Seminář 5 •Domácí úkol 3 (pokračování) •Revoluční přístup: teoretická východiska •22. říjenu seminář se nekoná z důvodu pracovní cesty. •Možnost nahradit hodiny přes skupinové konsultace o vypracování program školení Co je normou ve vztazích matky a dcery Theatrical release poster Brave Poster Otázky k porovnání •Rozkrok a balance mezi cílem výchovy a vztahem •Disfunkční mateřství a jeho zdroje •Traumatické důsledky disfunkčního mateřství a jejich překonání •Kulturní background: historie a pohádka, http://www.youtube.com/watch?v=OV_fUJiOpzs&feature=related http://en.wikipedia.org/wiki/Rapunzel •Žánr: upřesnění neverbálních projevů a úloha hlasu, •Ohodnocení podle: groundsbreacking movie Kdyby to byl esej •Řada dalších filmů o ambivalentním vztahu mezi rodiči a dětmi •Možnosti humanistického a funkcionalistického přístupů v rozboru a terapii •Proč tolik filmů o rodičovství je zakotveno do historického kontextu? • Cvičení na základě filmu Tangled •Co je cílem manipulace matky Gothel? •Jaké prostředky využívá, aby dosáhla svého cíle? •Co se omezuje možnost Rapunzel bránit před tímto tlakem? •Jaký je „kličový messege“ uskutečňuje Gothel? Proč to můžou dělat i biologičtí rodiče? Revoluční přístup Klíčové podněty: lidská práva, spravedlnost, svoboda, libovůle, institucionální násilí Vyznám pro pomáhající pracovníky: volby norem a představ o správném, účast v reformách, a citlivost k porušování práv Významné vlastnosti revolučního přístupu: lidská práva jako klíčové pojmy •Popis práv v různých druzích revolučního přístupu: •Liberální (pravá ideologie) •Sociál-demokratická (levácká) ideologie •Práva třetí generace • Úkol 1 k úryvkům •Vypracujte schéma ke každému z úryvku z ponětí ze seznamu, aby toto schémat vyjádřilo pohled právníka na lidská práva. Můžete přidat jiná ponětí a také vyřadit jedno-dva ze seznamu •Seznam ponětí •Chudoba •Nerovnováha •Spravedlnost •Svoboda •Tolerance •Soud •Předsudek • • Náměty k schématům: vazby mezi pojmy •zdroj – důsledek • • •protiklad • •část – celý •Determinace navzájem • Moje verze schémata k Jak zabit ptáčka Moje verze schémata k Lid vs. Larry Flynt Porovnání přístupu •Levácký •Sociální práva •Chudoba jako hlavní zdroj libovůli •Práva skupin •Stát jako garant práv, když je ve spojení s veřejností •Účast veřejnosti •Liberální •Svobody •Zastaralé pohledy jako hlavni zdroj nesvobody •Právo jednotlivce •Stát jako hlavní riziko porušování práv •Účast vyššího soudu • • • • Významné vlastnosti revolučního přístupu: přesná a důsledná politická pozice •názor na rovnost mezi lidmi, •na vztah mezi veřejnosti a státem, • na způsoby dosazení spravedlnosti Víceúrovňové popsání jakéhokoliv problému osobnosti Zdroj nespravedlnosti v zákonu, moci a její uspořádání, přístupu veřejnosti Postupné rozšiřování seznamu těch, kdo je rizikem porušeni práv Přepracování konceptů, které dříve byly zdrojem libovůle (profesionalismus, expert) Významné vlastnosti revolučního přístupu: popis libovůli a důvody pro nezbytnost se ji zbavit •Korupce a omezeni libovolní moci •Filmy o ekologii a obhajobě prostředí •Filmy o diskriminaci menšin •Filmy proti konzumismu a zneužívání obyčejných konsumerů Korupce a omezeni libovolní moci Filmy o diskriminaci menšin poster Úkol na základě filmu Amazing Grace Jaké psychologické mechanismy využívají ve prospěch sjednocení podpůrců? Kdo jsou cílové skupiny kampani, a čím se liší strategie? Dá se využit něco ze zkušenosti boje proti xenofobie v Anglii 18. století teď? Filmy o ekologii a obhajobě prostředí Filmy proti konzumismu Významné vlastnosti revolučního přístupu: zdroj kolektivní a dokonce občanské participace •Jak kolektiv obyčejných lidi může změnit svůj život a život jiných •Co spojuje lidí mezi sebou (ideje, nebezpečná situace, public interest) Významné vlastnosti revolučního přístupu: nenahraditelná úloha týmu • Vývoj filmů od vítězství samotaře do významné úlohy skupiny a týmu, formulace účinkové strategic litigation: •politika & právo & veřejní novináři Tým ve filmu Amazing Grace Významné vlastností revolučního přístupu výrazný lídr má být charismatickou osobností, která nemá strach před svou odlišnosti od jiných Významné vlastnosti revolučního přístupu: řádně popsaný malý člověk skoro jako každý •Rovnost všech a stejný přístup k právům •Participace lidí a co ji omezuje •Nenahraditelnost aktivní pozice •Překonání vlastního podcenění • Úkol na základě filmu Slepicí úlet Co je zdrojem ponížení a podcenění? V čím je rozdíl strategií Ginger a Rocky, jakou byste strategii zvolili, kdybyste pracovali s oběti libovůle? Dilema vnuceni správních nových norem, když to nejde tak rychle, jak se to potřebuje Revoluční vs humanistický přístup: popis chování knížete z filmu Fanni a Alexander •Humanistický •Zvyšuje nejistotu dětí (střídá hranice komunikace, mění sliby) •Zakazuje a předpisuje city •Podceňuje mínění a vidí v dítěte zdroj hříchů • •Revoluční •Popírá právo na autonomii dítěte •Nelidské zasahování (tělesný trest, domácí vezení, podmínky jsou rizikem pro zdraví) •Neslyší dítě a nedává možnost být vyslýchaným Otázka Kdybyste pracovali s tohle tou rodinou, co byste zvolili? Dá se nekombinovat oba dva přístupy? Restorative justice: na pomezí humanistického a revolučního přístupů Komunita jako zodpovědná za porušení práv Smíření provinilce a poškozeného Proti segregaci kvůli vezeni je integrace do komunity https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ74Xweow6GSnLRA8LsU2vHbZyVOXo2j72U2DspI8Bw6nH FevX2Eg Můžete porovnat lídry z funkcionalistických a revolučních filmů Otázka Proč postavy, které dokážou zvítězit v boje o spravedlnost, nejsou hrdiny (ani supermeny)? Postavy nejsou ideální: Lid versus Larry Flynt •Majitel porno-časopisu •Zdroj veřejných skandálů • Bojuje proti cenzuře a morálce • Postavy nejsou ideální: Insider •Pracoval pro peníze a věděl, že jeho práce škodí zdraví •Ze začátku má motiv sehnat peníze, a ne pravdu •Boje se tlaku a veřejného mínění Postavy nejsou ideální: Ve jménu otce •Krade •Má život mimo veřejných norem •Není zodpovědný •Způsobí zatknutí tatínka Významné vlastnosti revolučního přístupu: vazba mezi fiction a skutečnosti •Rozbor rozdílu mezi skutečnosti a její odrazem ve filmu •Reakce skutečných postav na jejich prezentaci ve filmu •Zjednodušení a upřesnění jako způsoby přepracování příběhu • •Jak ohodnotit vypracovanou vazbu z pohledu účinnosti filmu: •Proč se liší vypravení od příběhu? • •Jak tato odlišnost ovlivňuje diváky? Významné vlastnosti revolučního přístupu: vazba mezi fiction a skutečnosti Ve jménu otce: advokatka Gareth Peirceová •Haje práva vyděděnců (její klienti jsou Irové a Arabové) •Uplatňuje mezidisciplinární přístup včetně sociální pomoci •Ted bude pracovat v týmu advokátů Assange Gareth Peirce Stuart Jeffries Ve jménu otce: Gerry Conlon •Conlon, now 56, says: "It's 20 years since I got out. In those years I've been addicted to drugs and alcohol, I've had breakdowns, I've tried to kill myself twice. I wake up crying. It's better sometimes not to go to sleep, because the memories are waiting for me. People vs Larry Flynt: Flynt měl několik advokátů, ale ve filmu postava Nortana je sbírkou všech Flynt má dětí, které ho nepodporují Flynt se znovu oženil http://www.wearysloth.com/Gallery/ActorsN/19641-22206.gif Využívání filmu v revolučním přístupu: občanské vzdělávání •Advokacie práv •Podpora týmu (přes vypracování společného pohledu na problém) •Zvýšení citlivosti lidi k porušení lidských práv •Prevence porušení lidských práv mezi těmi, kdo má moc • Příklad Slepičí úlet (Chicken run), 2000 •Autoři odmítnuli několik věci s jejich pohledu odporující revolučnímu přístupu: •u hlavní postavy musil být mladší bratr, ale to by bylo příliš roztomilý krok pro ten film •taky byla odmítnuta ideje o tom, ze letadlo se praskne, a slepice začnou volně létat, ale ten nápad taky nebyl přijat, aby film ne byl nadměrně pohádkovým co by nekorespondovalo s ideje rebelie •za dobu natočení filmu názvy byl A few good hens jako parafráze A few good men (film o kladení odporu skupiny nezávislých advokátů proti vojákům a důstojníkům) Domácí úkol •Podívat se na jeden z filmů, patřící revolučnímu přístupu a popsat v prezentaci: •Jaké nové normy film podporuje, a zastaralé odmítá? Jaký přístup k právům uplatňuje? •Rozdíl mezi skutečným a zfilmovaným příběhem je pozitivní či negativní stránkou? •Vývoj příběhu, co udržuje diváky před platném? •Lidské zdroje: tým bojovníků za práva, lídr, oběti a jejich účast v zvládání s problémem •Kdo může být cílovou skupinou školení na základě tohoto filmu? • •