Hodnocení: 3 body Doseděl Tomáš, 365877 Waterton, Claire. 2002. „Od terénu k představám: Klasifikace přírody a vytváření Evropy.“ Biograf 14 (43-44)[ZK1] : 3-32. Nejasnost klasifikačních systémů[ZK2] Klasifikační systémy, které vědci používají k popisu okolního světa, trpí řadou nedokonalostí. Autorka si nejprve všímá, že mladí vědci musí odkoukat, jak klasifikační systém používají [ZK3] jejich zkušenější kolegové. Formální popis totiž k jeho správné aplikaci nestačí, je potřeba sjednotit občas vágní výklad pojmů. To ale není jediný problém. Převodem klasifikačních systémů mezi různými kulturami, např. aplikací směrnice EU do Velké Británie, dochází k jejich „překladu“ (ve smyslu úpravy na lokální podmínky prostřednictvím vyjednávání všemožných aktérů), kterým se původně zamýšlený význam více či méně posouvá. Tvůrci systému přitom s lokálními úpravami počítají, dávají prostor k menším či větším změnám podle místních podmínek (ukazuje se tedy, že EU není tak hegemonická, jak ji často vnímáme). Všechny tyto vlivy vedou k tomu, že nelze vždy úplně přesně sledovat jednotlivé kroky, jimiž dochází k převodu skutečnosti na její popis.[ZK4] Ne vždy jasný a ne vždy reverzibilní klasifikační systém ale ovlivňuje fyzický svět např. v tom smyslu, že stanovuje, které (nepřesně klasifikované) lokality mají být chráněny. ________________________________ [ZK1]To není správně. Co je ta 14? [ZK2]To je poněkud nespecifické a nepřesné. Protože autorka ukazuje, jak tyhle systémy jsou jasné i nejasné – proto je tak obtížné dva klasifikační systémy „téhož“ smířit dohromady; dále zvažuje, co tyhle kvality znamenají v politickém rozměru celé věci, při dohadování a implementaci. [ZK3]No, právě. Jak ho POUŽÍVAJÍ – systém je celkem jasný, z povahy věci; ale jeho použití „na zelené louce“ je podivuhodně nejasné. [ZK4]Tohle je nejasné. Proč by ty kroky mělo jít zpětně sledovat? Kdybyste tohle o trošku líp vysvětlil, dávala by pak lepší, zřetelnější smysl ta následující věta.