Hodnocení: 4 body – ještě (mohlo by být kratší, mám drobné věcné výhrady, ale jinak pěkně shrnuto) Vágner David – 64094 Příprava 11.týden BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39. Alternativní název: Polymorfní podstata víry jako projev [ZK1] proměnlivých mezilidských interakcí Berryman se v textu věnuje empirickému zkoumání náboženské víry, přičemž navazuje a dále rozpracovává pohled Wittgensteinův. Ten je charakteristický pohledem na víru jako na autonomní „jazykovou hru“, která je zkoumání sociálních věd nepřístupna. Berryman tento objektivistický pohled nahlíží jako příliš rigidní a navrhuje jeho [DEL: etnometodoligick :DEL] [DEL: é :DEL] [DEL: :DEL] [INS: etnometodologick :INS] [INS: é :INS] [INS: :INS] rozšíření, čímž se snaží také dokázat možnost empirického zkoumání víry. Berryman tak tvrdí, že víru je třeba zkoumat z toho pohledu, jak se věřící i nevěřící podílejí na vytváření laické epistemologie víry, což dle něj indikuje její polymorfní a sociální podstatu. Ta je zřejmá dle autora v tom, jak se aktéři aktivně účastní na [DEL: definici :DEL] [INS: vymezov :INS] [INS: á :INS] [INS: n :INS] [INS: í :INS] [INS: :INS] víry v rámci různých interakčních kontextů, které jim také slouží k dosahování vlastních cílů. Tento přístup Berryman užívá na příkladu zkoumání mystických zážitků Susan, ke kterému užil různých písemných a obrazových materiálů a rozhovorů. Analýzou materiálů autor ukazuje široké spektrum laických postojů k víře, zakořeněných v určitých kontextech a interakcích. Tyto postoje věřících i nevěřících se různily od postojů založených na očitém svědectví a racionálních důkazech až po názory o [DEL: n :DEL] [DEL: ě :DEL] [DEL: sd :DEL] [DEL: ě :DEL] [DEL: litelnosti :DEL] [INS: nesd :INS] [INS: ě :INS] [INS: litelnosti :INS] pocitů víry, jindy byl do debaty zapojen prvek nesouměřitelnosti víry a vědních disciplín. Víra tak dle autora není hlubokou, nepřístupnou strukturou, ale spíše je výrazem [ZK2] různorodosti a flexibility interakčních aktivit, které tak tvoří klíčový přístupový bod ke zkoumání náboženské víry. ________________________________ [ZK1]Tomuhle tvaru „(něco) jako (něco jiného)“ bych se spíš vyhýbal. Nemluvě o tom, že vůbec není jasné, proč by to nemohlo být úplně naopak, tedy proč by člověk nemohl chápat proměnlivé mezilidské interakce jako projev mnohotvárnosti toho, čemu říkáme náboženská víra. Z ničeho jiného než z těch interakcí ostatně Berryman na mnohotvárnost zbožnosti neusuzuje. [ZK2]Viz už předchozí komentář: autor spíš bere ty interakce jako výraz různých tváří, které na sebe náboženské přesvědčení podle okolností bere.