Hodnocení: 3 body Písemná příprava č. 4 Jiří Bureš (333064), SOC 400 Collins, H. M, Pinch, T. J. 1998. The Golem: What everyone should know about science. Cambridge: Cambridge University Press – kapitola 1: „Edible knowledge: The chemical transfer of memory“, str. 5-26. Alternativní název: Arbitrární konec vědecké hypotézy – Případ chemického přenosu paměti [ZK1] Nové vědění závisí na hodnocení vědeckého společenství. Přináší-li experiment příliš jedinečný poznatek, pak je vědecké společenství spíše kritické a sleduje faktor lidského omylu, respektive přílišné zručnosti, která je příčinou jedinečnosti (tzv. efekt zlatých rukou). Výsledná diskuze o takovémto nejistém experimentu obsahuje na jedné straně argumenty o povaze zručnosti, která je původcem zaručující jedinečnost výsledků experimentu, nebo na straně druhé protiargumenty o neschopnosti jiných vědců pokus opakovat. Jedině kolektivně zvládnutelné provedení experimentu je vědeckou komunitou přijatelné, výlučně individuálně provedený experiment spadá do nejistého prostoru mezi špatnou prací a podvodem, což jsou etické kategorie, [INS: které :INS] „poškozují pověst“. [ZK2] Samotná diskuze nakonec může odradit od dalšího bádání, aniž by bylo potřeba uzavřít vědecký problém a hypotézy vyvrátit. Povaha výsledku experimentu, či pokračování v jisté oblasti výzkumu jsou závislé na očekáváních vědecké komunity, důvěryhodnosti vědce, renomovanosti laboratoře a předsudcích o testované hypotéze. ________________________________ [ZK1]Může být. Ale ta druhá část je vlastně jen přeložená. [ZK2]Formulujete to příliš jednoznačně, jako nějaké obecné zákonitosti. Ty ale na základě případové studie vyvozovat nejde… Všechny tyhle věci, které zmiňujete, v textu nějak obsažené jsou. Ale bylo by dobré je (všechny, jako jeden celek) ještě proti něčemu postavit – totiž proti přísné logice experimentálního ověřování, podle které by tato výzkumná větev vlastně vůbec neměla podobně „umřít“.