Hodnocení: 4 body (ještě) – klidně by mohlo být kratší; dávejte si pozor na formulace a gramatiku The Matthew Effect in Science Alternativní název: Známí budou známější: Soukromá nespravedlnost a veřejná funkce ve vědě?[ZK1] Robert K. Merton se v článku [DEL: z odvětví sociologie vědy :DEL] zabývá způsoby systémů [ZK2] odměňování a komunikace ve vědeckém poli. Analytickým nástrojem je Mertonovi tzv. [DEL: matoušův :DEL] [INS: Matoušův :INS] efekt (kdo má, tomu bude dáno a bude mít ještě víc, kdo nemá, tomu bude odňato i to, co má), který je odvozen od biblického podobenství. Aplikován na vědu poté funguje takto – vědec (analogicky vědecký tým, jehož je členem nebo celá instituce), který je již dostatečně známý[INS: , :INS] bude známější ještě více, jelikož jeho práce se budou více číst, citovat, kritizovat a odměňovat než práce podobně nebo stejně kvalitního kolegy, který ovšem není tolik známý. Tento fenomén tvoří v soukromých kariérách jednotlivých vědců zřetelné nerovnosti a nespravedlnosti. V další části se ovšem Merton pokouší na [DEL: matoušův :DEL] [INS: Matoušův :INS] efekt ve vědě podívat z jiného úhlu pohledu[ZK3] . Shledává, že věda jakožto veřejný „orgán“ vědění založený na sdílení, společné práci a efektivní komunikaci je poháněn vpřed právě tímto jevem[ZK4] . Známí vědci jsou hodně čteni a jejich práce vstupují široce a rychle ve známost (vstupují do komunikační sítě vědy)[INS: , :INS] a tím zpřehledňují mnohdy zahlcená specializovaná odvětví. Matoušův efekt tak na vědecké pole působí ambivalentním způsobem. Na jednu stranu vytváří určité sociální vzorce a mechanismy, které umožňují efektivní šíření informací[INS: , :INS] a tím i pokrok (je funkční) a na straně druhé vytváří nespravedlnosti u některých jedinců uvnitř systému (je dysfunkční). [ZK5] MERTON, Robert (1968): The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63 ________________________________ [ZK1]Tohle se mi nezdá nejpřesnější a nejšťastnější. Ta „soukromá nespravedlnost“ by chtěla doplnit lépe formulovaným protějškem, který tam Merton popisuje… a možná pak i bez toho otazníku, neboť Merton nad tím nijak rozpačitě nebloumá, on prostě ukazuje, jak nejednoznačné ty souvislosti jsou – nespravedlivé pro jednotlivce a jejich kariéry, ale zároveň v mnoha ohledech funkční z hlediska celého sociálního systému – a to je klíčové SOCIOLOGICKÉ poselství, které by si v tom názvu zasloužilo trochu zřetelnější ztělesnění (právě v té druhé části) [ZK2]?? [ZK3]Ano, to je ono – ze sociologického úhlu pohledu. Ty individuální nespravedlnosti jsou notoricky známé, dobře viditelné. Ale jako sociolog tady Merton upomíná na něco méně zřejmého. [ZK4]No to je trochu silné. Věda ani zdaleka není poháněna vpřed JENOM tímto jevem – což Vaše věta trochu naznačuje. [ZK5]Ano, tohle je důležité.