Hodnocení: 4 body – s přimhouřenýma očima (místy je to neobratně formulované, ba trochu zavádějící) Vaňásková Barbora, UČO: 333407 BERRYMAN, E. (2005): Belief, apparitions, and rationality: The social scientific study of religion after Wittgenstein. Human Studies, 28: 15-39 Alternativní název: Definování víry na základě její [ZK1] aktivity. Náboženské zjevení a víra v jeho reálnost. Stať se zabývá definováním náboženské víry skrze její aktivity [ZK2] na příkladu údajné prorokyně Susan a jejích následovníků. Tato prorokyně tvrdí, že prožívá náboženská zjevení a snaží se je obhájit důkazy, jako jsou její zápisky v deníku a fotografie, které mají vše dokumentovat. Je podporována svými následovníky, kteří měli její mystickou sílu údajně zažít na vlastní kůži. Na druhou stranu však Susan a její následovníci zpochybňují možnosti vědy prokázat existenci zjevení, které dle jejich názorů jsou omezené v tom smyslu, že nemají nástroje, kterými by zjevení mohly studovat. Tvrdí tak, že víru nelze zkoumat a porovnávat a náboženskému zjevení buď někdo věří, nebo ne. Víra v stejné náboženské tvrzení tedy může být formulována [ZK3] v různém rozsahu[ZK4] . Můžou to být na faktech založená tvrzení nebo čistá víra, která nemůže být podpořena žádnými věcnými důkazy. ________________________________ [ZK1]Čí „její“? Víry? Víra má nějakou aktivitu? – to je divné slovní spojení [ZK2]viz výše. [ZK3]No pro etnometodologa Berrymana není rozlišení mezi formulacemi víry v dané zjevení a zbožností tak samozřejmý rozdíl (vysvětluje to v úvodu), takže pointovat ten text tak, že se v něm ukazuje různost FORMULACÍ přesvědčení (o nějakém tvrzení), je vlastně zavádějící. [ZK4]ROZSAHU? To tu asi není to pravé slovo.