Seminář 7: Reflexivní přístup Seznámení s reflexivním přístupem Metodické pokyny k vypracování cvičení Postoj k normám Norma jako předpis veřejnosti Norma se promění v instituci a omezuje pohled na hodnotu, kterou má svým základem pluralitu interpretací Instituce vysílají normy a hodnoty, podporují iluze Přijít o iluzi jako jediný způsob zvládnout s krize ztraceného smyslu Relvantní teorie •Deinstitucionalizace a vykládání negativních důsledků institutů jako dominantní formy pomoci lidem a veřejní kontroly •R.D. Laing •Erving Goffman, Herbert Blumer •Harold Garfinkel •Michel Foucault •Ivan Illich R.D. Laing antipsychiatrie •Vliv veřejnosti v stav psychického zdraví • •Sanity, Madness and the Family je o rodině jako zdroje represi a vysílání předpisů Beroucí a ponechající •The Takers are 'those who know good and evil' and the Leavers are 'those who live in the hands of the gods'." Otázky k úryvku Co je základem přístupu k životu u Powella? Můžeme definovat jeho přístup jako morální, když podle průběžného pohledu je sobecký a ješity? Má život Powella hodnotu pro jiné? V čem film nedodržuje reflexivní přístup? Metodický rozbor malého cvičeni Co bylo účelem cvičení? Jak působí úryvek? Jaké prostředky podporují identitu s postavy? Co omezuje a podporuje identitu s Caulderem? Proč táta identifikace má význam? Jak funguje přestávka a dotazování: Co bude dal? Erving Goffman symbolická interakce a stigma •společnost není jednolitým celkem •svět jako divadlo •umrtvující procesy totální instituce •Stigma a stigmatizace jako důsledek institucionalizace •Film Tričko • Symbolická interakce Má základem interpretaci chování jiného a svého pohledu na to Je opakem běžnému reagování v komunikaci Vyjadřuje klíčové ponětí a hodnoty, jimž se člověk řídí jako svou hlavní úlohou Život jako nesmírný proces vypracování smyslů a přepracování symbolické interakce Metodický rozbor malého cvičeni Co se zmínilo v analýze filmu, kdy jste dostali schéma? Jak lip prezentovat schéma: před demonstrací filmu nebo po? Jaký účel může mít tento typ cvičení? Podporujete ten skeptický názor, že věda jen mění definice, ale význam zůstává stejný? Ivan Illich Odškolnění společnosti •Dva různé typy institucí: manipulativní instituce a družné instituce •Institucionalizace potřeb a jejích odcizení od člověka •Společnost založená na institucionalizaci hodnot Kniha a film •Epistolární román obsahuje dopisy a písemní připomínky mladé učitelky, která pracuje v zvláštní škole •Žánr knihy odpovídal účelu protikladu učitele a institutu školy Otázky k úryvku Proč je škola mocna a bezmocná instituce ve stejném okamžiku? Ve prospěch čeho pracují ve škole psycholog a medicínská sestra? Co je podle filmu zdrojem jejích bezmocnosti: jejích osobní pohled, nebo uspořádání školního života? Reflexivní přístup jako produkt post-modernity •Zklamaní v demokracii a hodnotách lidských práv (zdrojem je terorismus a ne-demokratické metody boji za demokracii) •Odmítnutí ideje progresu (happy-end není možný, ale z toho není žádná tragédie) •Pochybování o základech lidstva a humanismu jako přítomných a uskutečněných hodnotách •Odvaha pokračovat v životu i přes všechna zklamání (balance mezi aktivitou a reflexí) Významné vlastnosti radikálního přístupu •Hodnoty jako základní pojem popisu osobnosti člověka (životopis člověka jako historie akceptováni hodnot a zklamaní v nich) • •Zklamaní v hodnotách jako průběžný stav životu • Fenomén nestálosti hodnot Není možná žit bez hodnot, ale dřivě nebo později každý pochopí, že • hodnoty neusnadňují život • hodnoty podvádí • svět se mění, a proto pevnost hodnot ztratí veškerý smysl Hlavní druh krize •Nevyhnutelnost podvodu hodnoty – kvůli změně prostředí a odhalení tlaku veřejnosti , předpisujícího hodnoty •V klasické psychoanalýze takové odhaleni funguje jako katarse, ale v radikálním zůstane jako zdroj konfliktu • Popis nadceněné ideje •Negativní strany •Hodnota se vzpružuje natolik mocným citem, že žádná reflexe není možná. •Zklamaní přivádí k významným ztrátám v slohu smyslů pro život, a dokonce nervovému zhroucení. •Pozitivní strany •Člověk nedokáže žit bez takových idejí: dávají moc a energii, hybnost a snahu. •Člověk nedostane smysl pro život jeden a navždy, a může předpokládat zklamaní a změny slohu smyslu pro život Madagaskar jako příklad reflexivního přístupu •Hodnoty a nadceněny ideje (překonání nadceněné hodnoty) •Vazba mezi zodpovědnosti o sobě a jiného •Vliv civilizace na život skutečného člověka •Eskapismus (downshifting) jako trend člověka vyvinuté zemi Nadceněná ideje a její překonání •Podobnosti •Postavy mají nadceněné ideje •Postavy jsou nuceny veřejnosti mít takové ideji •Postavy se zkusí zbavit těch idejí •Odlišnosti •Různý zdroj nesvobody •Zkušenost postav (jako zdroj zvládání se stresem) • Příklady nadceněných idejí Příklady nadceněných idejí Role nadceněné ideje •Změna v slohu nadceněných idejí má důsledkem změnu v chování a vztazích. Lidé doby post-modernu mají vetší možnosti a nutnosti měnit své nadceněné idejí •Stíny ideje - co je odměnou za přednost ideje? čím vyplatí každá postava? Co se stane s člověkem, který nemá takovou ideje? Jeden z smyslů reflexivního přístupu •„I wanted a moral to the story. In Finding Nemo: Don't let fear rule your life. Shrek: True beauty is on the inside. Madagascar: Don't eat your friends?“ •Camerin Courtney •Christian today •Srozumitelné nebo ne oceňovat film v rámci pojmu morality? •Souhlasní s tím popisem morality jiných filmů? •Jak byste popsali smysl filmu? • Nadceněné ideji jako projev post-modernity •Vnitřní konflikt mezi idejemi •Nevyhnutelnost krize: zůstat s novým pohledem na hodnoty není možně, ale se změnit styl života boje •Zdroj krize: veřejný tlak (totalitární režim, společnost konsumace) • Vnitrní konflikt mezi idejemi Nevyhnutelnost krize Zvládnutí s krize •Dědinství humanistického přístupu smysl ve vztazích •Černý humor a kritika tradičních způsobu zvládáni •Obnovující smysly tradičních věcí •Transformování vědomí Zhoršuje nebo zlepši stav člověka? •This unfunny movie with a depressing premise and an unsolvable conflict, even the most minor chuckle shines like a diamond. •Steve Biodrovsky • •Co ve filmu funguje jako zdroj terapie? •Citáty z jiných filmu a jejich probírání •Černý humor •„Válka“ mezi procesem a výsledkem • Citováni populárních filmu, skutečných postav •Parodie •Přidáni jiného smyslu •Přidání většího smyslu • Postavy jako odrazy celebrit Reflexívni přístup proti funkcionalistickému •Pyramida Maslow nebo potravinářský řetězec? • úloha přírody: funkcionalistický přístup •příroda jako vzorek rovnováhy a správní rámec uspořádáni životu úloha přírody: humanistický přístup •Příroda jako místo, kam může utéct člověk od civilizace úloha přírody: reflexivní přistup •příroda jako zdroj nebezpečnosti a rizik, jako něco, co tlače jako veřejnost, žádná idealizace Úloha jazyku a verbálních prostředků •Proč jazyk a řeč jsou natolik důležité pro reflexívní přístup? •Čím níže postavy v pyramide potřeb, tím sprostější jejich řeč a jednoduší seznam úkolů, které vyřešují při pomoci řeči Jazyk je prostředek pochopeni a reflexe, ale fossi to nepotřebují, tudíž jsou omezení větou: fossi se chcou hamat. Řeč jako zdroj pochopení vzorků chování Příklady verbálního chováni •Vyumělkovaný styl krále Juliana a jedovatá malomluvnost jeho poradce odrazí manipulativní přírodu řeči nadřízených, halucinační a alogické verbální chováni nejmenšího z lemurů Morta ukazuje na výsledky vlivu manipulativní řeči mocnářů Příklady verbálního chováni • •Melman si osvojil odborní jazyk pečovatelů, hraje se pojmy i v rámci každodenní komunikace, a představuje příklad hyper-textu, který možno číst a doplňovat (není to zdrojem toho, že Melmana jiní slyší občas a zřídka) . Melman je příkladem odcizení jazykové zkušenosti od jiných zážitků. Dřivě bydlil v Bronksu, měl dost příležitostí sledovat svět, ale mluví jen o nemocích a svém osudu. Řeč jako zdroj pochopení vzorků chování •Skipper •Kowalski •Rico •Private Řeč jako zdroj pochopení vzorků chování Oxford English American Sign Language Motto reflexivního přístupu •Mít odvahu chtít i přes to, že touha nesplňuje všechno Mnohočetná porucha ve prospěch člověka •Rozdělení na sub-osobnosti jako chránění sebe • •Akceptování množstevního „já“ Fay Weldonová Splitting •Hlavní postava v průběhu rozvodu ztratí svou osobní integritu a rozpakuje se do několika sub-osobnosti, na začátku každá z těch osobnosti vyjádři nějaký požadavek od veřejnosti, ale krok za krokem sub-osobností zvládnou s konfliktem mezi sebou a začnou pracovat jako tým. Postava překoná rozvod a dostane nové zdroje pomoci a energie • Marie Darrieussecqová Prasečiny •Postava se začíná měnit v prasnici bez zjevné příčiny a svoji proměnu si začíná uvědomovat až dodatečně. Nakonec se snaží využít dvoje- osobnost Krzysztof Kieslowski Dvojí život Veroniky •„Polská" Veronika dává před láskou k muži přednost lásce k hudbě, a proto také umírá, "francouzská" Veronika volí zdánlivě "příjemnější" životní cestu. David Lynch •Rozpak jako hlavní téma jeho dílů od neutrálního postoje k rozpaku do akceptování • • Domácí úkol Podívejte se na materiály následující složky: Vypracování programu školení https://is.muni.cz/auth/el/1423/podzim2012/SPR149/um/35597509/36452052/ A pokuste se najít příklady cvičení různých typů, které popsané dolu, zvolte možnou kombinaci cvičení pro školení na základu toho filmu, který jste probírali v skupině a vyplníte následující formulář: Program školení Cílová skupina Možné cíle Druhy cvičení Kontinuita cvičení Jaká rizika a bariery můžete očekávat v průběhu školení Druhy cvičení Systematizace představ o filmu a vypracování základní kompetence k dalšímu jednáni o filmu: •Popsat postavy a děj •Rozebrat film z pohledu kontinuity akcí ve filmu (kulminace filmu) •Obecné kontexty filmu (co točil režisér, vliv castingu, podobné filmy atd) Druhy cvičení: možné cíle systematizace představ Sjednocení skupiny či zlepšení komunikace mezi klienty a školitelem „Ohřev a povzbuzeni“ skupiny Shromáždění prvotní informace o skupině za účelem další modifikace programu školeni Druhy cvičení Reflexe pohledu na film (pochopeni toho, proč se nám něco libí a nebo ne) •Identita a anti-identita s postavy •Varieta zážitku od filmu a propojeni zdrojů těchto zážitku (co ovlivněno zkušenosti mimo filmu a co – přesně filmem) •Akceptováni filmu: vnitřní obrázek světu a ten obrázek, který navrhuje film Druhy cvičení: možné cíle reflexe filmu Veškeré terapeutické účinky vyhází z filmu, když bude spuštěna reflexe: •Akceptování tabuizovaných citů •Katarsi traumata •Akceptováni sobě a svých vlastností •Hledáni způsobů vyrovnání s sebou a krátkodobého uspokojení •Pochopení navzájem, vypracování „slovníku“ komunikace Druhy cvičení: aplikování teorií a interpretace filmu Vysvětlení dějů a chování přes teoretická východiska Porovnání teoretických východisek v průběhu rozboru filmu Druhy cvičení: možné cíle aplikace teorií Racionalizace představ o problémů Problematizace existujících kompetenci a motivace k novému znání Revize teoretických východisek