Hodnocení: 2 body – hodně se opakujete (např. celý první odstavec by šel úplně vynechat, a i potom opakovaně jinými slovy říkáte to samé); dávejte si pozor na překlepy a gramatiku; tu pointu byste měla lépe (zřetelněji, výslovněji) pojmenovat a případně jen doložit nějakým příkladem (vy se omezujete na popis fenoménu a jeho příklady; tím vám uniká to sociologicky podstatné, tedy konstatování nejednoznačných důsledků onoho psychologicky založeného „Matoušova efektu“) Vaňásková Barbora, UČO: 333407 MERTON, Robert (1968): The Matthew effect in science: The reward and communication systems of science are considered. Science, 159 (3810): 56-63 Alternativní název: Nerovnosti v oceňování a uznávání méně známých vědců ve vědeckém světě[ZK1] Článek pojednává o tzv. „The Matthew effect[ZK2] “, který obecně říká[ZK3] , že bohatí se stávají bohatšími a chudí chudšími. Text se pak zabývá aplikací tohoto principu na oceňování [ZK4] a odměňování vědců ve vědeckém světě. Ocenění se pak navíc nedočkají všichni brilantní vědci, jelikož je početně omezené. Známí vědci jsou často oceňováni na úkor těch méně známých a je jim připisován hlavní kredit i za práce, na kterých spolupracovali s dalšími vědci[INS: , :INS] a také za práce na výzkumech, které [DEL: probíhali :DEL] [INS: probíhaly :INS] současně[DEL: , :DEL] a byly na sobě nezávislé. Tito vědci si jsou tohoto faktu vědomi, ale vnímají ho pouze jako nerovnost v odměňovacím systému. Vědecké příspěvky známých vědců jsou pak rychleji a snadněji přijímány ostatními, než příspěvky těch méně známých. Z textu [DEL: vyplívá :DEL] [INS: vyplývá :INS] , že celý vědecký svět upřednostňuje a oceňuje uznávané vědce a jejich výsledky práce na úkor těch, kteří mohou mít stejné kvality, ale jsou méně známí[ZK5] . Tito uznávaní vědci jsou velmi sebevědomí a nebojí se hledat a řešit těžké problémy. Tento princip se uplatňuje také v případě univerzit a různých významných výzkumných centrech, kdy slouží k akumulaci těch nejtalentovanějších vědců na jedno místo a brání tak v rozvoji nových významných center bádání.[ZK6] ________________________________ [ZK1]Tohle trochu komolí, o co jde. Protože zároveň jde i o ty známější vědce. A nejde jen o jakékoli nerovnosti, ale spíš o to, co takováhle praxe v oceňování pak znamená, jaké má důsledky – funkční i disfunkční. [ZK2]Česky? [ZK3]Efekt nic neříká. [ZK4]Ten princip nikdo neaplikoval. Tímto pojmem Merton pojmenovává situaci, která „spontánně existuje“. [ZK5]Opakujete se. [ZK6]Ano, tyhle věci jsou důležité, ale chtělo by to, abyste to výslovněji souhrnně pojmenovala: tenhle způsob oceňování má NEJEDNOZNAČNÉ účinky – co je na úrovni kariér jednotlivců často dysfunkční (nespravedlivé aj.), je funkční z hlediska celého systému vědy (třeba tak, jak píšete v téhle větě).