Hodnocení: 2 body Jméno: Lada Železná, 333190 LATOUR, Bruno (1999): Pandora's hope: Essays on the reality of science studies. Cambridge: Harvard University Press, kapitola 4: From Fabrication to Reality (str. 113-144) Alternativní název: Artikulované propozice jako vztah lidských a nelidských entit ve vědeckém výzkumu[ZK1] Ve čtvrté kapitole se Latour obrací k práci Louise Pasteura v oblasti kvašení. Vychází ze sporu mezi tvrzením, že vědecká fakta jsou konstruována[INS: , :INS] a tvrzením, že jsou reálná. Konstruktivistické hledisko ignoruje roli „nelidského“ prvku, tedy autonomní a automatickou [ZK2] aktivitu bakterií. Naivně realistické hledisko naopak opomíjí vliv Pasteurovy práce. Ve skutečnosti však právě jeho usilovná práce v laboratoři vede k nezávislosti substance. Diskuze mezi realismem a konstruktivismem se stává bezpředmětnou, protože vědecká fakta jsou zároveň reálná i konstruovaná[ZK3] . Latour zavádí pojem propozice pro vztah mezi lidskými i nelidskými entitami. Propozice vnímá jako příležitosti rozdílných entit, aby vstoupily do vzájemného kontaktu. Mezi propozicemi se ustanovuje vztah, který Latour nazývá artikulací. [ZK4] Otázkou není, zda je proces kvašení reálný či konstruovaný, ale jakým způsobem se stává [ZK5] artikulovatelným. Latour ukazuje, že tato artikulace je umožněna právě prostřednictvím experimentu v laboratoři, během kterého se jednotlivé entity (fermenty, Latour i další) proměňují. LATOUR, Bruno (1999): Pandora's hope: Essays on the reality of science studies. Cambridge: Harvard University Press, kapitola 5: The Historicity of Things (str. 145-173) Alternativní název: Od atributů k substanci: Relativní existence vědeckých poznatků V páté kapitole chce Latour reformovat otázku historičnosti. Ukazuje, že žádný poznatek nemá absolutní existenci. V pojetí klasické dichotomie mezi subjektem a realitou či světem a slovy stojí na počátku substance mimo historii, která je později poznaná myslí člověka. V takovém pojetí tedy substance žádnou historii nemá. Pokud však vyjdeme z představy cirkulujících referencí, pak historičnost věci je tvořena unikátní kombinací entit, které ji vytvořily. Na počátku tedy nestojí substance, ale série atributů, od které se k substanci pomalu pohybujeme. Relativní existence této substance spočívá v její svázanosti s časem a místem.[ZK6] Každý poznatek může být později reartikulován. Stabilní existenci a dlouhotrvající vítězství určitého poznatku zajišťuje podle Latoura institucionální charakter substance. Institucionální mechanismy napomáhají udržovat sdílenou představu o existenci určitého fenoménu, která byla utvořena kolektivní historií[ZK7] . ________________________________ [ZK1]Tohle je takové moc statické (Latour přitom klade zásadní důraz na ty proměny, kterým během výzkum dochází, např. jak se kvasinky kvasinkami STÁVAJÍ… kdežto vy jako byste odkazovala k tomu, jak to „ve výzkumu JE“. [ZK2]?? [ZK3]ano [ZK4]Tolik bych se v těchhle shrnutích nezaměřoval na pojmy. Je to pak zbytečně zatěžkané a trochu nejasné. Říkejte to vlastními slovy. [ZK5]Ano, tohle je důležité, ten dynamický důraz a proměna. Ale právě o tomhle chtělo napsat trochu víc. Aby se to vyjasnilo. Kdybyste se vykašlala na „propozice“ a „artikulace“ a místo toho trochu dotáhla tohle, bylo by to daleko lepší. [ZK6]Je to takové hodně abstraktní. Představte si čtenáře, který Latourův text nezná. A pro něj pište. [ZK7]No ale jak to tedy je s tou historičností? To Latourovo řešení tu nějak vypadává – to, že mikrobi mají svou historii, což je ale zároveň historie toho, jak se postupně staly ahistorickým jsoucnem, které tu bylo odjakživa… Než je Latour objevil, vlastně neexistovaly; ale poté, co je objevil, existovaly odjakživa…