Seminář 4 Humanistický přístup: možnosti a omezení Skládá se z tří častí: •Rozbor domácího úkolu 2 z pohledu pozici diváka, kritika, experta, a odborníka •Humanistický pohled na zločin •Omezení a možnosti humanistického přístupu (analýza filmu Electropolis) Domácí úkol 2: pozice a její implementace Pozice diváka, kritika, experta, a nebo pomáhajícího odborníka Důslednost její implementace Stylistika, odpovídající pozici Kritéria volby a porovnání filmů Expert: porovnáni filmu a teoretických základů Víceúrovňová analýza problému: úroveň jednotlivce, veřejnosti a systému institucí Film se porovná s svou představou o problému nikoli s svým osobním míněním Předpokládá se přesný výklad svého postoje Volba nebo složitějšího filmu a nebo kritizování filmu, vysilujícího předsudky Příklad 1 Rodičovství: povinnost či právo? poster Smalltitle Příklad 1: hlavní pojem a přístupy Cílem prezentovat různé pohledy na rodinu, vztah mezi veřejností a jednotlivcem Filmy patří různým přístupům, první spíš reflexivní, důsledně ukazuje na marnost nadceněné ideje, druhý je klasický revoluční film Příklad 1: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vzít v úvahu žánr – dokument, v čím se shodují, a čím se liší jako dokumenty Pozice autorů filmu ohledně problému, stupeň zakotvenosti do problému Pojem prostředí a okolí vedle rodiny, jak to filmy konstruují Příklad 2: (dis)funkční rodina z pohledu různých kultur poster Příklad 2: hlavní pojem a přístupy Pohyb od vnucené představy o správném životu k vypracování svého prostředí Konstruování sociálního problému v rovině humanistického přístupu (city, úlohy, předpisy a sebe-akceptování) a reflexivního (překonání nadceněné ideje a smíření s nejistotou, důsledná kritika představy, kterou šíří společnost) Mixování satiry a dramatického příběhu Příklad 2: doporučení „Kdyby to byl esej“ Vliv profile sociální politiky, liberální (orientovaná na úspěch) a sociál-demokratické (rovnováha a dostupnost) Jak to, co je předmětem satirického pohledu ovlivňuje prostředky a typ satiry Otázka pomáhajícímu odborníkovi: jakou stranu podporuje, společností nebo jednotlivce? Příklad 3: míra nadstandardu v rodině A_Home_at_the_End_of_the_World_film Příklad 3: hlavní pojem a přístupy Humanistické filmy (nenutí volit pohled na normu, spíš ukazují různobarevnost norem a možnost volit) Žánr filmu z pohledu diváků: film-relaxace, jenž podporuje akceptování toho, že nikdo není ideální, a i přes to může se akceptovat Konotace nazvu filmů: Pelíšek a okraj světu, utek od veřejnosti Příklad 3: doporučení „Kdyby to byl esej“ Osobní volba norem, co je platem? Je to za plátnem, ale otázka pro diváka zůstává Co dělá rodinu typickou? Rozlišování definicí „typická“ a „(dis)funkční“ podle jemnějších kritérií Co je typičtějšího, funkční čí disfunkční rodina, a proč společnost udržuje víru ve funkční rodinu, která téměř neexistuje? Příklad 4: transformace úloh 220px-Cheaper_by_the_Dozen_2003_film_poster ANd9GcQYdlow77g2kt0RBCbm7MdFlPxtCWZQ633FBqG2PQVrr-AoVNk2 Příklad 4: hlavní pojem a přístupy •Oba filmy se dá probrat v rámci funkcionalistického přístupu •Úloha jako zbraň a cesta k úspěchu •Faktory, které ovlivňují vývoj chování v rámci úlohy: bolestivé zkušenosti, vlastnosti, cíle, představa o úspěchu •Vnitrní konflikt úloh •Úloha a mezilidský vztah Příklad 4: doporučení „Kdyby to byl esej“ •Teoretická východiska: systémový přístup v terapii, rodina jako ekologický systém •Problém hranic komunikací a jejich preformovování podlé dospívání dětí •Proč se „netradiční“ rodina také podlehla normám? Odborník: film a problém klienta Co obsahuje film s pohledu lidí, pro nichž je postoj k normám má význam: chová se podle norem, omezeny normami, volí normy, odmítá normy Filmy se rozdělují na terapeutické a na te, které potřebují odhalování norem Příklad 5: řešení otázky vyrovnání s sebou a společnosti bored1 soundtrack-amelie-z-montmartru-220816 Příklad 5: hlavní pojem a přístupy Agenti společenského tlaku a jak se bránit tomu (prioritizace lidé a vztahů), vnitrní a vnější zdroje předpisů Transspektiva vývoje mezilidských vztahů: začátek a stabilizovanější vztah (terapeutický účinek posunuti do budoucnosti) Možnost zvážit volbu ve prospěch rovnováhy s sebou Příklad 5: doporučení „Kdyby to byl esej“ Možnost vyrovnání se společnosti je iluze, ale nakolik možné vyrovnat se s sebou? Více odkazů na teoretická východiska http://www.kinokultura.com/specials/4/boredbrno.shtml Práce s sebou: podle porovnání je vidět, že autor podporuje volbu ve prospěch vyrovnání s sebou, ale to má být volba klienta Příklad 5: zvládání s žalem Příklad 6: hlavní pojem a přístupy •Co ovlivňuje průběh zvládaní s žalem •Projevy žalu a zákaz na žal •Destruktivní a konstruktivní vývoj žalu •Vliv komunikace, terapeutická a ubližující komunikace • Příklad 6: doporučení „Kdyby to byl esej“ •Více fokusu na tématu •Unikátní úloha komunikace lidé, kteří mají stejný problém a prochází jednou se stupně zvládání s žalem •Možnosti a omezení v terapii žalu Kritik: umělecké prostředky na vyjádření postoje Filmy se rozdělují podle úrovně umění a prostředků, jež byly vyuzený za účelem určitého cíle Soustředěnost na žánru a originalitě filmu Rozbor klišé a jejích překonání (vyhýbání jim) ve filmu Přiklad 7: estetika filmu (kostým) ANd9GcSD2-9rxeDwPW0pXJCdXybjh5p6F1PunZYv7p2E2Fvafi3-c-sVlg pride-and-prejudice-DVDcover 220px-Bride-and-prejudice http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/e/e2/Runaway_Bride.jpg/220px-Runaway_Bride.jpg Přiklad 7: hlavní pojem a přístupy •Odraz norem v oblečení •Oblečení jako element stratifikace •Oblečení v společnosti strat a společnosti segmentů •Oblečení a osobnost Příklad 7: doporučení „Kdyby to byl esej“ •Upřesnit, jakou verzi zfilmování využivate •A nebo •Porovnat různé verzí podle zvoleného směru Divák: chápat se… Osobní všímání filmu, důvody akceptování a odmítnuti filmu Přednosti jako diváka Ohodnoceni vlivu filmů a toho, co ovlivňuje volbu filmů Přiklad 8: film jako výzva a polaskání Prci, prci, prcicky Poster Twilightbook.jpg Přiklad 8: hlavní pojem a přístupy •Protiklad nevkusného až odporného filmu a filmu příjemného • Emocionální komponenta ohodnocení omezuje objektivitu (několik postav přesně dodržují stejné normy jako v Twilight, a American Pie podle míry popularity je téměř stejný) Příklad 8: doporučení „Kdyby to byl esej“ •Kdo miluje Twilight a American Pie? Čím se liší této skupiny diváků? •Možnosti identity s postavou •Jaký film má větší výkon podle úkolu výchovy? •Jaký film má vetší riziko omezit reflexe diváků? Otázka pro ostatní Podle Vás, jakou pozici jste uskutečnili ve svém porovnání filmů ? Příští: rozbor dalších porovnání Diskuze o filmu jako zdroj informace o klientovi Etické závady: udržovat rovnost komunikace a upřímnost Jaký druh informace se dá zjistit Interpretace filmu v kontextu situace, v jíž se nahází klient Jak humanistický přístup definuje lidi, jíž mají stigma zločinec? Podle ohodnocení činu jsou zločinci Podle humanistického přístupu ti, kdo chtějí více, než můžou dosáhnout a nechtějí se změnit Nemůžou zůstat a nebo dosáhnout souhlasu s sebou, a čím se přibližují k cíli, tím jsou vzdálenější od sebe Cena za odkaz od sebe •Jakou cenu hradí Tom Ripley za svůj úspěch? •Čeho se boje? •Kdo je oběť? A čeho? •Proč ve filmu není odplata? Čím humanistický popis osobnosti zločince je odlišný od klasického? •Sociopatická osobnost •Patologická krutost •Mindrák méněcennosti •Intence se přesvědčit o svou unikátnost •Přimáčknuté city •Volba mezi citem a úspěchem •Zákaz na sebeakceptování •Priorita blahobytu • Anthony Minghella (1954–2008) Příklady filmů: Hra osudu Woddy Allen Konflikt intencí jako důsledek doby •Jakou volbu má postava? •Čeho se boje více, přijít o úspěch nebo zůstat závislým? •Je zločinec podle průměrného mínění? • Istvan Szabo Omezení humanistického přístupu Reflexivní přístup Co je zdrojem projevu spontánního chování? Má to význam? Revoluční přístup Co se stane s tím, kdo projevuje svou spontánnost? Dokáže se humanistický přístup překonat sociální excluzi? Funkcionalistický přístup Může humanistický přístup zajistit sociální bezpečí? Rozbor filmu Elektropolis Osobní spontánnost vs. Veřejný pořádek Proč spontánní projevy jsou v protikladu veřejnému pořádku? Proč volba ve prospěch spontánnosti a proti pořádku má anglický název downshifting? Kdy člověk může a kdy ne dodržovat balanc mezi spontánním chováním a pořádkem? Rozbor filmu Elektropolis Nejednoznačné zdroje spontánního chování Co ovlivňuje styl tančeni, kdo dává vzorek tance? Co způsobí první projev tančeni panáčka? Proč lidi začínají tančit, co je vlivem: zvyk opakovat pochyb semaforu nebo jejich vlastní intence? Porovnání s e skutečným příběhem Roman Týc, Semafory, 2007 Roman Týc, Semafory, 2007 Rozbor filmu Elektropolis: vyloučenost humanistické komunity Čím se odlišuje panáček od jiných? Co znamená bydlit v komunitě? Bydli panáček v komunitě nebo je sám? Komunita v Kodaně Albert Schweizer Jedná z nejlepších knih o humanismu •Motto k knize •André Malraux: •Hledám tuto nejvýznamnější oblast duši, ve které pocit bratrstva odolává absolutnímu zlu Domácí úkol 4 Probrat seznam filmů: http://www.plannedlegacy.com/newsletter/movies-with-feeling.html Jaké z uvedených filmy znáte, a na jaké byste se chtěli podívat podle popisu (1-3), odůvodněte svůj zájem