VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria MSSc in social work, PhD sociální politika 320753@mail.muni.cz Cíle kurzu: •Rozborem práce s filmy poukázat na protiklady i možnosti pomáhajících profesí a identifikovat svoje postavění mezi různými přístupy •Vyzkoušet si efektivitu kino-terapie, a také sebe jako potenciálního terapeuta •Provázat vývoj pomáhající činnosti a pohledů moderní společnosti přes rozbor filmů • Dnešní otázky a aktivity Jak se práce s filmem podobá jiným typům zasahování pomáhajících pracovníků a čím se odlišuje? Prvky kompetence kinoterapeuta – různé strategie využívání filmu v rámce rozboru animace Garra Rufa Doctor Fish (2010, Kanada) Průběh kurzu a ohodnocení Práce s filmem: odkazy •Movietherapy •http://www.zurinstitute.com/movietherapy.html •Film jako zdroj představ a cíl rozboru •Through the eyes of Hollywood: images of social workers in film by Miriam L. Freeman, Deborah P. Valentine •http://findarticles.com/p/articles/mi_hb6467/is_2_49/ai_n29086466/?tag=mantle_skin;content • •Social work in the movies: another look. •http://www.thefreelibrary.com/Social+work+in+the+movies%3A+another+look.-a0151323447 • •Film jako pomůcka ve vzdělání •http://film-families-therapy.wikispaces.com/ Kino-terapie •1a je jednoduší, než jiné typy terapie: zvol si ten pravý film, pust ho, a klient má problém za sebou • •1b Potřebuje doplňkové kompetence a vztah k filmům, a schopnost jejich analýzy • Odborník, který využívá filmy •2a může přijít o svou autoritu, proto že využívání filmů nevypadá moc profesně •2b preferuje nedirektivní přístup ke klientovi a dodržuje rovnováhu mezi klienty a odborníkem • Film •3a je prostředek pro sebe-reflexi a sebeterapii •3b zprostředkuje komunikaci a podporuje vzájemné pochopení • Intenzita využíváni filmu •Film a jeho rozbor jako základ praxe (kino-terapie, kino-přednášení) •Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody (funkční hráni, testy ne sebepoznání) •Film jako přídavný element praxe (úryvky jako příklady, „ohřívání“ skupiny přes rozbor filmu) • Úloha filmu •Zprostředkovatel komunikace (jako pes nebo delfín v animalo-terapii) •Provokující agent •Uklidňující agent •Odraz odborného přístupu a sebereflexe: •interpretace filmu= interpretace klienta • Mapa strategií využívání filmu •Přístup (teoretická a metodologická identita odborníka) •Intenzita praxi s filmem a náchylnost k práce s kontextem •Úloha filmu •Cílova skupina a cíl praxe Varieta strategií využívání filmu •Garra Rufa (Doctor Fish) •http://timchanportfolio.blogspot.cz/p/films.html •Film-přednáška? •Terapeutický film? •Film na probuzení? •Provokuje? K čemu? •Vysvětluje? Co? •Uklidňuje? S čím? Ilustrace terapeutického přístupu Jak film popisuje práci s klientem: co je klíčovou metodou a její prostředkem, jakému přístupu patři hlavní postava? Co je hlavním cílem terapie podle filmu? Jak byste ohodnotili komunikaci mezi psychologem a klientem? Co je zdrojem problému? Systémová terapie •Interakce s klientem (nerovnost mezi klientem a terapeutem, hranice a jejich dodržování, určitá symbolická interakce) •Přístup (fokus na interakci a dynamické straně problému, analýza verbálního projevu jako zaklad evaluace a terapie) •Temporální záměr problému jako cyklu •Etické hodnoty (příbuzní nemůžou být klientem, pravidelná supervize, separace problému partnerů) • Symbolická řada filmu jako zdroj popisu přístupu •Co symbolizují •Ryba •Proces chytaní ryby •Kladivo •Práce „pod vodou“ v oblečení potápěče •Systém trub a instalace •Střídání pochodové a romantické skladby Postoj, jenž vyjádří film •Film podporuje nebo spíš kritizuje přístup, který prezentuje postava? •Podle vás, film provokuje nebo uklidňuje? •Jak si všímáte hlavní postavy? •Do jaké míry se dá identifikovat s postavou (postavami) ve filmu? •Jaký máte postoj k přístupu, který popisuje film? Intenzivnější napovídání •Jaké funkce splňuje ryba Garra Rufa? •Jaký význam má důsledný vývoj protikladu •Vkusně a slušně vs. Tajemně a odporně? •Proč nefunguje možnost sebe-pomoci? Reflexe pozice •Jak jste se dívali na film: •obyčejný divák •expert, který hledá odpověď na otázku, jak si všímají lidé práci terapeuta •pomáhající odborník, který posuzuje, jak může aplikovat film v praxi •kritik, který probírá umělecké prostředky a žánr Pozice diváka Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Identita (komu jsem podobný/á, koho bych zařadil/a do své skutečnosti jako sebe) Soucit (do koho jsem schopný/á se vcítit ) Resistence (čí úloha mě nezajímá, a nebo s jakou postavou nechci mít nic společného) Otázka k sebereflexi •Máte (nebo jste měl(a)) nějakou postavu, která fungovala jako zdroj vzorků chování - proste byla tím, kým byste chtěl(a) být? • a opačně • •Měl(a) jste zkušenost s výrazně negativním vztahem k postavě? • Možné vysvětlení identity s postavou •Jak chceme vypadat před jinými lidmi • •Co považujeme za nejdůležitější , jaké naše schopnosti a vlastnosti, a co omezujeme • •Jak rozlišujeme atraktivní druh chováni a typy osobnosti (co a kdo ovlivňuje naší volbu) • EXPERT •Veřejná postava pomáhajícího odborníka •Nejrozšířenější přístup k terapií a pohled na ni •Rozlišování odborní a ne-odborní komunikace pomáhajícího pracovníka Veřejná postava pomáhajícího odborníka Kdo je terapeut podle veřejného míněni v Americe: bezmocný či superman? Jaké schopnosti má pracovník a čím si odlišuje od klienta? Jakou strategii uskutečňuje sociální pracovník, strategii kontroly či empowerment (dává tím klientovi nové možnosti)? ODBORNÍK Nakolik ten film i přes cizí kulturu, bude srozumitelný pro české diváky? Kdo může být cílovou skupinou pro ten film: psychologové-začátečníci, odborníci s projevem syndromu vyhoření, ti, kdo studují psychoterapii, a nebo klienti? Za jakým účelem byste využil(a) ten film? Kritik •Kulturní kontexty, které patři autorům filmu •Prostředky, které vyuzeny ve prospěch lepšího všímáni filmu Thriller & Psychiatr (ab)normalní klient či doktor? Stylizace a kombinace klasické animace s 2d animací Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: • •Divák -Aby rozlišoval(a) reakci odborné a mimo povolaní -Aby měl(a) představu o pohledu klientů na film • Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Expert •Aby se dozvěděl projev problému v komercionalizované kultuře, která bezprostředně ovlivňuje klienty •Aby spojil film a teoretické podklady Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Odborník •Aby spojil(a) potřeby klienta s filmem, metodou praxe, atd. •Aby podpořil(a) sebereflexi, která se týká překážek ve všímání problém klientů • • Práce s filmem potřebuje implementaci všech úloh: •Kritik •Aby vzal(a) do vědomi kontexty filmu •Aby využil(a) vizuální specifiku filmu Domácí úkol •Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, 2002 •http://www.youtube.com/watch?v=bn28cTaiaM4 •Má hlavní postava problém nebo ne? •S kým můžeme hlavní postavu porovnat? •Byl tento problém vůbec vyřešen a jak? Má hlavní postava problém nebo ne? Zvolte odpověď, která vám nejvíce vyhovuje: 1.Schová se od sobe a neakceptuje svoje přítomné „Já“ 2.Má bipolární poruchu (co je symptomem schizofrenie), co je typický projev pro bezdomovci , a potřebují speciální léčbu a komplexní sociální podporu 3.Má problém jen kvůli veřejným názorům – které předpisují být kočkou, a nebo psem 4.Psi a kočky si ho nevšímají, proto že na jednou objevuje něco, co se jim nelibí, a už je sám S kým můžeme hlavní postavu porovnat ? 1.Transgender (transsexuál) 2.Jakýkoliv člověk – každý má svou „kočku“ a musí najít způsob, jak s ní žit 3.Člověk, který nemá strach ze své upřímnosti, ale platí za to osamělostí 4.Člověk v moderní době, která požaduje sledování dost různých pravidel, z čeho vypadáme jako psi, i když jsme kočky a naopak Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? •Překonání krizové situace (utopeni) a vypracování týmu mezi kočkou a psem •Potkání další osoby (kočky se psem uvnitř), která je pro ostatní „cizí“ •A vaše verze odpovědi • Příští seminář •Otázky, které budeme probírat: •Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti •Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje •Film klade otázky nebo odpovídá na otázky Ohodnocení Známka Druh ohodnocení Účast v seminářích Domácí úkol Cvičení A Min. 7 seminářů 10 a vice Má být, více přiklad B Min. 7 seminářů 10 a vice Ne C Min. 5 seminářů 8 a vice Ne D Min. 5 seminářů 6 a vice Ne