Principy poradenství obětem domácího násilí Mgr. Jitka Čechová Poradenství Základním principem je pomoci klientovi při posuzování vlastních možností a při jeho rozhodování o řešení problému, a to na základě informací získaných ze služeb poskytnutých či zprostředkovaných poradcem. Řešení hledají společně. Základní rámec • klient (PSTP, struktura osobnosti, aktuální situace, očekávání…) • pracovník (osobní situace, profesionální angažovanost, očekávání, osobnost …) • vztah (limity, bezpečí, ohrožení, důvěra, význam vztahu u traumatizovaných osob) Kontaktují nás… • Osoby ohrožené domácím násilím • Rodinní příslušníci, přátelé • Instituce, novináři • Agresoři Časté zakázky… • Informace („jen“ se zorientovat) • Podpora (těch, co situaci řeší, nebo ji chtějí „jen“ přežít v daném stavu…) • TO, bezpečný odchod, rozvod, péče o děti • Socioterapie Časté otázky obětí…  volat policii X nevolat (otázky studu, ohrožení života…)  vyhledat lékařskou pomoc X nevyhledat (v zásadě platí vyhledat lékařskou pomoc, důkazy nemusí použít, ale má je pro případ potřeby k dispozici)  odejít X zůstat (otázka bezpečnosti a sociálního zajištění) resp. rozvést se X zachovat rodinu (zde hrají velkou roli přesvědčení, předsudky, víra, strach)  je doma pro děti lepší takovýto táta nebo žádný táta? (reflektování výchovného vlivu, který je významný; vysvětlení, že odchod neznamená odloučení dětí od otce..)  jak s dětmi komunikovat o tom, co se děje? (otázka přiměřené komunikace a navázání na dětské psychology)  když udělám to a to… jak se zachová? Proč se ke mně tak chová? (snaha pochopit motivy jednání agresora, zvolit správný postup řešení)  a další… Postupy práce s obětí DN  odhad nebezpečnosti  bezpečnostní plán  vnímavost na kontrolu a moc  vědomí problematiky traumatu  krizová intervence  zásady aktivního naslouchání  práce s časem  interdisciplinární spolupráce Postupy práce s obětí DN  Zaměřujeme se na otázku • Dětí • Financí (dluhy, sociální dávky, příjmy…) • Bydlení • Sociální sítě a podpůrných subjektů • Institucí Základní model poradenství 1) Naslouchání 2) Informování 3) Ulehčování 4) Navracení sebedůvěry Navracení sebedůvěry – ten, kdo oběť zneužívá, činí tak prostřednictvím hrozeb, hrubé síly a vynucování, čímž jí subjektivně odejme všechna práva. Navrácení sebedůvěry oběti umožňuje, aby se považovala za silnou osobnost, která je schopná se aktivně podílet na ukončení násilí a zabezpečení bezpečného života. Jak postupovat?  Využívejte technik aktivního naslouchání, respektujete zakázku, mapujte životní situaci.  Zjistěte kde se klient nachází, kam směřuje a jak se tam dostane.  Poskytněte mu klid a svou vlastní odbornost. …podrobněji viz další snímek Na co se zaměřit z hlediska řešení životní situace 1) Poskytnout oběti možnost o násilí mluvit a získat potřebné informace pro poradenství (jaké formy – konkrétní podoby násilí, jaká frekvence, intenzita, co bylo nejnebezpečnější, čeho je partner schopen…) Odhad nebezpečnosti!!! Pozor na vtíravé dotazy!!! 2) Poskytnout oběti možnost mluvit o životní situaci (co zažívá, co ji trápí, situace dětí, co očekává, co již pro řešení udělala, co pomáhalo, čeho se obává…), porozumění 3) Podpořit oběť v kontaktování sociální sítě. Poskytnout oběti informace o možnostech pomoci – předání konkrétních adres (azylové domy, jiné formy pomoci, lékařská pomoc, policie) 4) Zjistit jestli je ona i příslušní rodinní příslušníci v bezpečí (udělat opatření, které zvýší její bezpečnost, bezpečnostní plán, plán útěku) 5) Informovat oběť o jejích právech (vykázání, podat oznámení o trestném činu, právní procedury..), případně tyto kroky s ní podstoupit, je-li to nutné. 6) Poukázat na možnost dalších služeb – předat kontakty V kontaktu je dobré se věnovat tomu…. • Co se stalo • Současné pocity a jejich vývoj • Zkušenosti s podobnou situací v minulosti • Pozitivní prvky v současné krizi • Katastrofický scénář • Sebevražedné úvahy • Potřeby místa, limitu, bezpečí, podpory…. • Naslouchejte. Nechte ji mluvit. Jestliže něčemu nerozumíte zeptejte se. Dávejte dost času. • Nelitujte, nevyčítejte, neodsuzujete a nehodnoťte. • Pomožte hledat řešení. Poskytněte informace! • Utvrďte ji v tom, že nikdo nemá právo týrat druhého člověka! • Vysvětlete, že v „tom“ není sama. • Nabízejte, nenuťte a nepodmiňujte. • Projevte důvěru Přístup k oběti DN Přístup k oběti DN • Zacházejte opatrně s mocí a časem • Zachovejte si neutralitu a nasazení • Zachovejte si pochopení a empatii • Budujte důvěru • Veďte ji k svépomoci, prosazení práva na sebeurčení, obnovení a znovuvytvoření vztahů. Posilujte její osobnost • Malé kroky, zaměření na blízkou budoucnost • Katastrofický scénář Vyrovnávací strategie: kontakt s pocity, sdílení a sdělování, dobrý kontakt s tělem, kontakt s potřebami, vědomí hranic, orientace v situaci, schopnost využít starší zkušenosti své a blízkých či komunity, rituály… Bezpečnostní plán • Jak Vám mohu pomoci? • Co potřebujete pro své bezpečí? • Co jste dělala v minulosti? Možné situace: • Žije odděleně • Plánuje odchod či utíká • Zůstává s pachatelem Bezpečnostní plán Na co nezapomenout: • Bezpečí dětí (bydlení, škola, školka…) • Bezpečí její (bydlení, práce, azyl,přátelé..) • Zajištění bytu • Dohoda se sousedy • Dostupnost telefonu • Únikové cesty • Identifikace nebezpečných míst • Nalezení kompetentní pomoci Bezpečnostní balíček • Oblečení pro ni a děti, pohodlné a potřebné věci • Peníze/kreditní karty • Náhradní klíče od domu a auta • Nějaké hračky pro děti • Léky a lékařské předpisy • finance • Telefonní čísla a adresy rodiny, přátel, institucí • Oficiální dokumenty týkající se dětí, manželství, majetku, sociálky, pojištění, soudní rozhodnutí… • Uložení BB na bezpečném místě Sociální síť • Azylové domy • Policie • Zdravotnická zařízení • OSPOD • Neziskové organizace poskytující poradenství • Právníci • Psychologové, manželské poradny • Občanské poradny • Krizová centra • … Závěrem Základní informace o tom „čeho se vyvarovat a co naopak říci“ také naleznete ve speciálních novinách „Nechceme se bát“ – článek Nebuďme lhostejní  Respektujte zakázku klienta  Strukturujte, ale nechávejte dostatečný prostor pro vyjádření  Nedávejte rychlé a neuvážené rady  Neslibujte a planě neutěšujte  Více naslouchejte, nežli mluvte  Naslouchejte nejen faktům, ale i emocím  Nevnucujte klientovi vlastní řešení, ale sdělte názor (citlivě)  Neměňte téma, když je o čem mluvit – nechte ji domluvit  Ptejte se klienta na upřesnění  Ptejte se neobviňujícím způsobem  Neskákejte klientovi do řeči  Respektujte klientův čas  Mluvte srozumitelně  Nehromaďte otázky  Pozor na obviňující otázky, výčitky, podmiňování pomoci…  Nedělejte teatrální gesta např.: Proboha…  Vymezte si pro práci s klientem jasný prostor (místo, informace, vědomí služeb,…)  Buďte si vědomi vlastních možností – pracujte na svých slepých místech.  Pracujte s časem a v čase.  Volte metodu malých kroků.  Myslete na to, že sféru možností otevíráte svými dovednostmi.  Pracujte se svojí bezmocí a agresivitou.  Mějte na paměti, že nenesete zodpovědnost za její/jeho situaci; pocity;konečné rozhodnutí.  Nesete zodpovědnost za kvalitu poskytnuté služby.  Zajistěte si situaci tak, abyste se cítili dobře (samozřejmě s ohledem na klienta a kolegy).  Absolvujte supervize, intervize.  Aktivně pracujte s vyhořením…pečujte o sebe.