VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film má být příručkou správného chováni nebo zdrojem nezávislosti Terapeutickým bude ten film, který uklidní nebo vzrušuje Film klade otázky nebo odpovídá na ni Hlavní ponětí Normy Rovnováha Přístupy Funkcionalismus Humanismus Film vysílající normy chování •Tradiční nebo nové normy •Roman pro muže: odmítá nebo navrhuje normy ? Odlišnost norem pro muže a ženy Nevěra, stabilní vztah, flirt a hledání partnera, ekonomická závislost: Co je projevem normálního chování u mužů a u žen? Co si ve svém chování muži všímají jako norem, ale ženy - ne? A co se tyče chování žen? Normy a gender Normy chování podle pohlaví mají Výhody Zápory Obě strany Co podléhaje pod definici normy •Úlohy (odborník, genderní role, rodinné role) •Míra a druh úspěchu •Slušnost, morálka, spravedlnost •Porucha a deviace Výchova dětí • Sexuální chovaní: normy proti norem Úspěch: podle čeho míněni? •http://www.csfd.cz/film/215378-dabel-nosi-pradu/videa/ •http://www.sms.cz/film/invaze_barbaru/ukazka?play=1 Proč je pohled na norma důležitou podminkou Ohodnocení podle norem Normy jako zdroj cílů Normy regulují úlohy, a úlohy - drtivou většinu komunikací Normy rozdělují společnost na skupiny s různými systémy norem Varianty postoje k normám •normy jsou tradiční, a to má smysl •protikladnost norem mezi sebou a jejích kritika •existují nesprávní (zastaralé) a moderní normy •normy nejsou absolutní a existují situace, kdy a kde normy nefungují Příklad filmu pochybujícího v normách Příklad filmu pochybujícího v normách Domácí úkol 2 Najit dva filmy s různým pohledem na normy a odůvodnit svoje interpretaci: Jaké normy film podporuje Jaké normy film odmítá Podtrhuje nebezpečnost důsledné implementace norem Film: předpis na vyrovnání nebo pochybování Co je úkolem terapie a co hledá klient •Dosáhnout rovnováhy •Být v pochybu a pohybu Harmonie nebo vývoj: Harmonie se světem a nebo s sebou Vývoj ke lepšímu a nebo jako překonání překážek Harmonie se světem a nebo s sebou: rodičovství •http://www.youtube.com/watch?v=Lv_nBOU4CPQ&feature=fvwrel •http://www.youtube.com/watch?v=P7LlwL2uHUY&feature=fvsr Porovnání přístupu k výchově dětí Co je cílem výchovy? Jak si všímají dítěte? Zápory a možnosti každého ze styl rodičovství Jakých rodičů si byste přál(a)? Jakým rodičem byste chtěl být? Změny: z jakého důvodu? •Pro vývoj •Jak se naučit žit v pochybování Trajektorie změn Co chceme po sobě a klientovi •Rovnováhu s okolí •Rovnováhu s sebou •Zlepšení situaci a akceptováni aktuální situace jako problému •Protiklad veřejnému tlaku a naučit se žit v pochybech Přístupy •Pochyb v normách a pohyb •Správní normy a pohyb •Pochyb v normách a rovnováha s sebou •Tradiční normy a rovnováha Různobarevnost pozice expertu taxonomii sociálních teorií Malholma Payna a Jona Dewey Norma má své úlohy Rovnováha a balance jako cíl Změna a vývoj Norma je podmínečná, a docela bráni reflexi Funkcionalistický přístup Humanistický přístup Reflexivní přistup Revoluční přístup Možné úkoly, podle se kterých rozlišují přístupy •Naučit se žit v pochybách •Aktivovat •k činnosti, například, obhajobě svých práv •Odehrávat traumatickou zkušenost •Integrovat se do společnosti, úkole je pro obě strany, člověka a veřejnost Přístupy v obrazcích Kdo je pomáhající odborník Model všímání filmu jako model komunikace s klientem Uplatňují stejný přístup Patří různým přístupy Někdo z nich, a do konce oba nemají důsledný obraz světu Stejný druhy aktivit: klient jako text •Interpretace přes existující model nebo vypracování vlastního •Neakceptování jako projev přenosu svých problému •Bariery všímání, které máme kvůli osobní nedůslednosti Jak pomáhající odborník prochází změnou přístupů •http://www.youtube.com/watch?v=WsJa08bb8oQ&feature=related Obraz světu a člověka v různých přístupech Stabilita a harmonie mezi člověkem a světem Akceptování sebe a hledání svého pravého pelíšku Svět jako prostor pro progres a vývoj, a člověk jako bojovník za to Člověk jako ten, kdo hledá sebe, všímání světu jako zdroje tlaku Druhy filmů podle expertního ohodnocení •Vulgární a pseudo-odborní •Důsledně vyjadřuje přístup •Váha se mezi přístupy (konflikt pohledů) •Hyper-text a může být interpretován z pohledů různých přístupů Jaké druhy filmu a jak se da využit? Příklad zjednodušeného přístupu •Vlna filmů 1990-h let o bezohlednosti mladých lidi a neschopnosti skutečného systému justice zvládnout s tím, filmy byly plny nepolepšitelnými puberťáky a úplatné obhájci (veřejnost akceptovala ten názor a požadovala, aby vláda zpřísnila přístup k justici): • •Prvotní strach (Primal fear) •Ďáblův advokát (Devil’s advocate) • • Domácí cvičení 1: hyper text •Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, 2002 •Otázky •Má nebo ne problém hlavní postava? •Z čeho se ten problém sestává? •S kým můžeme porovnat hlavní postavu? •Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? Rozpracování přístupů podle pohledu na film Přístup Zdroj problému Popis člověka Zvládání Funkcionalistický Popis přes ponětí poruchy Transgender Léčba a korekce Humanistický Neakceptuje se Jakýkoliv člověk Kooperace Revoluční Ignorování na stráně jiných Osamělý kvůli upřímnosti Změna pohledu veřejnosti, tolerance Reflexivní Předpis zůstat jen psem a nebo kočkou Člověk v moderní době Využit multi-osobnost ve svůj prospěch Rozložení odpovědi •Reflexivní ???? •Multiosobnost jako výsledek moderního života •Revoluční 1 •Veřejnost se má změnit •Humanistický 4 •Sociální role vs. Přítomné já •Funkcionalistický •Přítomné já se schová Co se projevuje v míchání přístupů Proces vývoje pozice (konflikt hodnot a zkušenost rozhodování ) Protikladní vlivy (omezenost uplatnit zvolený přístup) Omezenost v možnosti zkusit různé přístupy Tabu a předpisy (co má a nemá dělat pomáhající odborník) Míchání funkcionalistického a humanistického přístupů •3 odpovídající •Nevyřešený problém: •když souhlas s sebou je v protikladu s veřejnosti, co zvolíte? •Klíčový směr reflexe: •Pocity vs. Závazky, •Důsledky zákazu na chování a emoce •Lvi Král a nebo Za plotem Míchání funkcionalistického a revolučního přístupů •1 odpovídající •Nevyřešený problém: •Kdo má vyšší míru zodpovědnosti, veřejnost a nebo jedinec? Jak se rozděluje zodpovědnost mezi nimi? •Klíčový směr reflexe: •Co je veřejnost a její instituce? •Lid vs. Larry Flynt Míchání humanistického a reflexivního přístupů 2 osoby Nevyřešený problém: V čem je smysl pro život: v komunikaci a nebo sebe-pochopení, akceptovat sebe přes odraz v kooperaci s jinými nebo přes zvládání s předsudky? Nová česká vlna Míchání humanistického a revolučního přístupů 1 osoba Komunita odmítnutých: lidi, jíž odlišní od jiných – normálních, nemají co dělat ve společnosti, kritický a dokonce pesimistický pohled na společnost http://www.csfd.cz/film/5954-rain-man/ Míchání funkcionalistického a reflexivního přístupů nikdo Člověk se má smířit s veřejnosti, ale s jakou? Zklamání ze veřejného životu Expert rozlišuje následující kategorie filmu •Filmy, který jsou možné interpretovat podle různých přístupů , filmy, který složitější než jakákoliv teorie, expert využívá pro sobe a svůj odborní (a nejen odborní )vývoj Expert: •Spojuje filmy a teorie, a využívá různé způsoby odůvodnit toto spojení •Definuje různé problémy, na které film ukazuje, a také schválí všechny problémy do jediného konceptu filmu Příště: Humanistický přístup Význam citového života Překonáni rizika ignorování svých citů Filmová terapie jako katarze a sebeakceptování