Hodnocení: 2 body – pozdě odevzdáno a úplně přesvědčivé to není; většinu bych zkrátil (okolo třetí věty), zatímco ten konec chtělo nějak víc vysvětlit Robert Osman 3. 12. 2012 BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39. Dokazování víry a víra v důkazy: sociologie náboženství Příspěvek se zabývá vědeckým pojetím náboženské víry, zázraků a zjevení. Autor nejprve líčí problematický překlad mezi vírou a vědou na epistemologické úrovni, zatímco ke konci textu se věnuje jeho etické rovině. Autor popisuje náboženskou víru jako polymorfní fenomén, který se neustále utváří nejrůznějšími aktivitami[INS: , :INS] a to jak věřícími, tak i nevěřícími[ZK1] . Na rozdíl od tradiční (objektivistické) epistemologie, která se snaží pomocí faktů, měření a důkazů polapit „džina do láhve“, vychází příspěvek z epistemologie etnometodologické, přičemž hovoří o aktivitách definujících náboženskou víru odehrávajících se v interakci s okolním kontextem. Tak je následně na empirickém materiálu ukazováno, že víra je utvářena diskurzivními praktikami mezi věřícími a nevěřícími[ZK2] . Autor sleduje jak je víra prezentována, jak je dokazována, jak je materializována, přičemž upozorňuje, že v tomto konkrétním případě je na jedné straně zdůrazňován protiklad mezi fakty a vírou, zatímco na druhé je formulována na empirických „důkazech“[ZK3] . ________________________________ [ZK1]věřícími a nevěřícími aktivitami? to asi ne, ale je to tak napsané [ZK2]Taky dost divná formulace. [ZK3]No tohle chtělo asi trochu víc vypíchnout a vysvětlit (to „na jedné straně… na druhé straně…“)