Hodnocení: 4 body – velmi pěkné! Vágner David – 64094 Příprava 3 Merton, Robert (1968): The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63. Alternativní název: Pozitivní a negativní aspekty Matoušova efektu [ZK1] ve vědě Merton se v textu věnuje projevům Matoušova efektu ve vědě, kterou přitom chápe jako sociální a veřejnou instituci. Matoušův efekt označuje proces, ve kterém ocenění a uznání získávají spíše etablovaní vědci s prestiží, na úkor vědců začínajících, přestože kvalita a přínos jejich vědecké práce by snesly vzájemné srovnání. Z takového pohledu je efekt diskriminující vůči skupině začínajících vědců. Merton tento proces však nenahlíží jako apriori negativní a poukazuje tak na jeho ambivalenci[ZK2] . Vyzdvihuje zejména pozitivní úlohu efektu v komunikačních systémech vědy, čímž má na mysli snazší prostupnost práce etablovaných vědců do širšího povědomí. Prestižní pracovníci také dle Mertona disponují osobnostními vlastnostmi[ZK3] , které jim umožňují přistupovat k problémům neotřele a s potřebným rozhledem. Matoušův efekt je tak vědě prospěšný proto, že urychluje a zintenzivňuje komunikaci a tedy samotný proces vědeckého poznání. Negativní aspekty individuální diskriminace jsou tak vyváženy přínosem vědě jako celku. ________________________________ [ZK1]Může být, ano. Zachycuje to klíčový motiv, a totiž nejednoznačnost těch efektů. Snad jen takto to může evokovat, že ME dělá něco, co je dobré, a něco jiného, co je špatné. Zatímco Merton vlastně ukazuje, že ME něco dělá, a to (jedna a ta samá věc) je z jistého hlediska disfunkční, z jiného funkční… [ZK2]Ano, to je podstatné. [ZK3]Nejen osobními vlastnostmi, ale doslova sociálním postavením, které jim tu neotřelost, velkorysost a rozhled umožňují.