Hodnocení: 4 body (ještě) – mohlo by být i kratší, zkuste v tom sama sebe přitlačit tím, že to celé budete psát do jediného odstavce Eva Lukášová, 215851 Písemná příprava 3. MERTON, Robert (1968): The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63. Alternativní název: Potenciál obsažený ve vědeckém ocenění: jeho vliv na jedince a vědeckou komunitu[ZK1] Merton upozorňuje na fakt, že věda je činností veřejnou, nikoli soukromou. Jedná se o systém, ve kterém důležitou roli hrají instituce, nejenom vědci samotní. [ZK2] Jednou institucí je i udělování cen za vědeckou činnost. Merton představuje tzv. Matoušův efekt, který označuje skutečnost, že oceněným vědcům se dostává dalšího uznání a jsou jim připisovány větší zásluhy narozdíl od vědců, kteří dosud oceněni nebyli. Merton tento efekt popisuje na individuální úrovni, kdy má vliv na osobní kariéru vědců. Matoušův efekt se však projevuje i na systému komunikace ve vědě. Příspěvky zaštítěné jmény laureátů významných ocenění mají lepší pravděpodobnost, že se v rámci vědecké komunity stanou viditelnými. Matoušův efekt tedy na jedné straně napomáhá nerovnostem v postavení jednotlivých vědců, zároveň ale organizuje komunikaci ve vědecké obci, a tak umožňuje její lepší fungování.[ZK3] Dopad Matoušova efektu je patrný i na institucionální úrovni. Univerzity, které již mají status ceněných vědeckých pracovišť[INS: , :INS] mají tendenci kumulovat talentované studenty. Vědci držící významná ocenění jsou tedy oproti svým kolegům nadáni určitým potenciálem. Tento potenciál má dle Mertona psychologické i sociální základy. Oceněný vědec sám vyniká charismatem, které je dále umocněno statusem oceněného. Potenciál oceněného se však neprojevuje pouze v osobním styku, ale právě i na komunikaci v rámci vědecké obce a na postavení samotných univerzit[DEL: , :DEL] [INS: . :INS] [DEL: má :DEL] [INS: Má :INS] tedy dopad na vědu coby instituci. ________________________________ [ZK1]Mohlo by asi být. Ale ještě lepší by to bylo, kdyby se Vám nějak podařilo vystihnout tu nejednoznačnost, kterou Merton vypichuje: co je „nespravedlivé“ a někdy zničující pro jednotlivce, má svoje „pozitivní“ účinky pro celý systém. Takhle jako by se jednalo jen o nějaké žádoucí vlivy („potenciál“). [ZK2]ano [ZK3]Ano, tohle je podstatné, ta ambivalence.