Hodnocení: 4 body – dobré, až na ten nejasný alternativní název Edible Knowledge: The Chemical Transfer of Memory Alternativní název: Uzavírání vědeckých rozepří „standardním“ způsobem[ZK1] . T. J. Pinch a H. M. Collins se v první kapitole nazvané Edible Knowledge: The [DEL: chemici :DEL] [INS: chemical :INS] transfer of memory snaží ukázat obecné tendence ve vědeckém poli [ZK2] na popisu případu vědecké rozepře. Rozepře se týkala možností chemického přenosu paměti (testováno na červech, myších a krysách). Při líčení jednotlivých fází experimentů se autoři snaží ukázat, že výsledky vědecké práce jsou silně ovlivňovány společenskými („mimo-vědními“) fenomény jako např. smrtí vědců, nedostatkem financí pro opakování nebo pokračování výzkumů nebo obecnou ztrátou zájmu o určitý okruh vědeckých problémů. Vědecké kontroverze jsou tak často uzavírány nikoli konsensem, potvrzováním či vyvracením výsledků výzkumu, ale profánními, každodenními jevy, které intervenují do vědeckého pole jako do kteréhokoli jiného. Pinch a Collins tak zpochybňují představu o vědeckém procesu jako o jednoduché linii – teoretizování, pozorování, experimentování, výsledek. COLLINS, H. M. / PINCH, T. J. (1998 [1993]): The Golem: What everyone should know about science. Cambridge: Cambridge University Press – kapitola 1: „Edible knowledge: The chemical transfer of memory“, str. 5-26 ________________________________ [ZK1]Tohle je takové hodně nejednoznačné (a ty uvozovky k tomu ještě přispívají). [ZK2]Hodně abstraktně řečeno.