova efektu (Matthew effect), který tkví v narůstání ocenění a uznání [ZK5] jednotlivých vědeckých příspěvků těch vědců, kteří již mají značné renomé a naopak neposkytování takové pozornosti těm, kteří doposud ve své vědecké kariéře nezanechali (oceněnou) stopu. Samotní laureáti, píše Merton, vidí tento efekt jako základní nerovnost v systému ocenění, který ovlivňuje kariéry jednotlivých vědců. Merton ale vyjma této osobní roviny zdůrazňuje také další implikace ve vývoji vědy.[ZK6] Z hlediska komunikačního systému může tento efekt, v případě spoluprací a multiple discoveries [ZK7] (objevů, které jsou provedeny individuálně, nezávisle na sobě), zvyšovat viditelnost nových vědeckých poznatků v komunikační síti. Jinými slovy, příspěvky významně postavených vědců spíše včas a rozsáhle vstoupí do komunikačních sítí vědy[INS: , :INS] a zrychlí tak svůj vývoj (protože pouze na práci, která je efektivně přijata a využita jinými věcmi[INS: , :INS] záleží). Viditelnost objevu není pouze záležitostí množství na sobě nezávislých, potvrzujících se výsledků, ale také postavení vědce, který výzkum provedl ve stratifikačním systému vědy. V důsledku popsaného Matoušova efektu dochází ke kumulaci: bohatší se stává bohatším – bohatší má lepší předpoklady pro rozvoj. Systém ocenění tak vytváří „třídní strukturu“ vědy, stratifikující distribuci šancí mezi vědci na rozšiřování jejich role jako objevitelů. Tento proces vytváří diferencovaný přístup k vědecké produkci, která může být na jednu stranu podpořena oceněním či oceněným, na druhou stranu některé objevy a problémy mohou zůstat opomenuty. Psychologické i sociální důsledky Matoušova efektu tedy mohou být pozitivní i negativní a to jak z hlediska individuálního, tak sociálního. ________________________________ [ZK1]Spíš asi oceňování (nedokonavě). [ZK2]Tohle se mi zdá trochu zavádějící, protože Merton to tímhle směrem tak docela neformuluje – on všelijaké ty „nespravedlnosti“ na úrovni individuální kariér spíš konfrontuje s tím, co jako sociolog dobře vidí, totiž s funkčností celého sociálního systému vědy. Tahle ambivalence je ústřední. [ZK3]Pozor na takováhle hromadění podstatných jmen slovesných. [ZK4]To není ani pěkná, ani přesná formulace. On tu situaci takhle prostě pojmenovává, protože ji ono biblické úsloví vystihuje… A velmi bych se přimlouval, abyste si na tuhle rozšířenou frázi dávala pozor i jindy a jinde. [ZK5]Opět ta podstatná jména slovesná. Tu a tam jedno, budiž, ale takhle nakupené to není pěkné. Máte jich v tomto krátkém textu požehnaně. [ZK6]Ano, tohle je klíčové. [ZK7]Pište normálně česky.