VÝROČNÍ ZPRÁVA 2010 ASOCIACE POMÁHAJÍCÍ LIDEM S AUTISMEM APLA-JM, o. s. VÝROČNÍ ZPRÁVA 2010 ASOCIACE POMÁHAJÍCÍ LIDEM S AUTISMEM APLA-JM, o. s. 2 Asociace pomáhající lidem s autismem APLA –JM o.s registrovaná u MV ČR dne 4. 4. 2002 pod číslem VS/1-1/49 839/02 – R Sídlo: Fügnerova 30, 613 00 Brno IČ : 265 89 907 bankovní spojení: APLA – JM: 525 808 1701/4000 Osobní asistence: 525 808 1728/4000 Volnočasové aktivity: 525 808 1736/4000 e-mail: telefon: tursky@apla-jm.cz 774 456 604 kancelar@apla-jm.cz 548 220 345 oas@apla-jm.cz 775 199 800 -1 prchalova@apla-jm.cz 777 275 182 vzdelavani@apla-jm.cz 775 170 795 www.apla-jm.cz V ýroční zpráva 2 0 1 0 3 V ýroční zpráva 2 0 1 0 3 Obsah Úvodní slovo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Organizace a historie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 O organizaci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 O autismu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Historie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Organizační struktura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8 Naše aktivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Osobní asistence . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 Odborné sociální poradenství . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12 Volnočasové aktivity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13 Dobrovolníci APLA-JM . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 Projekt Zaměstnávání lidí s autismem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 WAAD . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 Školící centrum . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 Účetnictví . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 Seznam dárců 2010 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 V ýroční zpráva 2 0 1 0 5 V ýroční zpráva 2 0 1 0 5 Asociace pomáhající lidem s autismem – Jižní Morava (APLA – JM) je zde již devátý rok. Po celou dobu se snažíme permanentně upozorňovat a informovat společnost o problematice autismu a také, pokud to jde, ulehčit život rodinám s dětmi na autistickém spektru. Je to každodenní boj o přežití a udržení těch aktivit, o něž je největší zájem. Přitom přání rodičů jsou tak různá, jak různá jsou postižení našich dětí. V žádném případě, a snad ani kdybychom měli neomezené ekonomické možnosti, na většinu přání rodičů bychom adekvátně reagovat nedokázali. Ekonomické možnosti Aply jsou však velmi omezené a závislé v převážné míře na podpoře a rozmaru státu reprezentovaného politiky. Akceschopnost organizace je stále více a stále dokonaleji podvazována legislativou. To je realita. Přesto se domnívám, že naše činnost smysl má a pro mnoho rodičů je přínosná. Díky ohromujícímu nástupu složitých a efektivních technologii, žijeme v době, kdy prakticky vše je možné, kdy se zdá být vše dosažitelné a na vše si a priory děláme nárok. Všiml jsem si, jak často jsou skloňována např. lidská práva. Domníváme se, že máme automaticky právo na vše. Asi velmi naivně se domnívám, že např. právo na dětské přídavky by mělo být podmíněno povinností adekvátní výchovy ratolesti. Mám rád absurdní reflexi moderní společnosti v díle Franze Kafky, avšak dnes je pro mne důležitější José Ortega Y Gasset a jeho „ Vzpoura davů „ Byl to Ortega, kdo si první uvědomil to, že davová, konzumní společnost naprosto rezignuje na lidské povinnosti. Mít vše, teď a tady, včetně např. akademického titulu, bez jakékoliv povinnosti a odpovědnosti – typický rys politické scény, bez rozdílu politické příslušnosti, která je generována davovou společností. Ortega byl pro mne objev. Někdy si říkám, jaký bych byl bez svého aspíka. O čem bych asi přemýš- lel.V poslední době si stále víc uvědomuji, jak moc mne můj aspík ovlivňuje. A řekl bych k lepšímu, uspořádanějšímu, konzistentnímu. Jako jeden z rysů autismu bývá uváděn omezený rozsah zájmů. Myslím, že tomu tak skutečně je. Svět mého aspíka je totiž jednodušší – přehlednější. V jeho světě nemá místo tzv. politická korektnost, slušnost je slušností a nikoliv slabostí, jakýkoliv nárok je zcela logicky vyvážen povinností. Pojmy naší doby jako např. gender, či multi‑kulti, jsou v jeho světě zcela bezvýznamné.To, co je pro mého aspíka ovšem důležité a já jsem tomu velmi rád, je rčení:„voják se stará, voják má“. Je to jednoduché a naprosto jasné. Není co dodat, řekl bych. Vážení rodiče, věřím, že i vy jste ovlivněni svými dětmi, které ať chceme či nechceme, nás utvářejí – možná zjednodušují. Překonejme naši různost a staňme se autistickými vojáky. Pokud se postaráme, Apla bude. Přeji příjemnou a jednoduchou zábavu – svět se rozjasní. ing. Oldřich Vojta úvodní slovo Vážení přátelé, milí rodiče, autističtí vojáci. V ýroční zpráva 2 0 1 0 6 O organizaci Asociace pomáhající lidem s autismem APLA‑JM o.s. vznikla v roce 2002 z iniciativy rodičů a odborníků, kteří pracují s osobami s poruchami autistického spektra (PAS), jako součást celostátní organizace APLA s působností pro Jihomoravský kraj. Veškeré aktivity organizace vycházejí z obecného cíle zkvalitnit život lidem s PAS, snažíme se proto všemi prostředky podporovat systematickou a komplexní profesionální pomoc lidem s au- tismem. O autismu Slovo autismus pochází z  řeckého slova autos = sám a  je automaticky spojováno se symptomem uzavřenosti. Autismus patří mezi pervazivní vývojové poruchy (PDD), nověji se užívá i termín poruchy autistického spektra (PAS). Jedná se o celoživotní neurovývojové postižení, jedno z nejzávažnějších poruch dětského mentálního vývoje. Důsledkem poruchy je, že dítě dobře nerozumí tomu, co vidí, slyší a prožívá. Chová se proto jako hluché, slepé, němé. Nevyhodnocuje správně informace, které k němu směřují a reaguje někdy nezvykle na běžné podněty. Projevy autismu jsou velice rozmanité, nelze najít dva jedince s autismem, kteří by měli stejné projevy. I přes tuto rozmanitost se kvalitativní postižení projevuje především ve třech oblastech (triáda). Jsou to: komunikace, sociální cho- vání – interakce, představivost – imaginace (stereotypní okruh zájmů). Historie Nezisková organizace APLA‑JM o.s. vznikla v roce 2002 jako reakce na potřeby rodičů a odborníků pečujících o osoby s PAS. Od svého vzniku dosud sleduje stejný cíl – zkvalitnit život lidem s PAS, v průběhu let se mění a rozšiřují pouze konkrétní prostředky a metody k dosažení tohoto cíle. Organizace se profilovala do následujících oblastí – sociální služby, volnočasové aktivity, vzdělávání a osvěta (informovanost). Již od počátku založení sdružení se jasně ukázalo, že všichni naši klienti bez rozdílu stupně postižení potřebují v různé míře pomoc osobního asistenta. Projekt osobní asistence funguje od roku 2003, významně do jeho chodu zasáhl především zákon o sociálních službách, který právně ukotvil osobní asistenci a zařadil ji do systému sociálních služeb. Do 2007 fungovala asistence spíše na dobrovolnické bázi, po účinnosti zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách byly podmínky poskytování asistence pevně dány. Zpoplatnění služby se odrazilo v krátkodobém odlivu klientů, po několika měsících se však klientela vrátila a současná poptávka má vzrůstající tendenci. Od roku 2003 organizace buduje síť proškolených osobních asistentů. K zajištění a následnému zvyšování jejich profesní způsobilosti v průběhu let vyvstala potřeba průběžného odborného vzdělávání, nekončícího pouze vstupním školením asistentů. Podstatou péče o cílovou skupinu osob s PAS a zároveň jediný prokazatelně úspěšný způsob pomoci je hluboká znalost problematiky, speciální pedagogická péče a kognitivně behaviorální terapie. Oblast vzdělávání a informovanosti laické i odborné veřejnosti je proto nedílnou součástí činnosti ORGANIZACE A HISTORIE V ýroční zpráva 2 0 1 0 7 organizace. Od poloviny roku 2006 do 2008 probíhal projekt podporovaný ESF zaměřený na vzdělávání pro poskytovatele sociálních služeb v oblasti terénní služby pro osoby s autismem, na který navázaly další vzdělávací kurzy a jejich akreditace MPSV a MŠMT. V době vzniku organizace pociťovali členové silnou potřebu sdílet podobnou zkušenost, a proto se zakládaly tematicky zaměřené svépomocné skupiny moderované psychologem: rodičovské skupiny, setkávání sourozenců, Áčko pro rodiče. Dnes tyto skupiny již nefungují, objevují se však opět tendence a snahy o jejich obnovu v souvislosti s novými členy. V rámci poskytování odborného poradenství se pracovnice poradny účastní výjezdních setkání v mateřských a základních školách s rodiči autistických dětí. Významnou roli hraje APLA‑JM také při zajišťování volnočasové náplně pro osoby s PAS. Pořádá letní prázdninové pobyty (3x za sezónu), v době školního roku volnočasové kroužky (sportovní, výtvarný, keramika, plavání, bubnování…), pestrost nabídky závisí na finanční situaci organizace a dobrovolnících. Od roku 2005 byla uvedena do provozu klubovna Vlaštovka, o rok později byla rozšířena i o relaxovnu. V loňském roce jsme však byli nuceni z finančních důvodů fungování prostor ukončit. Zajímavým spojením informovanosti, sdílení a nabídky volnočasových aktivit jsou tzv. Café v Muzeu a sobotní výlety. 1 × za měsíc pořádáme program souběžně zaměřený pro rodiče a jejich děti. V době, kdy jsou děti s proškolenými osobními asistenty na výletě, setkávají se rodiče v Technickém muzeu v Brně s přizvanými odborníky a společně besedují. Se vznikem zákona o sociálních službách vyvstala povinnost organizace poskytovat základní sociální poradenství, na které jsme letos navázali a rozšířili jej o službu odborného sociálního poradenství pro osoby s PAS a jejich blízké. Součástí poradenství je také půjčovna didaktických pomůcek a knihovna odborné literatury. Od počátku roku 2010 je realizován 2 letý projekt financovaný ESF Zaměstnávání lidí s autismem, který umožňuje ohroženým skupinám vstup na trh práce. Dotýká se jak samotných lidí s Aspergerovým syndromem, resp. vysoce funkčním autismem, tak i pečujících osob ze strany rodičů. Projekt tematicky navazuje na stávající služby organizace a je pokračováním celoživotní podpory osob s autismem. V ýroční zpráva 2 0 1 0 8 organizační struktura VALNÁ HROMADA Ředitel organizace Roman Turský osobní asistence Koordinátorka Mgr. Pavla Krňávková administrátorka Jitka Lišková supervizoři osobní asistenti odborné sociální poradenství Poradkyně Mgr. Pavla Krňávková poradkyně Martina Prchalová DiS. volnočasové aktivity Koordinátorka Martina Prchalová, DiS. vedoucí kroužků dobrovolnické centrum Koordinátorka Martina Prchalová, DiS. dobrovolníci vzdělávání Koordinátor Ing.Tomáš Dostál projekt „Zaměstnání lidí s autismem“ Manažer projektu RomanTurský asistentka projektu Bc. Hana Němčáková rada sdružení Ing. Oldřich Vojta, president Roman Jelínek, vicepresident Roman Turský, vicepresident Hana Vrzalová Jana Kadlcová revizní komise Mgr. Zdeněk Farkas Milena Levíčková Jarmila Cugereanová V ýroční zpráva 2 0 1 0 9 Naše aktivity Osobní asistence Osobní asistence je registrovanou terénní sociální službou určenou dětem a dospělým s PAS, kteří mají trvalé nebo přechodné bydliště na území Jihomoravského kraje. Služba je poskytována 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu v přirozeném prostředí, podle individuálních potřeb a požadavků uživatelů. Posláním služby je umožnit lidem s PAS setrvat v jejich přirozeném prostředí, pomáhat jim při činnostech, které nemohou vykonávat samostatně, při komplexním rozvoji jejich osobnosti, umožnit jim uspokojovat sociální potřeby a v co největší míře je začlenit do společnosti. Uživatelé jsou podporováni k samostatné aktivitě, zapojení do sociálních vztahů rodiny i místní komunity dle míry jejich postižení. Asistence bývá poskytována formou doprovodů do školy a zpět, do volnočasových kroužků a jiných zájmových aktivit (koncerty, kino, přednášky…), k nácviku prostorové a funkční orientace v novém prostředí, formou individuální podpory při hromadných aktivitách (kroužky, workshopy, tematické diskuse…), zavádění a nácvik alternativní či augmentativní komunikace do nového prostředí (rodinné, školní, mimoškolní), strukturalizace a aktivizace ve volném čase apod. Krajním případem osobní asistence suplující nedostatek služeb pro osoby s PAS v Brně byla 24 hodinová asistence poskytovaná po dobu 3 týdnů u 20 leté slečny s Aspergerovým syndromem, která je závislá na neustálé péči jiné osoby. Tato slečna dosud žila ve společné domácnosti se svojí babičkou, která o ni pečovala s občasnou výpomocí osobních asistentek. Když však byla náhle babička hospitalizovaná, ocitla se slečna sama bez pomoci. Smutným zjištěním bylo, že na území města Brna pro ni neexistuje vhodná služba, proto jsme se rozhodli poskytnout jí péči přesně podle jejích potřeb – v přirozeném domácím prostředí bytu její babičky a finančně V ýroční zpráva 2 0 1 0 10 dostupnou. Tým osobních asistentů a dobrovolníků APLA‑JM o.s. ve spolupráci s asistenty Střediska pro pomoc studentům se specifickými nároky Teiresias po dobu tří týdnů pomáhal Sabině při zvládání chodu domácnosti i běžných denních záležitostech. V roce 2010 byl zaznamenán značný nárůst v počtu čerpaných hodin i nových uživatelů. Oproti předchozímu roku činil celkový počet odasistovaných hodin 10 245, což je o 1 845 více (srovnání jednotlivých měsíců s předchozím rokem je patrné z grafu). Uživateli služby bylo 58 lidí ve věku od 3 do 22 let s rozdílnými diagnózami z autistického spektra (Aspergerův syndrom, dětský autismus, atypický autismus, dezintegrační porucha, autistické rysy). Ke konci roku 2009 jsme byli požádáni občanským sdružením Úsměvy o rozšíření okruhu osob ve službě osobní asistence také o osoby s Downovým syndromem (DS). Této žádosti jsme vyhověli a od ledna 2010 byla poskytována asistence 2 dětem s DS. Na zajištění asistence se vedle koordinátorky a administrátorky služby podílelo v průběhu roku 64 asis- tentů. V souladu se zákonnou podmínkou dalšího vzdělávání sociálních pracovníků a pracovníků v sociálních službách a námi kladeným důrazem na odbornost a profesionalitu zaměstnanců proběhla vstupní školení 17 nových osobních asistentů. Dále byli asistenti proškoleni s ohledem na skupinu dětí, se kterými pracují, v akreditovaném kurzu Základy komunikace s vizuální podporou u dětí a žáků s PAS. Asistenti také měli možnost zúčastnit se mezioborové konference„Jak se žije lidem s autismem v Jihomoravském kraji“, ve které byla nastíněna současná situace osob s PAS oblastech školství, zdravotnictví a sociálních služeb. Zajímavou zkušeností a možností sdílení příkladů dobré praxe byla 8h stáž ve službě osobní asistence poskytovaná Oblastní charitou Znojmo. V ýroční zpráva 2 0 1 0 11 V roce 2010 došlo k personálním změnám, po 7 letech fungování služby přestala paní Marie Matulíková pracovat na pozici koordinátorky osobní asistence a od března se naplno věnuje svým zájmovým aktivitám a užívá si společně strávený čas s vnoučaty. Paní Matulíková stála u zrodu původního projektu určeného 15 rodinám dětí s PAS, nastavovala změny po přijetí zákona o sociálních službách a zasadila se o vybudování stabilní služby osobní asistence pro děti a dospělé s PAS. Děkujeme jí za energii, s jakou vybudovala, vedla a předala službu své nástupkyni, Pavle Krňávkové. Kromě změn na postu koordinátorky služby se měnilo také personální obsazení administrátorky projektu. Po krátkodobém působení Renaty Hanychové se pozici administrátorky věnuje Jitka Lišková. Srovnání počtu poskytnutých hodin OA v letech 2009 a 2010 V ýroční zpráva 2 0 1 0 12 Jako každý poskytovatel sociálních služeb je od roku 2007 povinností APLA‑JM o.s. poskytovat také základní sociální poradenství. Na základě analýzy potřeb členů a uživatelů jsme se rozhodli rozšířit stávající nabídku o odborné sociální poradenství pro osoby s PAS a jejich blízké. K tomuto kroku jsme v roce 2009 připravili všechny potřebné podklady, ujasnili si představy o službě a společně definovali její průběh i personální zajištění. Od března 2010 byl provoz poradny zahájen. Poradna APLA‑JM o.s. poskytuje bezplatné poradenství pro rodiče dětí s PAS a zainteresovanou veřejnost v těchto oblastech: Systém sociálního zabezpečení – systém dávek státní sociální podpory, sociální služby, pojištění (nemocenské, sociální, důchodové), efektivní využívání příspěvků. Sociálně terapeutické činnosti – možnosti a výběr vhodné sociálně terapeutické činnosti s přihlédnutím k individuálním odlišnostem uživatele nebo jeho zástupce. Vzdělávání – možnosti vzdělávání osob s pervazivními vývojovými poruchami, výběr a nabídka odpovídajících škol, školských a sociálních zařízení, specifika rámcových vzdělávacích programů předškolního, základního a  speciálního vzdělávání, vymezení role asistenta pedagoga a  osobního asistenta. Na zajištění chodu poradny se podílí 2 poradkyně, které v roce 2010 poskytly 46 osobních konzultací a 268 telefonických. Nejčastějšími tématy konzultací byly možnosti diagnostiky dětí, školního zařazení a řešení porušení práv osob s PAS. Již v prvním roce fungování byla v poradně provedena kontrola plnění registračních podmínek, při níž nebyly zaznamenány žádné nedostatky. Od zahájení své činnosti se však potýkala služba s vážnými finančními nedostatky, na její roční fungování bylo poskytnuto z veřejných zdrojů pouze 55.000 Kč (MPSV). Činnost poradny podpořil posléze Jihomoravský kraj mimořádnou dotací, díky které bylo nepřetržité fungování zajištěno. Odborné sociální poradenství V ýroční zpráva 2 0 1 0 13 Nabídku volnočasových aktivit pro lidi s PAS tvořily: •  zájmové kroužky, •  sobotní výlety, •  tábory. Volnočasové aktivity jsou rozdělené na aktivity běžící ve školním roce a aktivity pořádané mimo školní rok (tzn. o letních prázdninách). Ve školním roce 2010 mohli klienti APLA‑JM navštěvovat tyto zájmové kroužky: •  keramický kroužek, •  výtvarný kroužek a výtvarná dílna pana Sochora •  sportovní kroužek, •  kroužek bubnování, •  plavání, •  dopravní kroužek. Největšímu zájmu se těšilo plavání a keramický kroužek. Plavání probíhalo v Lázních města Brna na Rašínové a celkem se ho účastnilo 30 dětí s do- provodem. Keramický kroužek realizujeme v keramické dílně na ŽVS Vesna v Brně. Maximální kapacita místnosti je 7 dětí s doprovodem, tato kapacita byla zcela zaplněna. Děti z keramického kroužku obsadily první místa v soutěži Brněnský hrnek a pomáhali APLA‑JM s tvorbou keramických dárečků pro účastníky Mezioborové konference. Klárka Halámková z keramického kroužku se stala vítězem soutěže Moje Brno knihkupectví Barvič a Novotný. Kroužek probíhal pod vedením Mgr. Mirky Hájkové. Sportovní kroužek a kroužek bubnování mají zázemí v Centru hudebních aktivit LAMPA Lužánky v Brně. Kapacity obou kroužků byly v prvním půl roce zcela zaplněné, v druhém klesl zájem o sportovní kroužek. Bubnování probíhalo pod vedením Jany Krejčíkové, po které převzala vedení Tereza Svobodová. Sportovní kroužek vedla Veronika Vybíralová a po ní Jana Hav- líková. Výtvarný kroužek probíhal v Klubovně Vlaštovka a vedla jej Lenka Maruniaková. Výtvarná dílna Mgr. Pavla Sochora Ph.D. byla individuální terapií, v rámci které pracoval se třemi klienty. V závěru roku jsme rozjeli kroužek dopravní, jehož vedení se ujal Mgr. Zdeněk Farkas. V dopravním kroužku se děti učí pracovat s programy IDOS a  KORDIS JMK, prohlíželi si obrázky vozů veřejné hromadné dopravy apod. Sobotních výletů bylo v roce 2010 devět a navštívili jsme tato zajímavá místa: Kraví Horu v Brně, Ríšovu studánku u Žebětína, hrad Veveří a procházku podél vypuštěné Brněnské přehrady, Mariánské údolí, jeden výlet jsme využili speciální vlak RegioJet společnosti Student Agency a svezli se do Adamova, odkud jsme se prošli zpět do Brna, pluli jsme parníkem po BrněnVolnočasové aktivity V ýroční zpráva 2 0 1 0 14 ské přehradě, svezli jsme se historickým motorovým vlakem do Lednice, navštívili jsme rozhlednu Klucaninu u Tišnova a  rozhlednu Ostrou horku u  Brna. Každého výletu se účastnilo 5 – 10 dětí a 7 – 12 dobrovolníků. Příměstské tábory 26.–30. 7. 2010 V roce 2010 jsme zorganizovali dva příměstské tábory. Na základě žádosti rodičů jsme přistoupili k výjimce a uspořádali jeden příměstský tábor jen pro děti s Aspergerovým syndromem a druhý pro děti s jinou poruchou autistického spektra. Důvodem bylo zajištění adekvátní péče dětem a aby si tábor užili především jeho účastníci a  program se mohl ušít na míru jim, ne naopak. Oba tábory běžely souběžně v  jednom týdnu. Příměstský tábor pro děti s Aspergerovým syndromem probíhal v  Klubovně Vlaštovka. Účastnilo se jej 5 dětí a 3 dobrovolnice, které dětem vymýšlely zajímavý program, dohlížely na jejich bezpečnost a  po dobu tábora se jim plně věnovaly. Táborníci se v průběhu tábora podívali do ZOO, navštívili Technické muzeum, či Modelový svět miniaturních vláčků. Díky panu Petříkovi mohli využívat nedaleké tenisové kurzy a pod vedením zkušených trenérů se naučit základy ve hře. Druhý příměstský tábor probíhal na ZŠ Štolcova. Zúčastnilo se jej 6 dětí a 8 dobrovolníků. Přístup k dětem byl ze strany dobrovolníků individuální, tzn. každé přihlášené dítě mělo svého dobrovolníka, se kterým trávil veškerý táborový čas. Dle potřeb a přání dítěte dobrovolník sestavoval individuální program, např. někteří chodili na bazén, do muzea, na procházky, nebo trávili čas ve škole. Pobytový tábor v hotelu Myslivna Nedvědice 15.–22. 8. 2010 V srpnu 2010 proběhl týdenní táborový pobyt pro lidi s PAS. Tábor se uskutečnil v hotelu Myslivna Nedvědice, který je situován na lesnatém jižním svahu obce Nedvědice, nedaleko středověkého hradu Pernštejn. O každého přihlášeného se staral jeden dobrovolník. Péče jednoho dobrovolníka o jednoho klienta se nám velmi osvědčila, protože každý přihlášený táborník měl individuální péči a prostor pro to, aby si tábor užil naplno. Táborníci během týdne navštívili hrad Pernštejn a koupaliště v nedaleké Bystřici nad Pernštejnem. Taky měli možnost trávit čas v přilehlých lesích, které jim umožnily schovat se před pálivým sluncem. Rovněž se mohli ochladit v hotelovém bazénu. Tábora se celkem účastnilo 29 táborníků, z  toho 13 lidí s PAS. V ýroční zpráva 2 0 1 0 15 Dobrovolníci APLA-JM Dobrovolník svou činností pomáhá zkvalitnit život lidem s PAS a jejich rodinám. V roce 2006 jsme akreditovali dobrovolnickou službu u Ministerstva vnitra a od té doby spolupracujeme s dobrovolníky, kteří jsou ochotni věnovat svůj drahocenný volný čas našim klientům, tedy lidem s PAS. Většinu klientů tvoří děti a mladí lidé do 26 let. Dobrovolníci jsou stavebními pilíři volnočasových aktivit, které APLA-JM pro své klienty pořádá. Dobrovolníci pomáhali na sobotních výletech a táborech, kde figurovali jako společníci dětí s PAS, věnovali se propagačním akcím – na benefičních koncertech, tvořili kompenzační pomůcky, pomáhali s organizací Mezioborové konference. V roce 2010 jsme spolupracovali s 53 dobrovolníky. Všem děkujeme za jejich ochotu věnovat svůj volný čas pomoci lidem s PAS. V ýroční zpráva 2 0 1 0 16 Projekt Zaměstnávání lidí s autismem Od 1. 3. 2010 se Asociace pomáhající lidem s  autismem APLA  – JM o.s. stala realizátorem projektu Zaměstnávání lidí s  autismem, r.  č. CZ.1.04/3.3.05/31.00241. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Hlavním cílem projektu je především zvýšit kvalitu života osob s poruchou autistického spektra (tj. první cílová skupina) a podpořit osoby pečující o osobu blízkou (tj. druhá cílová skupina). Zvýšení kvality života znamená především podporu jejich integrace, případně plného začlenění do společnosti, čehož bude dosaženo umístěním cílových skupin na trh práce. V roce 2010 se v rámci projektu Zaměstnávání lidí s autismem uskutečnila první klíčová aktivita – Bilanční diagnostika (březen – říjen), týkající se první (tj. osoby s PAS) i druhé (tj. osoby pečující o osobu blízkou) cílové skupiny. Nejprve několik málo slov k bilanční diagnostice u první cílové sku- piny. Bilanční diagnostika neboli pracovní psychodiagnostika je poradenský proces, který při své práci využívá komplexní odborné diagnostické metody, které slouží jako nástroj pro zjištění míry dovedností, schopností, zájmů a  motivací klientů s  PAS.  Hlavním cílem bylo rozpoznat osobnost osob s PAS, zmapovat jejich silné a slabé stránky, ale především pomoci jim při hledání zaměstnání, které bude přínosem i pro jejich osobní život, neboť jim poskytne možnost vlastní seberealizace. Forma provedení se odvíjela dle specifik osob s PAS, tzn. podle individuálního tempa osob z cílové skupiny. Výstupem byl kariérní plán, který je zároveň podkladem pro jednání s budoucím zaměstnavatelem. Bilanční diagnostiky se zúčastnilo celkem 20 klientů, z nichž pouze 15 bude dále v projektu pokračovat. Bilanční diagnostika v případě druhé cílové skupiny měla odlišný průběh než u první cílové skupiny. První částí celého procesu bylo individuální setkání, diskuze nad zaslanými životopisy a sepsání pracovních možností všech zúčastněných. Druhou částí bylo diagnostické centrum, které probíhalo formou kolektivní. Celkem se bilanční diagnostiky zúčastnilo 10 maminek, tj. osob pečující o osobu blízkou. Účastnice plnily v průběhu půl dne jednotlivé úkoly, které byly samostatné, skupinové, písemné či modelové situace. Výstupem z  bilanční diagnostiky bylo vyhodnocení pro každou účastnici a doporučení oblastí dalšího pracovního zařazení. Druhou klíčovou aktivitou, která v roce 2010 proběhla, bylo Doplnění vzdělávacích požadavků, rekvalifikace (září). Tato aktivita se týkala pouze druhé cílové skupiny, respektive tří osob, které vzešly z bilanční diagnostiky. Prostřednictvím této aktivity si jednotlivé účastnice doplnily potřebné vzdělání (školení pracovníka v sociálních službách, sociální politice, sociálně právní oblast, asertivita a vyjednávací schopnosti), aby mohly plnohodnotně zastávat funkci poradců, tedy osob, které budou styčným bodem mezi první cílovou skupinou a budoucími zaměstnavateli. Aktivita Vyhledávání pracovního místa (počátek trvání aktivity prosinec) navazovala na aktivitu předešlou. Vykonávají ji pouze poradci. Nutným předpokladem pro celou aktivitu je kariérní plán u první cílové skupiny a podklady obsahující časové a pracovní možnosti u druhé cílové skupiny. Přednostně budou pracovní místa vyhledávána osobám s PAS. Poradci na základě všech podkladů a materiálů sestaví plán a rozhodnou ve spolupráci s odborníky, kteří uchazeči z první cílové skupiny se budou hodit na jednotlivá vytipovaná pracovní místa. Stejný postup bude i v případě druhé cílové skupiny. V ýroční zpráva 2 0 1 0 17 Pátou aktivitou je Aktivizace a motivace (počátek aktivity listopad, prosinec). Ta se týká pouze první cílové skupiny a budou ji vykonávat odborní lektoři ve spolupráci se vzdělávací a personální agenturou A. I. P. Consulting International s. r. o. V rámci této aktivity budou osoby s PAS seznámeni s cestou k získání pracovního místa, naučí se pracovat s inzeráty, telefonem, projdou komunikačním výcvikem, zpracují si efektivní žádost o zaměstnání, sestaví si svůj strukturovaný životopis a procvičí si své asertivní dovednosti. Cílem Aktivizace a motivace je vytvořit obranné mechanismy při neúspěších, podpora rozvoje osobnosti osob s PAS v oblasti sociálně komunikativní, připravit je na problémové životní situace, zlepšit jejich orientaci na trhu práce a vytvořit dobré předpoklady pro získání následného za­ městnání. V následujícím roce 2011 bude dále pokračovat klíčová aktivita Aktivizace a motivace, která bude ukončena v únoru 2012 a Vyhledávání místa na zkoušku, které bude rovněž u končeno v únoru 2012. Novou aktivitou začínající v březnu 2011 bude Místo na zkoušku, doba jejího ukončení spadá také do února 2012. Projekt ZAMĚSTNÁVÁNÍ LIDÍ S AUTISMEM je spolufinancován EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM (www.esfcr.cz) a státním rozpočtem ČESKÉ REPUBLIKY. V ýroční zpráva 2 0 1 0 18 WAAD Asociace pomáhající lidem s autismem APLA – JM o.s. zrealizovala u  příležitosti Světového dne informovanosti o  autismu (WAAD  – World Autism Awareness Day) v  souladu s  výzvou Rezoluce OSN INFORMAČNÍ KAMPAŇ WAAD 2010. V rámci této kampaně proběhlo během roku mnoho aktivit: Výstava V prostorách Krajského úřadu Jihomoravského kraje (JMK) na Žerotínově náměstí a na Cejlu od 26. 3 do 30. 4. 2010 bylo možné zhlédnout výstavu zaměřenou na problematiku života osob s autismem, historii vzniku Světového dne informovanosti o autismu, činnost občanského sdružení APLA‑JM o.s., spolupráci s PdF MU, úspěchy dětí v zájmových kroužcích, aktivity dobrovolnického centra, ukázky práce na Základní škole, Brno, Štolcova 16. Smyslem výstavy bylo upozornit veřejnost na existenci a četnost výskytu autismu, charakteristické rysy a projevy tohoto handicapu a napomoci jeho destigmatizaci. Mezioborová konference Občanské sdružení APLA‑JM o.s. ve spolupráci s občanským sdružením AUT uspořádalo mezioborovou konferenci„JAK SE ŽIJE LIDEM S AUTISMEM V JIHOMORAVSKÉM KRAJI“ pod záštitou hejtmana JMK Mgr. Michala Haška. Cílem konference, na kterou se zaregistrovalo 289 účastníků, bylo nastínit současnou situaci v jednotlivých oblastech – školství, zdravotnictví a oblasti sociální v regionu, poukázat na příklady dobré praxe v péči o osoby s autismem, ale především zvýšit povědomí laické i odborné veřejnosti o problematice života s poruchou autistického spektra a napomoci tak těmto lidem i jejich rodinám k začlenění do společnosti. V rámci konference se uskutečnila řada doprovodných programů: • výstava výtvarných děl Knihovna poníků, pod záštitou primátora Brna Romana Onderky • market, na kterém se představili poskytovatelé sociálních a zdravotnických služeb a vzdělávacích zařízení poskytující služby osobám s autismem v JMK V ýroční zpráva 2 0 1 0 19 AFO – mezinárodní festival dokumentárních filmů V Olomouci proběhl již 45. ročník AFO – mezinárodního festivalu dokumentárních snímků, kde byl minulý rok díky iniciativě občanského sdružení JAN v Olomouci zařazen blok dokumentárních filmů věnovaných tematice autismu pod názvem Svět podle Rainmana, kterého jsme se zúčastnili. K vidění byly tyto tituly: A jako autismus, Děti hvězd, Skutečný Rainman, Brainman,Toulky s bráchou, Horse Boy, Bludný kořen, Klíč, Jak se Aleš potkal s Harry Potterem. Den otevřených dveří Den otevřených dveří se uskutečnil 2. 4. 2010, jako součást kampaně WAAD 2010 našeho sdružení. Návštěvníci se mohli seznámit s historií sdružení, jeho činností, probíhajícími projekty a dalšími záměry. Poučili se, jak se tvoří náramky přátelství pro autismus. Prohlédli si výtvarné a keramické práce dětí, které navštěvují zájmové kroužky. Druhý den otevřených dveří probíhal 7.10. 2010 v rámci Týdne sociálních služeb, návštěvníkům jsme byli k dispozici na dotazy, týkající se našich sociálních služeb. V ýroční zpráva 2 0 1 0 20 Dozvuky AFO 2010 v Brně Dozvuky AFO se uskutečnily 13. 11. 2010 na Pedagogické fakultě MU Brno, pro ty kdo se zajímají o problematiku života lidí s autismem. Byly promítnuté filmy s tematikou autismu, které se na letošním 45. ročníku AFO v Olomouci těšily nečekanému zájmu. Koordinátorku informační kampaně WAAD 2010 byla Ing. Milena Němcová MEDICAL FAIR Ve dnech 19.–22. 10. 2010 proběhl na brněnském výstavišti Mezinárodní veletrh zdravotnické techniky, rehabilitace a zdraví MEDICAL FAIR Brno Central Europe / REHAPROTEX 2010. Naše organizace se jako každý rok zúčastnila této významné propagační akce. Všichni, kdo náš propagační stánek navštívili se mohli dozvědět řadu užitečných informací. Interaktivní setkání APLA‑JM o.s. s veřejností aneb Pane, pojďte si hrát ! V rámci veletrhu MEDICAL FAIR Brno Central Europe / REHAPROTEX 2010 a akce Pro váš úsměv jsme zorganizovali akci s názvem Interaktivní setkání APLA‑JM o.s. s veřejností aneb Pane, pojďte si hrát!, které proběhlo 19. října 2010. Cílem této akce bylo přiblížení se lidem, kteří by se rádi dozvěděli víc o autismu, o APLA‑JM o.s. Akce se účastnily jak maminky dětí s PAS, tak i studenti a odborníci. Na programu bylo promítání studentského filmu„Mě přinesl čáp“, film o fotografování a výtvarném umění s nahlédnutím pod pokličku autistického světa. Bohužel z důvodu selhání techniky se nakonec promítání neuskutečnilo a rovnou se přešlo k programu „Burza nápadů“. Burzu zahájila jedna maminka autistického chlapce, která ostatním představovala svoje pomůcky, které si buď vyrobila, nebo zakoupila a používala je při učení se svým synem. V závěru se hodně diskutovalo a povídalo. Každý z účastníků měl možnost podívat se na nabídku kompenzačních pomůcek pro lidi s PAS a nabídku nových odborných knih s tématikou PAS. Náramek přátelství pro autismus Jako symbol autismu je po celém světě používána barevná stužka s motivem skládanky (puzzle) nebo jen samotný motiv skládanky ve standardní kombinaci barev tmavě modrá + světle modrá (nebo tyrkysová) + červená + žlutá. Motiv puzzle se dá ztvárnit i pomocí techniky s poetickým názvem„náramky přátelství“, která vychází z drhání. Náramky přátelství se uzlíkují z ba- V ýroční zpráva 2 0 1 0 21 revných bavlnek. Ve světě jsou populární od sklonku šedesátých let, v ČR se tato technika masověji rozšířila začátkem 90. let. Záměrem celé akce je přiblížit veřejnosti netradičním způsobem život lidí s autismem a jejich rodin. Upozornit na vzrůstající četnost výskytu tohoto handicapu a nabídnout zájemcům novou formu podpory lidem s autismem. Uvázáním a darováním náramku APLA‑JM vyjadřují lidé svou podporu lidem s PAS, stejně tak jeho nošením či darováním někomu jinému. Celou akci s názvej Náramek přátelství pro autismus přivedla do APLA‑JM, o. s. jedna z maminek dítěte s PAS, paníTesařová, která nám pomohla uspořádat řadu workshopů, na kterých se tuto techniku mohli zájemci naučit. Výtěžek z prodeje náramků bude využit na osvětovou činnost sdružení APLA‑JM o.s. Za rok 2010 se nám sešlo 65 náramků a přívěsků a posílali nám je lidé z celé České republiky. VÁNOČNÍ KONCERT Dne 27. 12. 2010 uspořádala politická strana Věci veřejné v katedrále na Petrově charitativní vánoční koncert, jehož výtěžek věnovala našemu sdružení. Záštitu nad koncertem převzal a koncertu se i osobně zúčastnil ministr školství, mládeže a tělovýchovy, Mgr. Josef Dobeš. České i zahraniční koledy a klasickou vánoční hudbu přednesl sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno – KANTILÉNA Koncertu se zúčastnili významní hosté jako je biskup brněnský Mons. ThLic. Vojtěch Cikrle. V ýroční zpráva 2 0 1 0 22 ŠKOLÍCÍ CENTRUM Naše školící centrum má akreditaci na 12 školení z MŠMT a 1 kurz akreditovaný kurz z MPSV: MŠMT   1. Integrace a podpora dětí a žáků s PAS   2. Specifika vzdělávání dětí a žáků s Aspergerovým syndromem   3. Metodika podpory vzdělávání žáků s PAS   4. Zvládání náročného chování u dětí s PAS   5. Základy komunikace s vizuální podporou u dětí s PAS   6. Volnočasové aktivity u dětí a žáků s PAS v rámci metodiky strukturovaného učení   7. Základy grafomotoriky, nácvik čtení a psaní u dětí s PAS   8. Nácvik sebeobslužných dovedností u dětí s PAS   9. Aspekty psychologické diagnostiky a podpora dětí, žáků a studentů s PAS 10. Tvorba pomůcek jako prostředek k efektivnímu vzdělávání dětí, žáků a studentů s PAS 11. Vzdělávání dětí s autismem I. – začátečníci 12. Vzdělávání dětí s autismem II. – mírně pokročilí MPSV 13) Osobní asistent u lidí s poruchou autistického spektra a mentální re- tardací Odborníci na problematiku autismu proškolili v minulém roce na 10 akreditovaných kurzech a 130 frekventantů z řad odborníků, rodičů a ostatních zájemců.Všichni dostali osvědčení o absolvování seminářů. Ve spolupráci s SPC při základní škole Štolcova jsme zajistili proškolení i osobních asistentů a dobrovolníků. Každým rokem se zvyšuje zájem o kurzy, svědčí o tom stále větší počet proškolených frekventantů. V ýroční zpráva 2 0 1 0 23 účetnictví Výkaz zisku a ztráty ke dni 31. 12. 2010 (v tisících Kč) Číslořádku NÁKLADY Činnosti v účetním období r. 2010 Hlavní činnost Hospodářská činnost Celkem 1 A Náklady 3 831 203 4 034 2 A  I.Spotřebovanénákupycelkem 232 0 232 3 A  I.1.Spotřebamateriálu 170 0 170 4 A  I.4.Spotřebaenergie 62 0 62 7 A  II.Službycelkem 1 390 182 1 572 8 A  II.5.Opravyaudržování 25 0 25 9 A  II.6.Cestovné 65 0 65 10 A  II.7. Nákladynareprezentaci 0 0 0 11 A  II.8.Ostatníslužby 1 300 182 1 482 12 A  III.Osobnínákladycelkem 2 190 19 2 209 13 A  III.9.Mzdovénáklady 1 760 19 1 779 14 A  III.10.Zákonnésociálnípojištění 430 0 430 18 A  IV.Daněapoplatkycelkem 7 0 7 21 A  IV.16.Ostatnídaněapoplatky 7 0 7 22 A  V.Ostatnínákladycelkem 12 2 14 24 A  V.18.Ostatnípokutyapenále 1 1 1 29 A  V.24.Jinéostatnínáklady 12 1 13 Výkaz zisku a ztráty ke dni 31. 12. 2010 (v tisících Kč) Číslořádku VÝNOSY Činnosti v účetním období r. 2010 Hlavní činnost Hospodářská činnost Celkem 44 B Výnosy 3 786 236 4 022 45 B.  I.Tržbyzavlastnívýkony azazbožícelkem 791 236 1 027 46 B  I.1 Tržbyzavlastnívýrobky 0 4 4 47 B  I.2.Tržbyzprodejeslužeb 791 232 1 023 59 B  IV.Ostatnívýnosycelkem 8 0 8 63 B  IV.15.Úroky 2 0 2 66 B  IV.18.Jinéostatnívýnosy 6 0 6 75 B  VI.Přijatépříspěvkycelkem 459 0 459 77 B  VI.27.Přijatépříspěvky(dary) 439 0 439 78 B  VI.28.Přijatéčlensképříspěvky 20 0 20 79 B  VII.Provoznídotacecelkem 2 528 0 2 528 80 B  VII.29.Provoznídotace 2 528 0 2 528 82 C Výsledekhospodařenípřed zdaněním -45 33 -12 83 C  34Daňzpřímu 0 0 0 84 D  Výsledekhospodařenípozdanění -45 33 -12 V Brně dne 24.3.2011, sestavil: Dana Vlachová, schválil: Roman Turský, víceprezident V ýroční zpráva 2 0 1 0 24 ROZVAHA ke dni 31. 12. 2010 (v tisících Kč) Čísl. ř. AKTIVA Stav k 1. 1. 2010 Stav k 31. 12. 2010 41 B  Krátkodobýmajetekcelkem 158 765 52 B  II.Pohledávkycelkem 83 101 53 B  II.1.Odběratelé 0 0 56 B  II.4.Poskytnutéprovoznízálohy 31 24 57 B  II.5.Ostatnípohledávky 52 77 72 B  III.Krátkodobýfinančnímajetekcelkem 14 664 73 B  III.1.Pokladna 7 131 75 B  III.3.Účtyvbankách 7 533 81 B  IV.Jináaktivacelkem 61 0 82 B  IV.1.Nákladypříštíchobdobí 0 0 83 B  IV.2.Příjmypříštíchobdobí 61 0 85 AKTIVA CELKEM 158 765 ROZVAHA ke dni 31. 12. 2010 (v tisících Kč) Čísl. ř. PASIVA Stav k 1.1. 2010 Stav k 31. 12. 2010 86 A  Vlastnízdrojecelkem -36 -47 87 A  I.Jměnícelkem -14 14 88 A  I.1.Vlastníjmění -14 14 91 A  II.Výsledekhospodařenícelkem -22 -61 92 A  II.1.Účetvýsledkuhospodaření -26 -12 93 A  II.3.Nerozdělenýzisk,neuhrazenáztráta minulýchlet 0 -49 95 B  Cizízdrojecelkem 194 812 106 B  III.Krátkodobézávazkycelkem 155 301 107 B  III.1.Dodavatelé 3 22 109 B  III.3.Přijatézálohy 1 1 110 B  III.4.Ostatnízávazky 0 0 111 B  III.5.Zaměstnanci 69 125 112 B  III.6.Ostatnízávazkyvůčizaměstnancům 0 40 113 B  III.7.ZávazkykMSSZaZP 46 54 115 B  III.9.Daňzezávisléčinnosti 8 6 123 B  III.17.Jinézávazky 0 0 128 B  III.22.Dohadnéúčtypasivní 28 53 130 B  IV.Jinápasiva 39 511 131 B  IV.1.Výdajepříštíchobdobí 0 6 132 B  IV.2.Výnosypříštíchobdobí 39 505 134 PASIVA CELKEM 158 765 V Brně dne 24.3.2011, sestavil: Dana Vlachová, schválil: Roman Turský, víceprezident V ýroční zpráva 2 0 1 0 25 Příloha k účetní závěrce podle § 30 vyhlášky 504/2002 Sb. Účetní jednotka: ASOCIACE POMÁHAJÍCÍ LIDEM S AUTISMEM APLA‑JM, o. s. Sídlo: Fugnerova 30, 613 00 Brno IČO: 26589907 Právní forma účetní jednotky: občanské sdružení Poslání: Podpora systematické a  komplexní profesionální pomoci lidem s  poruchou autistického spektra (PAS) respektive s  pervazivními vývojovými poruchami (PVP) a jejich rodinám. Datum vzniku účetní jednotky: 4. 4. 2002, registrace u MV č.j.: VS/1‑1/49 839/02‑R Účetní období: kalendářní rok Účetní závěrka sestavena ke dni: 31. 12. 2010 Jména a příjmení členů statutárních orgánů: Rada sdružení Ing. Oldřich Vojta – prezident a statutární zástupce Roman Turský – víceprezident a statutární zástupce Roman Jelínek – víceprezident a statutární zástupce Účetní jednotka vede účetnictví v  souladu se zákonem č. 563/1991 Sb. o účetnictví, s vyhl. č. 504/2002 Sb. a českými účetními standardy. Účetní jednotka nevlastní dlouhodobý hmotný majetek. Účetní jednotka netvořila žádné opravné položky ani rezervy. Účetní jednotka nemá zastaven žádný majetek, nečerpá žádné bankovní úvěry. Mezi rozvahovým dnem a okamžikem sestavení účetní závěrky nenastaly žádné významné události. Způsob oceňování aktiv a závazků je v souladu se zákonem o účetnictví. Aktiva a závazky v cizí měně se nevyskytují. Účetní jednotka nemá podíl v žádné jiné účetní jednotce. Účetní jednotka nemá závazky z mezd, daní ani k institucím po splatnosti. Účetní jednotka neposkytla žádné plnění, obchodní smlouvy ani jiné smluvní vztahy statutárním orgánům ani členům občanského sdružení. Účetní jednotka neposkytla žádné půjčky, úvěry ani zálohy statutárním orgánům ani členům občanského sdružení. Průměrný přepočtený stav zaměstnanců v  pracovním poměru během účetního období je 11. Činnost sdružení je dále zajišťována v rámci dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti asistenční službou. Za dohody konané mimo pracovní poměr a práce v pracovním poměru jsou celkové mzdové a ostatní sociální náklady uvedeny ve výkazu zisku a ztráty. Výsledek hospodaření v členění na hlavní a hospodářské činnosti je v souladu s výkazem zisku a ztráty. Účetní jednotka v účetním obdobní vykazovala vedlejší hospodářskou činnost a jednu reklamu, prodej keramiky vyrobené klienty v kroužcích, prodej drhaných náramků za dobrovolnou cenu a pořádala školení v oblasti péče o osoby s PAS. Významné položky neuvedené ve Výkaz zisku a ztráty a Rozvaze nejsou. Účetní služby byly zajišťovány externě. V ýroční zpráva 2 0 1 0 26 Základ daně z příjmů byl zjištěn dle zákona o daních z příjmů. Prostředky získané z daňových úlev jsou průběžně používány ke krytí výdajů souvisejících s hlavní činností. Výsledek hospodaření z předcházejících účetních období byl účetně převeden na účet nerozděleného zisku a neuhrazené ztráty minulých let. Přehled přijatých provozních dotací: MPSV 448 000 Kč Jihomoravský kraj 311 475 Kč MVČR 84 000 Kč Město Brno 280 000 Kč Obce 5 000 Kč Evropské fondy 1 345 785 Kč Úřad práce 54 103 Kč Přehled provozních darů: Viz. Přiznání k dani darovací a dále drobní dárci cca 26 tisíc korun. Za statutární orgán: Roman Turský V Brně 24. 3. 2011 V ýroční zpráva 2 0 1 0 27 MEDAC, spol. s. r. o. Věci veřejné, politická strana Centrum pro rodinu a sociální péči Hedvika Streicherová Ing. Jaroslav Mikšík Mgr. Michal Hašek MUDr. Marek Kania Nadační fond zdraví a vzdělávání AUT, o. s. Účastníci internetové hry SENDVIČ SEZNAM DONÁTORŮ ZA ROK 2010 ESF EU Projekt ZAMĚSTNÁVÁNÍ LIDÍ S AUTISMEM je spolufinancován EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM (www.esfcr.cz) a státním rozpočtem ČESKÉ REPUBLIKY. MPSV ČR MV ČR SEZNAM DÁRCŮ 2010 V ýroční zpráva 2 0 1 0 28 Krajský úřad Jihomoravského kraje – odbor sociální Krajský úřad Jihomoravského kraje – odbor zdravotnictví Magistrát města Brna – odbor sociální Magistrát města Brna – odbor školství Úřad práce Blansko ÚMČ Brno‑Bystrc Obecní úřad Ostopovice Nadace ADRA Nadace OKD Nadace Dětský mozek Sbírkový projekt Pomozte dětem! PŘÍZNIVCI 2010 Technické muzeum Brno LAMPA – centrum hudebních aktivit ŽVS Vesna, o. s. Lázně města Brna, Rašínova Pedagogická fakulta MU Brno ZŠ Štolcova Brno SPC při ZŠ Štolcova Brno Sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno – Kantiléna Ing. Michal Teplík, ČD Dana Vlachová Růžena Sochorová Petr Martinek POIRE, s. r. o. Vydala ASOCIACE POMÁHAJÍCÍ LIDEM S AUTISMEM APLA‑JM, o. s.