Hodnocení: 4 body – poslední věta to zachraňuje, jinak by to pro drobné prohřešky a nepřesnosti byly spíš body tři; je to kraťounký textový útvar (a měla by to být jediná tematická linie), tak to klidně pište jako jeden odstavec Doseděl Tomáš, 365877 Collins, Harry M., Trevor J., Pinch. 1998. The Golem: what [DEL: you :DEL] [INS: everyone :INS] should know about science. Cambridge: Cambridge University Press[ZK1] . Věda není formální, i když se tak tváří[ZK2] Collins a Pinch ukazují, jak se původně nadějný směr bádání postupně vlivem řady vědeckých i nevědeckých[ZK3] faktorů vytrácí ze zájmu vědecké obce. V šedesátých letech přišli vědci s přenosem paměti mezi živočichy chemickou cestou (testováno na červech, krysách, myších a rybách). Přesto, že jejich zjištění nebyla nikdy úplně vyvrácena, přestali se o ně ostatní již v sedmdesátých letech zajímat. Prvním důvodem ztráty zájmu vědecké komunity je nepříliš dobrá opakovatelnost pokusu; vstupuje do něj tolik proměnných, že ani použití relevantních vědeckých postupů nevede k reliabilním výsledkům. Vědci také původně kritizovali výběr neobvyklých laboratorních zvířat (červi). Jak psal Merton, posuzovali také, kdo publikoval výsledky výzkumu. Dalším důvodem je časová a finanční náročnost[ZK4] ; opakování pokusu vyžaduje práci s několika tisíci zvířaty. Z řady vědeckých i nevědeckých (společenských, finančních, časových) důvodů se tak zájem vědecké komunity odklonil od chemického přenosu paměti k jiným problémům. Bráno čistě formálně, všechny požadavky na vědeckou práci byly splněny, ukazuje se ale, že o přijetí či nepřijetí vědeckého objevu rozhodují i neformální, nekodifikované důvody.[ZK5] ________________________________ [ZK1]Údaj je nejen nepřesný, ale také neúplný. Vy nepíšete o celé knize, ale jen o jedné její kapitole. [ZK2]Je to trochu „novinářské“; a podle toho také příliš kategorické – nemyslím, že Collins s Pinchem by odsouhlasili, že „věda není (vůbec) formální“. Když popisují celou řadu ne-formálních momentů, které hrají důležitou roli, neznamená to, že by nerozuměli přítomnosti a úloze formálností ve vědě. [ZK3]No, právě. Oni nenahrazují naši představu o vědě nějakou úplně jinou představou, jen ji rozšiřují, obohacují. Ukazují, že svou sílu má celá řada dalších okolností než jen ty, které patří do učebnic metodologie. [ZK4]Asi bych napsal: RELATIVNÍ časová a finanční náročnost. Je strašlivá spousta pokusů na čas a peníze mnohem náročnějších. [ZK5]Ano, tohle je důležité obecné poselství textu. A správně to tedy máte na významném místě Vašeho shrnutí, na konci.