Hodnocení: 4 body Adam Staveník 256321 COLLINS, H. M. / PINCH, T. J. (1998 [1993]): The Golem: What everyone should know about science. Cambridge: Cambridge University Press – kapitola 1: „Edible knowledge: The chemical transfer of memory“, str. 5-26 Autoři se zabývají experimenty McConnella a Ungara s chemickým přenosem paměti. Experimenty byly kontroverzní a mnoho jiných vědců se je pokoušelo replikovat, s různými výsledky. Replikace totiž závisela na shodě ohledně toho, jaké jsou v experimentu důležité proměnné. S kontroverzí a rostoucí kritikou, na kterou McConnell postupně reagoval a vyvracel ji úpravou experimentu, rostl i počet proměnných, které mo[INS: h :INS] ly ovlivnit výsledky experimentu. Čím více bylo proměnných, tím těžší bylo rozhodnout, zda daný experiment opravdu replikoval podmínky toho původního. Stejně tak to poskytovalo více prostoru pro vzájemné obviňování se z neschopnosti a improvizace při provádění experimentu. Ungarův experiment replikovalo poměrně velké množství týmů s pozitivními výsledky. Nicméně těch několik negativních mělo mnohem větší váhu. Jeden z takových, týkající se však McConnellovy práce, pocházel od laureáta Nobelovy ceny. Množství pozitivních replikací nemělo příliš velký vliv, hlavně pokud se jednalo o kontroverzní experimenty. Správně replikovat experiment si žádalo určitou úroveň schopností a především dobré jméno a reputaci, podle kterých by ostatní věci mohli posoudit hodnověrnost daného experimentu. Tento mechanismus také ilustruje fakt, že dříve velmi silné argumenty kritiků a důraz na experimenty s negativními výsledky, se dnes zdají zbytečné a nepodložené. Nakonec experimenty s chemickým přenosem paměti zapadly, i přestože nikdy nebyly vyvráceny. Experimentální replikace tak není zcela přímočará věc a vědecká selhání nemusí být důsledkem pouze špatné kvality vědcovy práce, ale mohou za nimi stát často i nevědecké a sociální faktory.[ZK1] Alternativní název: Proč není Shakespeare v pilulce? Nevyvrácené experimenty s chemickým přenosem paměti[ZK2] ________________________________ [ZK1]Ano – tohle je podstatné. Možná jste tomu mohl věnovat ještě trochu více prostoru (na úkor líčení toho, jak to celé bylo). Bylo by pěkné to ještě trochu zřetelněji vysvětlit. [ZK2]Mohlo by být, takhle v knize. Ale možná by ještě bylo dobré naznačit nějak ten základní rozpor – ty experimenty jsou nejen nevyvrácené, ale zároveň opuštěné, a právě tento rozpor je základem toho, co chtějí autoři vyzdvihnout.