Hodnocení: 3 body Eva Tročilová SOC400 Věda, technologie a politika doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Dr. Příprava č. 9 BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39 ALTERNATIVNÍ NÁZEV: Náboženská víra jako fenomén mnoha podob SHRNUTÍ POINTY TEXTU: Ve svém článku se Berryman zamýšlí nad otázkou racionality náboženské víry, Wittgensteinovým přístupem a převažujícím sociálně vědním přístupem. Snaží se přitom znovu definovat základy, na kterých stojí zkoumání náboženské epistemologie[INS: , :INS] [ZK1] a dosáhnout tak přesného porozumění náboženské víry. Nová definice, o které Berryman hovoří, by v sobě měla zahrnovat a dále rozvíjet Wittgensteinův myšlenkový odkaz. Zásadní je přitom Wittgensteinovo tvrzení, že abychom mohli co nejlépe porozumět náboženské víře, musíme se obrátit k její „vnitřní podstatě“, nikoliv pouze k vysvětlení jejího původu či ke způsobům, jak je víra praktikována. Wittgenstein přitom odmítá sociálně vědní zkoumání náboženské víry. Berryman se snaží tento Wittgensteinův přístup posunout ještě o krok dále a skrze jakousi syntézu s přístupem sociálních věd přichází s novou definicí náboženské víry[ZK2] . Důkladná analýza aktivit, které definují náboženskou víru[ZK3] , pak přivádí Berrymana k tvrzení, že náboženská víra má mnoho podob odvíjejících se od podoby kontextu, konkrétní interakce nebo cílů, které tyto interakce doprovázejí. Povaha náboženské víry a její spojitost s fakty, důkazy a empirickou skutečností jsou součástí interakce všech členů společnosti. [ZK4] Víra v jedno a to samé náboženské tvrzení[ZK5] tak může být formulována mnoha různými způsoby – od postoje založeného na faktech až k vyjádření čisté víry bez jakýchkoliv důkazů[ZK6] . ________________________________ [ZK1]To není tak samozřejmý pojem, aby ho šlo bez přípravy použít v tomhle krátkém shrnutí. [ZK2]Trochu silně řečeno. [ZK3]Tady by možná bylo vhodné (na úkor některých vět výše) uvést, co to je za aktivity. Tedy že podle Berrymana jsou to právě každodenní interakce, přičemž ty, které se týkají zjevení jsou z jistých důvodů zvášť výmluvné. [ZK4]Téhle větě, jak zde je, vlastně nerozumím. A fakt tam někde Berryman tvrdí něco o tom že se daný postřeh týká VŠECH členů společnosti? Na jakých zákadech to může říct? [ZK5]Zbožnost či náboženská víra je asi přece jen ještě něco jiného než víra v nějaké konkrétní náboženské tvrzení. [ZK6]Ano, tohle je dost podstatné. Ale v drtivé většině svého shrnutí se věnujete něčemu jinému. Celou první půli shrnutí bych výrazně zkrátil, případně i vynechal, a zato bych nějak lépe ozřejmil tenhle bod.