Hodnocení: 4 body (ještě – drobné výhrady k jazyku a formulacím; mohlo by být stručnější) Eva Lukášová, 215851 Písemná příprava 9. BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39. Alternativní název: Sociologická analýza jednání[INS: , :INS] skrze které je definována náboženská víra Autor ve svém textu upozorňuje na potřebu rozšířit Wittgensteinův pohled na náboženství. Autor se s Wittgensteinem shoduje na metodologickém stanovisku, že [DEL: na :DEL] náboženství by mělo být nahlíženo jako [DEL: na :DEL] [DEL: samostatnou :DEL] [INS: samostatná :INS] [DEL: jazykovou :DEL] [INS: jazyková :INS] [DEL: hru :DEL] [INS: hra :INS] , která má být vysvětlována dle vlastních významů. Wittgenstein však spolu s mainstreamovou sociologií považuje náboženství za něco zavedeného a ustáleného, něco, co existuje nezávisle na tom, zda je někdo věřící či nevěřící[ZK1] . Berryman se staví proti tomuto objektivistickému pohledu. Snaží se ukázat jak proměnlivá je náboženská víra a Wittgensteinovu teorii rozvíjí o potřeb[DEL: o :DEL] u sociologického výzkumu zaměřeného na empirický materiál[ZK2] . Berryman ukazuje možnost využít sociologický výzkum vycházející z etnometodologie na příkladu zjevení, která měla Susan. Ukazuje[INS: , :INS] jakými možnými způsoby je náboženská víra definována. Vybírá dva způsoby, které však nevyčerpávají celé pole možných aktivit. Hovoří zaprvé o přesvědčování nevěřících na základě explicitních důkazů typu fotografií stigmat. Zadruhé hovoří o nevíře jako o nedostatečné kapacitě. Tedy o tom, že například věda nemá dostatečné prostředky, aby mohla víru uchopit. Odpověď na otázku „Co je náboženská víra?“ tedy nelze nalézt v předpokládaném pevném základu či podstatě náboženství. Je nutné ji hledat na základě kontextu interakcí kolem aktivit, skrze které je víra definována.[ZK3] ________________________________ [ZK1]Trochu nešikovně řečeno (někdo-kdokoli? někdo konkrétní?) [ZK2]ano [ZK3]ok