Hodnocení: 4 body Eva Lukášová, 215851 Písemná příprava 10. COLLINS, Harry M. / EVANS, Robert (2002): The third wave of science studies: Studies of expertise and experience. Social Studies of Science, 32 (2): 235-96. Alternativní název: Nový směr vědních studií: akademický titul nenznamená jedinou hodnotnou odbornost Autoři textu se věnují postavení vědy ve vztahu k politice a rozhodování ve veřejné sféře. Ukazují z jakých důvodů je politický konsenzus tvořen rychleji než konsenzus v rámci vědecké komunity. Zároveň však svůj text pojímají jako programové prohlášení, kterým směřují k posunu vědních studií směrem [ZK1] k „studiím odborné znalosti a zkušenosti“. Zamýšlí se nad tím, do jaké míry by měla veřejnost zasahovat do odborného rozhodování. Přicházejí s názorem, že věda[ZK2] , a tedy i vědní studia, se vyvíjela v rámcí tří vln. V rámci první vlny byla kladena ostrá hranice mezi vědeckou znalost, coby kvalitativně hodnotnější, a znalost běžnou, laickou. Druhá vlna naopak tuto hranici maže a na vědeckou znalost nahlíží jako na každou jinou. Ve třetí vlně, kterou autoři proklamují, je hranice neostrá a vzájemně se tak prolíná znalost diplomovaných vědců a znalost specialistů na dané téma, ovšem bez oficiálního diplomu. Vědu i znalost autoři dělí do několika kategorií. Prolínání znalosti oficiálně uznaných odborníků a specialistů v oboru bez diplomu je dle autorů žádoucí při utváření konsenzu jak v rámci různých typů věd, tak ve veřejné sféře. ________________________________ [ZK1]„Směřují… směrem..“? Fuj J [ZK2]No to úplně ne, to se časově moc nekryje. Věda, pokud to velké slovo vůbec vezmeme do úst, je mnohem starší než nějaká vědní studia, takže o ní sotva lze mluvit v termínech téže periodizace.