Hodnocení: 3 body (ještě) Vágner David - 64094 příprava 12.týden Collins, Harry M. – Evans, Robert. 2002. „The Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience.“ In Social Studies of Science 32 (2): 235-96. Alternativní název: Hledání optimálního vztahu mezi odborností a veřejnou participací ve vědě Autoři se v tomto textů zamýšlí nad otázkou optimální míry participace různých aktérů ve vědeckém rozhodování[ZK1] . Načrtávají tři vývojové etapy[INS: vědních studií (STS) :INS] , přičemž první byla založena na výlučné vědecké odbornosti aktérů[ZK2] . Ve druhé etapě byl kladen důraz na zahrnutí širší veřejnosti do rozhodovacích procesů a oslabování hranice mezi certifikovanými vědci a ne-experty. Na tuto etapu se autoři snaží navázat programem Studium expertizy a zkušenosti (SEE -Science[ZK3] of Expertise and Experience), který by hledal hranici mezi uznáním legitimity vědeckého přístupu a současně nesnižoval demokratický požadavek druhé etapy. V tomto programu je zásadní problém extenze, tedy kde a jak hledat a zahrnovat různé účastníky do tohoto procesu. Dle autorů totiž existuje mnoho vědeckých odvětví, ve kterých jsou participace veřejnosti a zkušenosti odborníků z praxe stejně přínosné jako vědecká zjištění.[ZK4] ________________________________ [ZK1]Oni se spíš zamýšlejí nad různými přístupy STS, které se liší v tom, jak by tuhle otázku chápali. [ZK2]Ale kterých aktérů? Celá ta formulace je nějaká nejasná – co to znamená, že „etapa“ (ještě nevíme čeho) byla založena na odbornosti aktérů? [ZK3]Asi spíš „Studies“, ne? [ZK4]Ale tohle jako by spíš patřilo k té druhé vlně, ne? Teď v tom konci jsem z toho nějaký zmatený…