Requiem za sen Aplikace různých přístupů: geniální film, který je za rámcem jakéhokoliv schémata či další filmová manipulace? Diskuze a moderace diskuze jako forma práce s filmem Funkcionalistický přístup •Závislost jako projev abnormality •Zdroj závislosti: •manželství Sary, jaké bylo, jak ovlivnilo výchovu Garry •Jaké cíle mají postavy filmu, jaká otázka je správnější: Zdrojem je neodolatelnost závislosti nebo zdrojem je slabost cílů, jež protikladem závislosti? Humanistický přístup •Život jako umění trpět a trpět se smyslem pro život, odpovídat na otázku Proč musíme trpět a akceptovat to •Proč se postavy filme nenaučily trpět •Závislost jako eskapismus od vlastních citů •Identifikace s postavami: co zprostředkuje a co omezuje, co je využit rezistence k postavam a nebo identifikaci • Reflexivní přístup •Čím můžou naplňovat svůj život, jaké alternativy mají? •Proč existující hodnoty nefungují ve prospěch prevence a zvládání se závislosti? •Boje se žit a boje se zamřít - jakou úlohu má závislost v tomto dílematu? Revoluční přístup •Chudoba a diskriminace, jak se popisuje vrstvy a sociální omezeni •Kdo je agentem změn ve knize a filmu •Jakou pozici má Selby (téměř popisuje vlastní zkušenost) a Aronofský (varuje???) • Omezenost přístupů nebo komplexnost témata •Dá se akceptovat stejný přístup ke všem postavám? •Jak byste propojili postavy a přístupy: komu více vyhovuje jaký přístup? • Účinný nebo ne? •and theres a big difference between seeing and experiencing the "drugs are bad" thing imho the film glamourises drug use - happy beautiful couple - no real hassle until they cannot get drugs...sorry but its a poor movie you would be better showing kids a documentary of people in asylums, prison , hospital or dead - with NO happy beginning •http://www.imdb.com/title/tt0180093/board/nest/195658264?d=199444063&p=1#199444063 There's a big difference from hearing "drugs are bad" to seeing "drugs are bad". This movie would have an epic effect on teens, much like it did for me when I saw it as a 15 year old. I remember showing a drug-addict friend of mine and when it was over, he said "I don't even wanna take Tylenol". Last week I was teaching film studies to grade 8 kids, and showed them the opening scene from this film. I told them they were probably too young to watch the entire thing, but in a few years...personally, if I were a school principal, I'd make it mandatory viewing http://www.imdb.com/title/tt0180093/board/nest/195658264?d=199422913&p=1#199422913 Možný účel aplikování filmu •Cílová skupina (puberťáci, rodiče, pedagogové???) •Co by bylo cílem aplikace a jaká témata byste probírali? •Co byste považovali za dosazení cíle? •Co omezuje využiti tohoto filmu Rodičovství •Marion (nenávist a ne-akceptace navzájem, kontrola a frustrace se strany rodičů) •Garry (vína jako vazba mezi nim a matkou, otázka nesnesitelnosti víny) •Tyron (žal,matka zamřela, když Tyron byl malý) Disfunkční rodičovství: Marion •http://www.mywed.ru/forum/session/view/46785/ •Podle popisu postavy v knize Marion má profil tzv. parenting child – který je důsledkem co-závislosti s rodiči Фото 26 Marion: fobie dosáhnout úspěchu •Potřebuje vůdce a není schopna definovat své cíle •Nezvládá se sublimaci svých negativních zkušenosti, umění je cestou pro vyjádření stresu a žalu Vina nahradí lásku •Jak proběhalo dětství Garry, jaký přístup měli rodiče •Kvůli čemu má Garry a Sarah pocit viny na vzájem: nesplňují představy o správním chování rodiče a dítěte? •Jak vzorek dětsko-rodičovských vztahů ovlivňuje vztah mezi Marion a Garry? Tyron: přerušená výchova •Jak ztráta rodičů ovlivnila život Tyrona? O co přišel? A co považuje za největší důsledek – podle filmu? • Metoda diskuze •Příprava řady otázek či témat •Doba na propracování těchto otázek •Před-debaty proč jsou důležité? •Moderování jako udržování tempu a zajmu •Závěr a reflexe Domácí úkol (finální) •Vypracovat schéma s ponětí norma, deviace, úspěch, a z pohledu různých přístupů (zvolte tří, které chcete) a vysvětlit, co to schéma znamená • Odpovědět na následující otázky o diskuzi • Metoda diskuze •Jaká diskuze je účinná, co můžeme považovat za úspěch u diskuze? •Co je podmínkou úspěchu? (z pohledu témata, skupiny, zkušenosti v spolupráci ve skupině) •Co je výhodou a omezením této formy práce s filmem? • • •