Obecná psychologie Motivace, zaměřenost •Proč? •Motivace vs. motiv (potřeba – biogenní, psychogenní, sociogenní, ideové; primární x sekundární; vrozené, naučené) •S. Freud x A. Maslow x V.E. Frankl •Struktura motivace dle Zimbarda •Dva principy motivace (psych.ekvilibrium x hedonismus) •Teorie motivace • Primární motivy (Madsen) •1.hlad, •2.žízeň, •3.sexuální touha, •4. zachování teploty, •5. pečování, •6. vyhýbání se bolesti, •7.exkreční motivy, •8. motiv dostatečného zásobení kyslíkem, •9. odpočinek a spánek, •10. motivy aktivity, •11. motiv bezpečí (strach); •12. motiv agrese (hněv); Sekundární motivy (Madsen) •Motiv sociálního kontaktu •Motiv dosažení úspěšného výkonu •Motiv moci •Motiv vlastnictví (ne ve všech kulturách) Pyramida potřeb A. Maslowa •Sebeaktualizace • Ú c t a a u z n á n í •N á l e ž e n í a l á s k a •B e z p e č í a j i s t o t a •F y z i o l o g i c k é p o t ř e b y • Vůle •Znaky vůle •Znaky volního aktu •Volní vlastnosti: •1. síla motivů; •2. rozhodnost; •3. konfliktovost; •4. cílevědomost; •5. odvaha a statečnost; •6. vytrvalost; • Volní vlastnosti •7. stálost motivů; •8. sociální rezistence; •9. schopnost vyvinout úsilí a schopnost koncentrace; •10. sebeovládání a sebekázeň; •11. otužilost; •12. pružnost a technika vůle Vnímání •Počitek (odraz) •Receptory (smyslové orgány) •Vjem •Apercepce •Předmět x pozadí •Vnímání prostoru, tvarů, vzdálenosti •Sociální percepce •Klamy, iluze, halucinace • Představivost •Rozlišení vjemů a představ •VJEMY •jsou skutečné a mají objektivní charakter •vztahují se k vnějšímu, objektivnímu prostoru •mají určité znaky, jsou úplné a se všemi detaily •jsou v nich jednotlivé smyslové elementy čerstvé •jsou trvalejší a jsou snadno považovány za tytéž •nemohou být libovolně vyvolávány (jsou nezávislé na vůli), mají přízvuk pocitu pasivity • •PŘEDSTAVY •jsou obrazné a mají subjektivní charakter •vztahují se k subjektivními světu mysli •mají neurčité znaky, jsou neúplné a mají jen jednotlivé detaily •jsou v nich zřetelné a jasné jen některé elementy, jiné jsou potlačeny •ztrácejí se i rozplývají a působí vždy nově •mohou být libovolně vyvolávány (závisí na vůli) a měněny, mají přízvuk pocitu aktivity • • • Představivost •Představivost x Fantazie •Následné obrazy •Paobrazy •Eidetické obrazy •Synestézie •Perseverace •Vzpomínka • Pozornost •Pasivní •Aktivní •Faktory zaměřenosti pozornosti • Koncentrace pozornosti a její význam •Upevnění duševní rovnováhy •Zvýšení pracovního výkonu •Prohloubení poznání objektů koncentrace • •Otázka motivů koncentrace: •Motivace zájmem vs. motivace stresem • Subjektivní příčiny nízké koncentrace •Neúměrné zatěžování vnějšími podněty •Snadné podléhání emocím •Nedostatek pevných morálních zásad •Špatný zdravotní a tělesný stav •Zlozvyky, jež zeslabují koncentraci • Cvičení koncentrace •Pozorování předmětu – zavření očí – pokus o reprodukci předmětu •Koncentrace v průběhu denního života •Překážky při soustředění: vlastní rušivé myšlenky, vnější rušivé vlivy, únava, nechuť a nezájem, přílišná snaha a křečovitost, střídání objektu koncentrace, nesprávná volba objektu, jiné subjektivní potíže; Paměť •Definice •Významy pojmu paměť •Paměťové procesy: •1. zapamatování (vštěpování); •2. uchovávání (retence) •3. vzpomínání (vybavování, reprodukce) •4. zapomínání; Druhy paměti •Podle trvalosti: Senzorická, krátkodobá, dlouhodobá •Podle kódování: paměť pro představy, procedurální (implicitní; „vědět jak“) •Deklarativní – a) sémantická • b) epizodická (vědět kdy) Zlepšování paměti •Křivka zapomínání (Ebbinghaus) •Opakování (v ten samý den) •Elaborace (propracování) – systém významů •Paměťová vodítka •Motivace, stres x relaxace •Sebedůvěra Učení •Učení v širším a užším smyslu •Druhy učení: •1. u. podmiňováním; •2. u. senzomotorické; •3. u. pojmové •4. u. jako řešení problémů •5. u. sociální •Podmínky učení •Faktory učení •Zpevnění •Podmiňování Myšlení •Konkrétní vs. abstraktní •Jean Piaget: teorie vývoje myšlení: •1. senzomotorické myšlení •2. předpojmové myšlení •3. stádium názorného myšlení •4. stádium konkrétních operací •5. stádium formálních operací Myšlení •Pojem, soud, úsudek •Myšlenkové operace: •Srovnávání a rozlišování; •Analýza a syntéza; •Abstrakce •Generalizace Druhy myšlení •Induktivní x deduktivní; •Diskurzivní x intuitivní; •Tvořivé; •Divergentní x konvergentní; • Řeč •Tři funkce řeči; •Druhy řeči; •Slovo má stránky: smyslovou, obsahovou; •Stádia vývoje řeči; Emoce, city •Emoce •City •Charakteristiky emocionálních zážitků: •Jsou subjektivním odrazem skutečnosti •Jsou nepročleněné •Jsou vázány na poznávací procesy •Jsou polaritní •Jsou dynamizujícími složkami lidského dění •City, afekty, nálady vášně • Teorie emocí •Periferní t.e. •Talamická t.e. •Aktivační t.e. •Sebediskrepanční t.e. • Inteligence •i. jako přizpůsobení; •Teorie inteligence H. Gardnera: •1. jazyková i. •2. hudební i. •3. logicko-matematická i. •4. prostorová i. •5. tělesně-pohybová i. •6. intrapersonální i. •7. interpersonální i. •8. + 9. ekologická i. + spirituální i. • Emocionální inteligence (D. Goleman) •Sebeuvědomění •Motivace vlastního jednání •Vytrvalost •Kontrola impulzů •Regulace nálad •Empatie •Optimismus •