Hodnocení: 3 body Adam Staveník 256321 BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39 Berryman popisuje povahu náboženské víry na příkladu zjevení a toho, jak víru v tato zjevení definují věřící během každodenních interakcí. Používají k tomu především strategie racionality a neporovnatelnosti[ZK1] . První přístup stojí na síle empiricky dostupných důkazů, které podporují víru. Symetricky přistupuje jak k víře, tak k nevíře a vnímá obě jako stejně racionální. Nevěřícího člověka ukazuje jako někoho, kdo neviděl důkazy. Zjevení je zde prezentováno jako fakt a racionální zdůvodnění se týká především důkazů. Druhou strategií je apel na neporovnatelnost víry a vědy. Víra je tak, oproti předchozímu přístupu, nezávislá na empirických důkazech. Berryman tak ukazuje pragmatičnost různých definic víry, které jsou závislé na konkrétní interakci a cílech, kterých v ní věřící chtějí dosáhnout.[ZK2] Alternativní název: Víra a pragmatičnost v případě náboženských zjevení. ________________________________ [ZK1]čeho s čím? [ZK2]V té předcházející části jste ale moc neozřejmil, že jde o dvě protichůdné a těžko slučitelné strategie, resp. jak je možné, že věřící používají obě. A není to docela napraveno ani v téhle větě. V čem spočívá ta pragmatičnost? Ta závislost na konkrétní interakci? … chtělo to ještě trochu dotáhnout, aby bylo jasněji.