Hodnocení: 1 bod – vlastně splněné jen z poloviny; a i v té polovině by to chtělo nějak lépe postihnout tu dynamiku, díky níž se z kvasinek Pasteurovým přičiněním stávají autonomní, skutečně objektivní jsoucna Lenka Marečková 333113@mail.muni.cz Bruno Latour: Pandora's hope: Essays on the reality of science studies Kapitoly 4 a 5: From Fabrication to Reality; Historicity of Things[ZK1] (anotace) V kapitolách 4 a 5 Latour představuje non-human aktéra, jako novou klíčovou postavu jeho pojetí vědeckého konstruktivismu[ZK2] . Non-human aktér je zde určujícím faktorem pro překonání chápání vědeckého zkoumání jako objevení již existujícího, a vytváření referenčního rámce mezi „světem venku“ (přírodou, objektem) a lidským světem (myslí, společností, subjektem). Vědecký experiment tak není pouze objev, odkrývání reality; podle Latoura je to spíše událost, ve které se střetává lidský prvek vědce a non-human aktéra, přičemž práce vědce má charakter vytváření specifických podmínek, ve kterých se může konkrétní entita vědeckého objevu zrodit. Pro toto pojetí vědecké praxe se tak spíše než objevování či naopak přetváření a fabrikace hodí metafory cesty či spojení, které více odkazují na charakter výzkumu, kdy vědec různými cestami dává nově vzniklé substanci možnost samostatné aktivity[ZK3] . Z historického pohledu je tato událost rekonstrukcí minulého vědění a aktivit, které zpětně „podkládá“ věděním, vzniklým aktuální vědeckou událostí.[ZK4] Alternativní název: Zrození faktu aneb jak se dělá vědecký objev[ZK5] Zdroj: LATOUR, Bruno (1999): Pandora's hope: Essays on the reality of science studies. Cambridge: Harvard University Press, kapitoly 4 a 5 (113-173) ________________________________ [ZK1]Podle sylabu jste měli na každou kapitolu sepsat shrnutí zvlášť (a tedy i navrhnout alternativní názvy). Je to tam výslovně uvedeno. [ZK2]To je trochu zvláštní pojmenování, zavádějící. Myslíte nějaký konstruktivismus uplatňovaný zvlášť vědecky, či co? [ZK3]Ano, tohle je podstatné. Ale asi by to chtělo (klidně i na úkor některých předcházejících řádků) trochu vysvětlit. Jak se tohle „zmocňování“ odehrává? Co si pod tím představit? Jak to souvisí s „metaforou cesty či spojení“? [ZK4]No a tohle je prostě strašlivě málo na tu pátou kapitolu. Z toho moc vytušit nelze. [ZK5]Straně povšechné, nespecifické (takhle by se mohla jmenovat každá druhá práce v současné sociologii vědy).