Hodnocení: 3 body Berryman, E. 2005. Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39. Matěj Plesník 333412 Alternativní název: Racionalita a iracionalita v náboženském životě v kontextu sociální interakce[ZK1] . Na podstatu náboženství existují různé názory. Některé se jej snaží „vysvětlovat“ z hlediska racionální účelnosti, jiné naopak hovoří o náboženství jako o daném způsobu myšlení a života. Autor tohoto článku se ale zcela neztotožňuje ani s jedním z nich. [ZK2] Na příkladu samozvané kanadské „prorokyně“ a jejích vyznavačů ukazuje, jak může v praxi fungovat vztah mezi „vírou“ a „rozumem“, resp. mezi náboženskou teorií a praxí. Vyznavači nejdřív pochybují, ale pak se na základě relativně racionálních důkazů obrátí na víru. Potom už ale víru považují za hotovou věc a každý, kdo neuvěří, se dopouští chyby na základě vlastní (morální) nedostatečnosti, neboť odmítá přijmout argumenty i přes jejich zjevnou platnost. Autor tak na tomto příkladu ukazuje, že náboženství se vyvíjí [ZK3] v sociálním kontextu, a není jej proto možné jednostranně považovat za hotovou věc nezávislou na myšlení a jednání jednotlivců. ________________________________ [ZK1]ech, to je ošklivě řečeno. Snažte se vyhýbat, jak jen to jde tomu žargonovitému „v kontextu“. [ZK2]Pokud jde o různé názory na podstatu náboženství, autor diskutuje jiné přístupy než tyhle dva. Především „redukcionistické“ pojetí sociálních věd, a pak Wittgensteinův přístup, který je mu sice výrazně bližší, nicméně i k tomu má výhrady. [ZK3]Vy to tady uvádíte jako nějakou pevnou posloupnost, vývojovou trajektorii, kterou procházejí všichni vyznavači proroctví. Tak to ale není. Ty argumenty opírající se o protichůdné, obtížně slučitelné přístupy ke skutečnosti, se mohou střídat všelijak, podle okolností… Tímhle jste do toho vnesl prvek, který v textu vůbec není a který to celé trochu zatemňuje.