Humanistický přístup Význam citového života Překonáni rizika ignorování svých citů Filmová terapie jako katarze a sebeakceptování Hlavní otázky na seberefleksi Dokážu aplikovat humanistický přístup? Co ovlivňuje můj postoj k humanismu? City jako dominantní vlastnost člověka Duální původ citů: •patří člověku: •Přirozené •Nejsou špatné •Ukazují životní směr • •zdrojem je komunikace: •s jiným •s kulturou •se sebou jako jiným „Já“ • City jako dominantní vlastnost člověka •Veřejnost ohodnotí city a způsob jejich projevu. Člověk z dětství sbírá zkušenosti tlačeni na své emoce, a odporu proti toho tlaku • City vs. Sociální úlohy Co a kdo způsobí volný projev citů? City vs. Sociální úlohy •Zážitky •Zkušenost volby priority •Jakmile jeden z partnerů půjde cestou sebe-akceptování, zůstane druhý na rozcestí City vs. Sociální úlohy •Náhradní rodina (kůň, světluška, a drakon), podporující volbu jít proti veřejným předpisům City vs. Sociální úlohy •Vlastní rodina a možnost podívat se na svou úlohu z jiné strany: Lilo se začíná starat o Stitcha, a postupně se zlepši pochopeni mezi ní a Nani Společnost mrtvých básníků (1989) •Otázka k úryvku: •Čím podporuje projev citů učitel? • •Motto filmu •„Carpe diem. Seize the day, boys. Make your lives extraordinary“ Povolené a nepovolené city •City uskutečňují důležité funkce. •Na co potřebujeme lásku, hněv, strach a žal? Významné vlastnosti humanistického přístupu: zákaz konstruktivních citů •Tyto city jsou definovány podle humanistického přístupu jako konstruktivní city (dávají energii, smysl pro život, zlepšují vztah a sebevědomí). •Dostává člověk zákaz hněvu, strachu, lásky a žalu, nebo ne? Jak to vypadá? Omezení žalu •Jsi vinný •Jsi slabý •Nebuď směšný •Jsi zklamal všechny Omezeni ???? •Jsi Ošklivý •Jsi nevychovaný •Nepatříš šlechtě Ingmar Bergman jako uplatňující humanistický přístup •Příběh přes postup citů •Různé projevy stejných citů •Akceptování citů i přes veřejný zákaz •Důsledný popis uspořádání veřejného života oproti volnému projevu citů Otázky k úryvku Ve jakém významu využívají postavy ponětí laská? Jaké city můžeme sledovat v průběhu úryvku? Jaké umělecké prostředky se využívají za účelem prokázání citů postav? Definice destruktivního pocitu •„onemocnělý“ konstruktivní pocit •vyčerpají člověka, fungují jako cyklus od sebeponižování až k ponižování jiného člověka a zpátky. •člověk otrávený destruktivními pocity začíná manipulovat – využívá komunikaci pro své osobní cíly a necítí za to zodpovědnost. Konstruktivní a destruktivní city (Everett Shostromm) •Konstruktivní •Láska •Hněv •Strach •Žal •Destruktivní •Vina •Nenávist •Frustrace (neklidnost) •Ztráta Láska vs. vina •Účelem lásky je akceptování, pochopeni, soucit, balance mezi důvěrností a respektováním hranic. •Vina: člověk střídá sebeobviňování a obvinování jiného („Zkazil jsem ti život – Zkazil jsi můj život“) • •Pocit viny překáži Simbovi vypracovat identitu s otcem Projevy viny: •Sebebičování, akceptování problémů jiných lidé jako svých vlastních, ignorování svých problémů včetně zdraví, snaha uskutečnit nějaký nemožný úkol (extra cíl). Hněv vs. nenávist •Hněv je zaměřen na projev nespokojenosti a obhajobu svých hranic a práv v případu jejich porušení. •Nenávist: důsledné odmítnutí a snaha zbavit se toho •Sitkom (F.Ozon): Otec má sen, že na své narozeniny postřílí celou rodinu Projevy nenávisti •nepřímé projevovaní nespokojenosti (nepřímo na toho, kdo je zdrojem hněvu, ale i na jiného člověka, věc, zvíře) •toxický humor •odmítnuti pozitivního fyzického kontaktu •iracionální fyzická agrese, sebepoškozování. •přísné nepropustné hranice, omezení vlivu jiných lidí (kvůli obavě z podlehnutí a porážky ) •Mimořádný výbuch toho všeho i mimo racionální důvody. • • Strach vs. frustrace •Strach podporuje adekvátní ohodnocení svých možnosti, akceptování slabých stránek a dokonce nemožnost kontrolovat a předpokládat všechno, strach funguje jako zdroj spontánního chování •Frustrace má jako základ intenci kontrolovat všechno, snahu vyškrtnout jakoukoliv náhodu • •Blesk McQueen odmítá pomoc jiných a chce všechno kontrolovat Projevy neklidnosti •podceňování jiných lidí (jiný nemá schopnost něco udělat samostatně a potřebuje důslednou kontrolu) •okultismus, víra v magii •přísnost, zaměření na hygienu •náboženský fanatismus Žal vs. ztráta •Žal přináší samostatnost a nezávislost, akceptování toho, že zaplacením za lásku a soucit je ztráta tohoto citu •Ztráta: bolestivá soustředěnost na „kdyby“: co by bylo, kdyby se ta událost nestala •Damiel (Himmel uber Berlin) se chce zbavit své nesmrtelnosti a stát se člověkem, aby měl možnost milovat •Michael naopak ztratí navždycky schopnost milovat po nepřekonání případu s Hannou • Projevy ztráty •člověk ignoruje projevy pocitů a myslí na potrestání sebe i jiných. •efekt „ať je všem hůře i přesto, že mi nebude lépe“ •závislosti na látkách Co nabízí humanistický přístup v kultuře a v pomáhající práci •Odlišování přání a tužeb od potřeb •Akceptování citů jako zdroje smyslu pro život •Práce s pocity: chápat a analyzovat •Únik od veřejnosti a zahájení své komunity Odlišování přáni a tuh od potřeb a předpisů •Svědomí jako odvaha akceptovat svůj výběr Filmy o svědomí a jeho ztrátě, totožnost mezi bezcitností a krutostí Kdo je opravdový zločinec? • • •? • Moc vs. Člověk Filmy o lidech padlých na sociální dno, kteří probouzí soucit •Rubová stránka člověka a její akceptování jako praxe pro sebevědomí •Lidé, kteří nedokázali dosáhnout úspěchu, ale mají své city „Já“ koncepce jako sociální pojem •Akceptováni jiného díky přechodnému plnění úlohy jiného člověka Filmy o smíru a odpuštěni Akceptování citů jako zdroje smyslu pro život •Proces životu je nejdůležitější věc v porovnání se všemi úspěchy Vyrovnání procesu a výsledku, pochybování v úloze úspěchu http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTczMzQyNTgxMF5BMl5BanBnXkFtZTYwMDY5MzI5._V1._SY317_CR3,0,214 ,317_.jpg https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS9IypPyYVg8sBehdO_fjcipiDKywqrq_w4MsKkqr3YaXJ 137IG Únik od veřejnosti a zahájení své komunity •humanistické komedie Domácí úkol 3, Sheridan College "Electropolis" (2009) příklad humanistického přístupu http://www.youtube.com/watch?v=8FYoIwYkoWY&feature=related Klíčová otázka: Podporuje nebo kritizuje humanistický přístup? Otázky k filmu •Co symbolizují klíčové protiklady filmu: •Světlé barvy vs. Šedost •Tančeni vs. Určitý pochyb (jen přes ulici) •Žijící jednotlivci vs. Mechanistické věci •Velké město vs. Skladka mimo města •