Hodnocení: 3 body (ještě) Věda, technologie a politika Zuzana Lenhartová Shrnutí textu č.9 BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39 Alternativní název: Jak vědecky zkoumat náboženské zjevení[ZK1] ? Shrnutí: Autor se v textu věnuje otázce náboženské epistemologie, ke které přistupuje skrze etnometodologické rozšíření Wittgensteinovy filosofie. Upozorňuje spolu s Wittgensteinem, že věda dělá chybu, když na náboženství nahlíží jako na objekt, zkoumatelný obvyklými vědeckými prostředky. V případě, že se pro jeho popis snaží využívat vědeckou metodologii a termíny[ZK2] a nahlíží na něj jako na metaforické vyjádření popisující všední realitu, či jej dokonce popisuje jako instituci, stojící na jasných, empiricky zkoumatelných základech[ZK3] , selhává[ZK4] . Na studiu konkrétního případu ženy, která zažívá různá náboženská zjevení, se autor snaží poukázat na to, že k ustavení [ZK5] pravdy o zjevení dochází skrze mnoho různých každodenních interakcí, v určitém kontextu a za pomoci mnoha aktérů. Ti společně, skrze různé [ZK6] způsoby přesvědčování a dokládání důkazů vytvářejí výslednou sociální konstrukci [ZK7] události zjevení. ________________________________ [ZK1]To vyznívá, jako by šlo prvořadě o nějaký metodologický text. Přitom autor především rozebírá určitý případ, aby řekl něco o povaze zbožnosti. To sice má svoje „metodologické“ souvislosti a autor se svému specifickému přístupu v úvodu dost věnuje, ale že by ten jeho text šlo omezit jenom na tohle, to se mi docela nezdá. [ZK2]Etnometodologie je obecně poměrně scientistní (otevřeně „vědecká“) a její terminologie taky… [ZK3]No ale sám vlastně svůj text o analýzu empiricky zkoumatelných projevů opírá… [ZK4]V čem? Jak? Proč? Tohle zůstává strašně povšechné, navíc zamotané tím, jak líčíte to, co vlastně selhává – protože to líčíte slovy, které jde docela dobře vztáhnout i na autorovu etnometodologii. [ZK5]Možná spíš nedokonavě: ustavování – protože autor zdůrazňuje právě tu rozmanitost forem zbožnosti; argumentační strategie vizionářky se opírají o vzájemně na první pohled těžko slučitelné přístupy. [ZK6]Dvakrát za sebou „různé“. Přitom by skoro bylo na místě silnější slovo, neboť šlo doslova o protichůdné strategie, až se člověk diví, že je může tak snadno použít jeden jediný člověk, v zásadě za stejným účelem… [ZK7]Autor tohle označení z dobrých důvodů nepoužívá; ve shrnutí bych to respektoval.