Hodnocení: 4 body – ještě (docela hezky shrnuto, ale výhrady k jazykové a formální stránce) Martin Švarc Edward Berryman „Belief, Apparitions and Rationality: The Social Scientific Study of Religion after Wittgenstein.“ Alternativní název: „Kolektivní a kontextuální náboženská víra ve věku racionality.“ Na jednom příkladu náboženských zjevení autor ukazuje, že podstata náboženské víry není objektivní a nezávislá na věřících (a nevěřících), ale naopak vzniká kontextuálně a kolektivně. Náboženské přesvědčení[DEL: , :DEL] [DEL: v závislosti na kontextu :DEL] může být [INS: v závislosti na kontextu :INS] utvářeno jak skrze důraz na fakta a důkazy (stigmata, proroctví), tak úplně naopak, skrze důraz na čistou víru. Nejčastěji se však v náboženském přesvědčení proplétají oba důvody. Tak vzniká směs kontextuálních a měnících se praktických „odpovědí“ na problémy víry (jak (ne)přesvědčit, nevěřící; jak uvěřit zázraku), které určují její (nestálou) podstatu[ZK1] . Literatura[DEL: : :DEL] BERRYMAN, E.[DEL: , :DEL] (2005): „Belief, Apparitions and Rationality: The Social Scientific Study of Religion after Wittgenstein.“[ZK2] . Human Studies, 28: [DEL: pp. :DEL] 15-39. ________________________________ [ZK1]Hodně nepřehledná, ošklivá věta. [ZK2]Nezdvojujte uvozovky a ještě kurzívu. Kurzíva navíc v tomto údaji nepatří k názvu článku, ale k názvu časopisu