Seminář 9 Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi •Kontinuita kroků v vypracováni filmu •Definováni úlohy filmu v vaši praxí •Souvislost mezi stylistikou práce s filmem a obecnou odborní stylistikou Úloha filmu •Zprostředkovatel komunikace (jako pes nebo delfín v animalo-terapii) •Provokující agent •Uklidňující agent •Odraz odborného přístupu a sebereflexe: •interpretace filmu= interpretace klienta • Mulan: film s množstvím poselstev? •Zprostředkovatel komunikace •Co ve filmu provokuje •Co ve filmu uklidňuje •Jaké skupiny postav se dá interpretovat podle variety cílů Jaký film je dobrý ve smyslu zprostředkování komunikace? •O který má zájem klient •Který se dá interpretovat podle různých přístupů •Populární (ale do jaké míry??? Nakolik je vhodný film, jemuž fandí, například Harry Potter) •Úplné neznámý (pamatujete Doktor Fish???) •Nakolik film Mulan je vhodný pro zprostředkování komunikace Provokující potenciál filmu •Porušení symbolické interakce (upřesnit – jaké a jakým směrem: genderní úlohy, rodinné vztahy, spravedlnost války, tradiční pohled na kouzlo) •Jaký teoretický rámec funguje ve prospěch překonání tlaku symbolické interakce •Neznámé prostředí – co v tom provokuje •Kouzelné postavy a jejich úloha ve vývoje filmu • • Uklidňující potenciál filmu •Humor ve filmu: v čím a co zprostředkuje •V jaké okamžiky filmu potřebujeme uvolnění, a kdo je klíčovým agentem uvolnění •Můžeme definovat finál filmu jako happyend, a funguje jako terapeutický? Metoda postupného napovídání •Sada otázek, od nejkomplikovanější do obsahující vysvětlení a malou příručku, Teorie Anny Roe : zásady •možnosti člověka ovlivňovat volbu povoláni vypadají větší, než jsou: volba povolání je předurčena zkušenosti z minulosti a veřejnými podmínkami více, než lidé mají zvyk myslit. •Která s postav podle vás nejlepším způsobem potvrzuje tuto zásadu: •Mulan •Schang •Generál Li •Vojáci •Mushu •? •Stupeň 1 Jak byste popsali vývoj kariéry každé ze zmíněných postav, kdo dosáhl čeho? A jak byste porovnali dynamiku toho vývoje, od začátku a do finálu filmu? •Stupeň 2 Vypracujte žebřík postav, když zleva zůstane ten, kdo úplně podléhá ve vývoje povolaní prostředí, a správa bude ten, kdo vypracuje svoje povolaní proti očekávaní prostředí? Kdo zůstane mezi a proč? Kdo splňuje očekávání prostředí, kdo naopak odmítá to? •Stupeň 3 Když Mulan a Mušu jsou dvě postavy, jež nekorespondují s očekávání prostředí, čím se liší? Kdybyste porovnali Shanga a jeho otce, kdo vice odpovídá kritériu „vliv prostředí“? • Role metody postupního napovídání Udržovat dynamický vývoj školení Hodnotit kompetence skupiny a identifikovat mizery Postupně seznámit s novými koncepty Zlepšování představy o kompetencí studentů Metoda udržování fokusu Oddělit různá pásma filmu a pracovat s každým Sjednotit výsledky práce s každým pásmem Vypracovat a ohodnotit základ sjednocení jako hlavní vystup analýzy filmu Přes skupinovou práci a nebo postupní rozbor jednotlivce Roviny filmu Mulan •Co byste rozlišovali za samostatné směry rozboru filmu? (rodinné vztahy, genderní předpisy, kariéra, osobní růst) •Jak byste této směry spojily mezi sebou? (přes jaké teoretické koncepty a rámce) • Na co byste zaměřili školení a proč? Intenzita využíváni filmu •Film a jeho rozbor jako základ praxe (kino-terapie, kino-přednášení) •Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody (funkční hráni, testy ne sebepoznání) •Film jako přídavný element praxe (úryvky jako příklady, „ohřívání“ skupiny přes rozbor filmu) • Schéma intenzivní práce s filmem Úlohy Divák, kritik, expert, odborník v praxi První schéma kino-terapie Druhé schéma kino-přednáška Varianty Mulan: přednáška či terapeutická hra •Jako součást školení vocational counceling pro dospívající •Jako terapie v situaci zrady se strany rodičů a kamarádů •Jako terapie ve prospěch minimalizace předpisů a vypracování vlastné představy, podpora vlastního a samostatného rozhodování •Atd… Mulan jako příklad humanistického přístupu •Tři stupně vývoje identity: •Negace toho, co není pravé Já •Odhaleni a akceptování latentních motivů •Překonání ignorance se strany jiných přes přepracování referentí skupiny Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Nadměrné namáhání na verbální schopnosti (své a klientovy) nebo vývoj návyků využívání řeči ve prospěch zvládaní (coping behaviour)? •Vizualizace a symbolické řady: nejistota nebo flexibilní interpretace •Empatie: v souhrnu účinnosti filmu nebo proti tomu (jen projev závislosti na zážitcích) • Komunikace odborník - klient •Obecná pravidla a vypracovaná v komunikaci •Problém autority odborníka a účinnosti terapie (kdo je králem) •Cíl terapie v procesu a nebo výsledcích •Překonání stereotypných pohledů • • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Film je obecná věc, a jeho využívání se zbaví odborníka svatozáře profesionalismu nebo klient bude mít možnost akceptovat metodu a začat to využívat samostatně •V rámci kterého přístupu je to příležitost, a v rámci kterého riziko? • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Když film je oporou vaši práce, to podceňuje teoretický rámec (film je náhradou teorie?) nebo film spojuje teorii a praxi? •Překonání zjednodušeného pohledu na film – otázka terapeuta a nebo klienta také? Rozhodnete podle přístupu Kontinuita kroků ve vypracování programu školení •Jaké výsledky chcete dosáhnout •Vaše cílová skupina a její vlastnosti (co o ní víte a co ne) •Teoretický rámec a jeho odůvodnění podle cílů a vlastnosti skupiny •Volba filmu •Druhy cvičeni a jejích kontinuita •Rozbor výsledků Výsledky a cíle •Přídavný cíl Zlepšování kontaktu (vypracováni společného „slovníku“ pro popis problému, vzájemné pochopení, seřaděni týmu) •Cíl ve vzděláváni Růst sociálních a psychologických kompetencí (zvládající chováni, pochopení zdrojů problém, prevence manipulace, atd) •Terapeutický cíl Identita a sebe-akceptováni (katarze a prožíváni znovu bolestivých zážitků, revize pohledu na problém, dobíjení odvahy pracovat dal…) Způsoby popsat cílovou skupinu •Podle věku, pohlaví, sociálnímu státu •Podle problému •Podle typu skupiny: •Skupina je hlavním zdrojem •Skupina jako třída (se sestava z lidi, kteří mají stejný zájem) •skupina je klientem, například, konflikt v týmy, třídě, náhradní rodina a její okolí • Výběr teoretického rámci •Podle •problému •vaši odborní pozice •toho, jak klient konstruuje problém a svět? • Výběr teoretického rámci •Možnosti kombinováni přístupu a teorií •Přístupy, které jsou vedle sebe •Postupní pohyb od jednoho k druhému (například, v podpoře volby povoláni: od popisu vlastnosti v funkcionalistickém k popisu hodnot v reflexivním) • Odůvodněni teoretického rámci •Užitečnost podle zkušenosti klienta •Možnost vypracovat hodný způsob pochopit problém a zvládat s nim (jaký je způsob) •Na porovnáni s jinými přístupe tento je lepši Volba filme •Druhy filmů podle souvislosti s teorií •Důsledný příklad teorie – ilustruje teorie / konstruuje problém stejné jako skutečný příběh •Film jako interpretace skutečnosti v rámci nějakého přístupu •Film jako pohled na psychosociální praxi •Film jako zdroj předsudků Film-pokus a film-geschtalt Skutečnost ve filmu MV5BMTIwNTEyNDU4Nl5BMl5BanBnXkFtZTcwMTIxMTEzMQ@@ cover V čím je skutečnost •Doba •Upřesnění pohledu na dobu více než na skutečný příběh, obecný popis generace či kohorty odpovídající době, vliv okolí a dějů má vetší význam, než úloha jednotlivce •Příběh •Přes vlastnosti doby popis osobnosti, strategii přežiti, hrdinský děj, soustředěnost na jednotlivce Do jaké míry film Legenda o Mulan má za základ skutečnost? Hua Mulan.jpg Volba filmu podle kontextu •Životopis režisére (jaké filmy točil, jaké má hodnoty, co deklaruje jako základy své práce) •Film mezi jinými filmy režisére •Poměry natočení filmu (kdy byl natočen, co odrazuje ze skutečnosti, co ve veřejném živote ovlivnilo točení filmu) •Generace filmů o problémů • Volba filmu-příkladu: Popis filmu v rámci přístupu •Postavy (kritéria, podle kterých popisujete postavy, a popis přes porovnáni) •Příběh (historie, přístup k vypraveni) •Postavy+příběh: vývoj postav •Temporální směr filmu (složitější či snadnější složení filmu podle jeho načasování) • Postavy: druhy aktivit v rámci školení Aplikovat schéma k postavám filmu a identifikovat postavy filmu podle schémata Porovnat sebe a postavy, podle kritérií „nejatraktivnější“ a „nejpodobnější“ Definovat mezery v popisu postav (co nekoresponduje s postavou, klasickou ukázkou je agent 007…) Doplňovat popis postav (doplňovat životopis postav do minulosti či budoucnosti, modelovat chování v netypické situaci ) Popis postav filmu podle relevantní teorie •Silný či slabý nervový systém •Vytrvalost •Délka pracovní doby •Schopnost pracovat v stresu •Co je zdrojem stresu •Paměť •Flexibilní či rigidní nervový systém •Přepínání z úkolu na úkol •Možnost za stejnou dobu pracovat s několika úkoly • Možnost řešit otázku: Kdo je vhodnější pro práci vojáka? Úkol 2: popis dětství jako zdroj rozhodování •V animovaném filmu Mulan hlavní postavy, Shang a Mulan, mají různé historie dětství. Zkuste rekonstruovat vliv rodičů, co říkali, jaké aktivity podporovali, co dětem zakazovali. Kritika funkcionalistického přístupu přes Dobu ledovou •Kritické položky •přístup má smysl jen v průběhu krize, kdy seznam požadavků je omezen •zjednoduší popis osobního profilu •zaměřen jen na to, co se nemění v člověku •Otázka: •Kdyby postavy filmu rozhodovaly o tom, co dělat, v průběhu stability, stačilo by vědět, jaký mají psychofyziologický profil ? Doba ledová vs. Za plotem Podobnosti a odlišnosti •postavy mají určitý psychofyziologický profil, •nahází v krizové situaci. • jen tým zachrání je před civilizací •Popis většího počtu postav •Vice zaměřenost na komunikaci Podle kterých kritérií volit film? Počet a rozmanitost postav (více a měně) Popis postav (do drobnosti) Filmové prostředí (fantastičtější nebo skutečnější) Stupeň provokace (atraktivita postavy + určitý typ profile) Cílová skupina (pěstouni, mladí dospěli, dětí z ústavní péče) a míra zaměřenosti na ni Temporální vlastnosti filmu •Významnost temproálních vlastnosti •Doby, které popisuje film •Temporální roviny filmu Temporální vlastnosti A man in a suit with a gun in his right hand is flanked by five other individuals in the middle of a street which, behind them, is folded upwards. Leonardo DiCaprio's name and those of other cast members are shown above the words "Your Mind Is the Scene of the Crime". The title of the film "INCEPTION", film credits, and theatrical and IMAX release dates are shown at the bottom. the-hours 220px-Sophie%27s_Choice1 200px-Groundhog_Day Druhy cvičeni a aktivit •Cvičeni-příručky (znalost postav, příběhu, podpora vyjádření pohledu na film) •Cvičeni-provokace (pro volnější pohled na film) •Cvičení c účelem rozboru (postav, historie, přístupu, který uplatnil režisér a tým) •Cvičení s účelem soucitu (identita, empatie k filmovým postavám) Cvičeni-příručky: cíle •Ohříváni skupiny •Aktivizace znalosti a pozornosti (když nějaké cvičeni dodáte před filmem) •Ohodnoceni toho, co chápou a jak aktivně budou pracovat dal •Začat cvičit a zaplést skupinu do aktivit • Rizika příručkových cvičení •Stupeň složitelnosti (příliš snadné nebo naopak) •Nudnost (nemusí vypadat jako zkouška) •Příliš zaměřeno na soutěž Cvičeni-příručky: typy •Hra „lež – pravda“ (fakty z filmu ohodnotit jako falešné nebo pravdivé) •Rozlišováni postav podle formálních příznaků •Soutěž na vzpomínáni nejvyššího počtu postav •Obrázky a jména podle souvztažnosti • Cvičeni-provokace: cíle •Zbavit se stereotypního pohledu na film •Podporovat vyšší aktivitu skupiny •Ohodnotit vztahy ve skupině (provokace projevuje vzájemné reakcí) •Přesvědčit v nutnosti nového pohledu • Cvičeni-provokace: typy •Porovnáni postav, které jsou příliš odlišní •Porovnáni příběhu s jinými filmy a dokonce jinými projevy kultury (pěsničky z Mulan porovnat z populárními hity) •Ohodnoceni příběhu podle kritéria skutečnost a v opačném případu navrch své verze • • Cvičení-aplikováni teorie: cíle •Akceptováni jiných způsobů považováni problému •Sebe-analýza a vypracováni racionálnějšího pohledu na své problémy •Ovládáni instrumenty analýzy pro další samostatné práci Cvičení-aplikováni teorie: typy •Taxonomie postav (popsat kriteria a za úkol dat najit postavy, chování kterých je relevantní popisu) •Vysvětlováni chováni postav podle teorie a podle běžného pohledu •Porovnáni teorie a příběhu filmu •Funkční hry: e.g. postavy u psychologa • Cvičení-aplikováni teorie: rizika •Komplikace pochopeni •Volba teorie • Terapeutické cvičení: cíle •Katarze (přežit ještě jednou a s dobrým dopadnutím) •Práce s zakázanými city •Akceptováni zkušenosti •Přepracování pohledu na normy a předpisy •Jak byste popsali možné terapeutické cíle využívání filmu Mulan v rámci různých přístupu? Terapeutické cvičení: typy •Identita s postavou, přenos postavy do skutečného života (otázky na identitu z různých pohledu) a naopak •Otázky na vysvětlováni vztahů •Dívání • Jak spojit typy cvičeni mezi sebou •Aktuální téma •Probírání toho, co mělo největší emocionální odezvu •Střídání racionálního a emotivního Metodické drobnosti •Co je lepše, vzít velmi známý film a probrat ho z nového pohledu nebo stavět na nový a zvláštní film? •Co je lepše spolu se dívat na film nebo dat úkolem podívat se na film předem? •Co je lepše přerušovat průběh filmu pro komentáře a úkoly nebo dívat se a potom probírat? Reflexe: domácí úkol •Jak byste chtěli využívat filmy? •V rámci jakého problému? •Za jakým účelem? •Co je nenahraditelného a unikátního v metodě práce s filmem? •Co jsou hlavní výhody a hlavni zápory v využiti filmu podle Vás? •