Hodnocení: 4 body – jo, pěkné Adam Staveník 256321 COLLINS, Harry M. / EVANS, Robert (2002): The third wave of science studies: Studies of expertise and experience. Social Studies of Science, 32 (2): 235-96 Dosavadní vědní studia vyřešila problém legitimity tím, že ukázala, že základ pro technické rozhodování ve veřejné sféře by měl být rozšířen mimo jádro certifikovaných expertů. Ale neodpovídají na otázku, jak moc by se participace v těchto rozhodovacích procesech měla rozšířit. Collins s Evansem se snaží tento problém vyřešit skrze analýzu povahy odbornosti. Ukazují, že v každé skupině specialistů lze rozlišit mezi jádrovou skupinou a mezi ostatními akreditovanými vědci. Formálně je toto jádro neodlišitelné od zbytku vědecké komunity. Jejich specifická pozice vychází z integrace do této skupiny a ze zkušenosti. Pokud je zkušenost dále použita jako kritérium odbornosti, mizí rozdělení mezi certifikovanými a necertifikovanými experty a občanská odbornost pak může být vnímána až jako rovná té vědecké. Právo podílet se na technických rozhodovacích procesech by tedy mělo vycházet z odbornosti, která je založena na zkušenosti. V důsledku toho může dojít k využívání nových kapes [ZK1] expertízy, které se nacházejí ve veřejné sféře. Jako silnou stránku svého rámce odbornosti založené na zkušenosti autoři vnímají i fakt, že jeho aplikace může vézt i k omezení participace veřejnosti, pokud daná odbornost není dostatečná. Alternativní název: Kdo by se měl podílet na technických rozhodovacích procesech? O vztahu odbornosti a zkušenosti ________________________________ [ZK1]??