010 VÝROČNÍ ZPR VÝROČNÍ ZPRÁVA 2010 . Vážení přátelé, právě držíte v rukou výroční zprávu občanského sdružení AGAPO za uplynulý rok 2010. V týmu občanského sdružení AGAPO se již šest let snažíme propagovat téma zaměstnávání osob se znevýhodněním široké veřejnosti a pomáhat lidem, kteří se rozhodnou využívat naše služby. Ve své praxi se setkáváme s motivovanými lidmi, kteří aktivně hledají práci a snaží se připravit na jednání se zaměstnavatelem. Často však naráží na obtíže plynoucí z obav o jejich zdravotní stav. Přitom v ochotě zaměstnávat osoby se znevýhodněním často brání jen nedostatek informací. Svou pozornost proto věnujeme také zaměstnavatelům, jimž poskytujeme kvalitní asistenci a snažíme se je podpořit v rozhodnutí zaměstnávat osoby se znevýhodněním. Získat motivované a stálé zaměstnance je v dnešní situaci čím dál obtížnější, za uživatele našich služeb se však můžeme postavit. Děkuji srdečně všem zaměstnancům, dobrovolníkům a těm z vás, kteří se s námi na našich službách podílíte. Jitka Jarošová, předsedkyně sdružení  OBSAH Úvodní slovo Základní údaje Naše vize, poslání a cíle Historie Realizované programy v roce 2010 Podporované zaměstnávání Tranzitní program – „Ze školy do práce“ JOB Klub – „Motivačně – vzdělávací kurz“ Základní sociální poradenství Ostatní složky sociální rehabilitace Další aktivity a události Organizační struktura, zaměstnanci a další spolupracovníci Poděkování Finanční zpráva 3 6 9 10 14 16 17 18 19 19 20 22 25 28 ZÁKLADNÍ ÚDAJE Název organizace: AGAPO Právní forma: občanské sdružení IČ: 266 65 182 Číslo registrace: VS/1-1/57432/04-R Plátce DPH: ne Sídlo organizace: Zelný trh 1, Brno 602 00 Telefon: 545 213 204, 541 210 549 E-mail: info@agapo.cz Webové stránky: www.agapo.cz Bankovní spojení: Komerční banka, a.s., nám. Svobody 21, Brno 631 31 Číslo účtu: 35-1403500207/0100  Občanské sdružení AGAPO je nevládní nezisková organizace. Naším posláním je podporovat pracovní uplatnění lidí se zdravotním a sociálním znevýhodněním v Brně a jeho okolí, aby mohli žít běžným životem. Naše služby jsou určeny lidem se zdravotním postižením (tj. lidem s mentálním, smyslovým, fyzickým nebo kombinovaným postižením a duševním onemocněním), lidem se sociálním znevýhodněním, lidem s nízkou kvalifikací nebo bez kvalifikace a lidem s kumulací více znevýhodnění. Naším cílem je zvýšit samostatnost těchto osob prostřednictvím služby sociální rehabilitace.  Tranzitní program – „Ze školy do práce“ NAŠE VIZE, POSLÁNÍ A CÍLE Vize do roku 2015 AGAPO, o.s. je stabilní a rozvíjející se organizace, která je otevřená vzájemně výhodné spolupráci na široké platformě vztahů. Služby poskytuje kvalifikovaný tým motivovaných a spokojených pracovníků v souladu s individuálními potřebami uživatelů našich služeb. poslání Posláním občanského sdružení AGAPO, o.s. je podporovat pracovní uplatnění lidí se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním v Brně-městě a Brně-venkově, aby mohli žít běžným životem. cíle Naším cílem je zvyšovat míru samostatnosti a soběstačnosti uživatelů služby v sociálním začleňování, zejména při uplatnění v oblasti zaměstnávání.  Občanské sdružení AGAPO vzniklo v květnu 2004 se záměrem poskytovat a rozvíjet sociální služby související s problematikou zaměstnávání zdravotně a sociálně znevýhodněných občanů. Navázali jsme na dvouletou zkušenost v projektu EQUAL „Podporované zaměstnávání - rozšíření metodiky, národní a evropské spolupráce,“ na jehož realizaci se zakladatelky organizace podílely již před samotným založením občanského sdružení AGAPO. Na jaře roku 2005 jsme začali realizovat projekt „Podporované zaměstnávání podpora zaměstnatelnosti lidí ohrožených sociální exkluzí,“ který trval do léta roku 2006. Cílem projektu byla podpora zaměstnatelnosti osob ze skupin ohrožených sociálním vyloučením na otevřeném trhu práce a další rozvoj služby podporovaného zaměstnávání v Jihomoravském kraji. V průběhu tohoto období, kdy se kladl zásadní důraz na poskytování kvalitních služeb, se nám podařilo vybudovat vhodné technické zázemí, rozšířit personální obsazení organizace, zavést standardy kvality podporovaného zaměstnávání, zvýšit kvalifikaci managementu a rozvinout spolupráci relevantních služeb na regionální úrovni. Na podzim roku 2006 občanské sdružení zahájilo realizaci projektu „Když potřebujete pomoc při hledání místa…“ Projekt, který byl ukončen v létě roku 2008, se zaměřoval na dva vzájemně se doplňující specifické cíle: HISTORIE 10 a) zvýšení zaměstnatelnosti osob sociálně vyloučených nebo ohrožených sociálním vyloučením v Brně prostřednictvím rozvoje proaktivních programů pro osoby z cílové skupiny b) zajištění rovných příležitostí v přístupu k zaměstnání, a tedy k sociální integraci osob sociálně vyloučených nebo ohrožených sociálním vyloučením v Brně. Klíčovými aktivitami projektu byla realizace integrovaných programů, které individuálním přístupem k uživateli pomáhaly jeho reintegraci do společnosti. Od počátku roku 2009 až doposud se občanské sdružení AGAPO podílí na realizaci individuálního projektu „Zajištění vybraných sociálních služeb na území Jihomoravského kraje.“ V rámci „Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost“ tak úspěšně pokračuje ve své činnosti zaměřené na pomoc znevýhodněním spoluobčanům při hledání optimálního zaměstnání. 11 JOB Klub – „Motivačně – vzdělávací kurz“ Podporované zaměstnávání REALIZOVANÉ PROGRAMY V ROCE 2010 V týmu občanského sdružení AGAPO usilujeme o zvýšení samostatnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných lidí prostřednictvím služby sociální rehabilitace. Naše služby jsou určeny lidem z Brna a okolí, jejichž schopnosti jsou v důsledku zdravotního nebo sociálního znevýhodnění sníženy, nebo nevyužity ve svém plném potenciálu. Problematiku zaměstnávání řešíme komplexním způsobem. Konáme tak v rámci programů Podporovaného zaměstnávání, Tranzitního programu, JOB Klubu, Základního sociálního poradenství a Ostatních složek sociální rehabilitace. 14 Snažíme se o to, aby naše podpora umožnila uživatelům našich služeb vést samostatný život a snížila jejich závislost ze strany státu a samosprávných celků. V jednotlivých programech a JOB Klubu jsme v roce 2010 uzavřeli 66 dohod o poskytnutí sociální služby. Celkový počet „prvokontaktů“ uvádíme 56, rozdíl mezi těmito čísly je dán následujícími důvody: 3 uživatelé čerpali naše služby v rámci Tranzitního programu v první polovině roku 2010, spolupráce byla po letních prázdninách, během kterých Tranzitní program neprobíhá, obnovena novou smlouvou; 6 uživatelů JOB Klubu byli zároveň uživateli v programu Podporovaného zaměstnávání; 1 uživatel se zúčastnil JOB Klubu a zároveň využíval ostatních složek sociální rehabilitace. Svou pozornost soustředíme také na zaměstnavatele. Na základě jejich aktuálních potřeb nabízíme například poradenství v oblasti možnosti čerpání státních dotací či pomoc při zapracování nových zaměstnanců. 15 PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ V programu Podporované zaměstnávání poskytujeme bezplatnou službu lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním, kteří si chtějí najít práci. Snažíme se zvýšit jejich schopnosti a dovednosti důležité pro pracovní uplatnění. Služba je určena lidem z Brna-města a Brna-venkova, jejichž schopnosti potřebné pro pracovní a sociální uplatnění jsou v důsledku zdravotního nebo sociálního znevýhodnění sníženy natolik, že potřebují odbornou individuální podporu. Podporu nabízíme nejen při hledání práce, ale i přímo na pracovišti. Rok 2010 v číslech: Služby Podporovaného zaměstnávání využívalo 30 lidí. 16 TRANZITNÍ PROGRAM – „ZE ŠKOLY DO PRÁCE“ Program je určen žákům posledních ročníků speciálních škol, kteří si chtějí po ukončení školy najít práci v běžném zaměstnání. Jeho cílem je umožnit žákům/studentům vyzkoušet si práci v běžném prostředí, získat sociální a pracovní dovednosti a zvýšit svou samostatnost. V Tranzitním programu vytipujeme místo pro praxi, vyjednáme podmínky praxe, nabízíme pomoc se zvládnutím potřebných pracovních a sociálních dovedností. V neposlední řadě poskytujeme poradenství v pracovně-právní oblasti. Službu nabízíme uživatelům maximálně po dobu dvou let (mimo letní prázdniny). Rok 2010 v číslech: Služby Tranzitního programu využívalo 7 lidí. 17 JOB KLUB „MOTIVAČNĚ – VZDĚLÁVACÍ KURZ“ Intenzivní vzdělávací kurz určený zájemcům, kteří chtějí získat nové zkušenosti, dovednosti a informace z oblasti získávání a udržení si zaměstnání. Cílem JOB Klubu je naučit účastníky vše potřebné k orientaci na otevřeném trhu práce a snadnějšímu nalezení pracovního uplatnění. Rok 2010 v číslech: Pořádali jsme 3 běhy JOB Klubů - v březnu, červnu a v listopadu. Celkem se jich zúčastnilo 25 uživatelů našich služeb. 18 ZÁKLADNÍ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Základní sociální poradenství poskytujeme lidem, kteří se na nás obrátí se zájmem řešit svou nepříznivou sociální situaci. Jedná se především o zmapování potřeb každého jednotlivce a informování o možnostech a případně i alternativních nabídkách služeb poskytovaných organizacemi v regionu. Rok 2010 v číslech: Ze 104 zájemců o službu, bylo 61 lidem poskytnuto základní sociální poradenství. OSTATNÍ SLOŽKY SOCIÁLNÍ REHABILITACE V rámci ostatních složek sociální rehabilitace poskytujeme uživatelům podporu v nácviku dovedností, které vedou k jejich větší samostatnosti a začlenění do společnosti. Rok 2010 v číslech: Ostatní složky sociální rehabilitace v roce 2010 využíval jeden člověk. 19 Soustavně se podílíme na zvyšování povědomí o podporovaném zaměstnávání v našem regionu. Příspěvek na Jihomoravské konferenci k problematice chudoby a sociálního vyloučení Mgr. Veronika Milarová: Podpora osob při začleňování do společnosti v občanském sdružení AGAPO. Brno, 5. 10. 2010. Příspěvek na konferenci v rámci Dnů duševního zdraví Sdružení Práh k problematice práv osob s duševním onemocněním v oblasti sociálních služeb a zaměstnanosti. Bc. Radmila Čečatková: Specifické situace a postupy v práci s lidmi s duševním onemocněním při začleňování na otevřený trh práce. Brno, 5. 10. 2010. V rámci spolupráce organizací na Komunitním plánu sociálních služeb jsme se zúčastnili několika workshopů, na kterých byly diskutovány problematické oblasti standardů kvality sociálních služeb. Účastnili jsme se veletrhu Medicalfair (pro Váš úsměv), kde jsme také prezentovali své služby. V rámci tranzitního programu spolupracujeme se studenty Vyšší odborné školy knihovnických, informačních a sociálních služeb Kotlářská, kteří doprovází studenty praktických škol na pracoviště na otevřeném trhu práce. Na pravidelné exkurze dochází do naší organizace také studenti pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. DALŠÍ AKTIVITY A UDÁLOSTI 20 Organizační struktura viz. příloha str.31 Výbor sdružení předsedkyně sdružení Mgr. Jitka Jarošová místopředsedkyně sdružení Bc. Romana Chvílíčková členka výboru sdružení Bc. Markéta Janíčková Zaměstnanci projektová koordinátorka Mgr. Eva Erdingerová (do 07/2010) metodická vedoucí Bc. Radmila Čečatková pracovní konzultantky Bc. Alena Džubáková Zuzana Hadrová, Dis. Bc. Adéla Kosourová, Dis. Mgr. Kristýna Purdjaková (od 08/2010) sociální pracovnice - skupinová sociální práce, koordinátorka dobrovolníků a pracovních asistentů Mgr. Veronika Milarová administrativa Petra Štěpánková PR a kontakt se zaměstnavateli Bc. Petr Mareš ORGANIZAČNÍ STRUKTURA, ZAMĚSTNANCI A ... 22 Spolupracovníci pracovní asistenti Martina Bučková Marek Juránek Hana Krusberská Hana Kabelová Jana Lukáčová Zuzana Hrabalová praktikanti Alena Válková (dobrovolník) Lucie Erbesová Zuzana Hlubinková (dobrovolníci - praktikanti) supervize Mudr. Helena Hájková PhDr. Ing. Karel Hájek, Ph.D. správa počítačové sítě Ing. Jaroslav Velešík grafika Ing. Martin Jaroš právnické služby Mgr. Lucie Vojnová úklid Miriam Horecká Andrea Písařová ... DALŠÍ SPOLUPRACOVNÍCI 23 Děkujeme za poskytnuté finanční prostředky na realizaci našich služeb. V roce 2010 nás podpořili: Evropský sociální fond prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR v rámci projektu „Zajištění vybraných sociálních služeb na území Jihomoravského kraje“ reg. č, CZ.1.04/3.1.00/05.00019 Firmy: SLOT GAME a.s. Za spolupráci děkujeme našim partnerům, spolupracovníkům z neziskových organizací a z veřejné správy. Obzvláště děkujeme také všem vstřícným zaměstnavatelům a uživatelům našich služeb, kteří se na nás s důvěrou obracejí. 25 Výbor sdružení Valná hromada sdružení AGAPO METODICKÉ ŘÍZENÍ metodická vedoucí (1 úvazek) FINANČNÍ ŘÍZENÍ projektová koordinátorka (1 úvazek) sociální pracovnice (1 úvazek) sociální pracovnice (3/4 úvazek) sociální pracovnice (1/2 úvazek) pracovník pro PR a kontakt se zaměstnavateli (1/2 úvazek) administrativně technická pracovnice (1/2 úvazek) sociální pracovnice (1 úvazek) řízení organizace Organigram 27 AKTIVA 1.1.2010 31.12.2010 K-zelodohcS č 45 000,00 Kč K78,928584ketejamýbdohuoldýnborD č 402 727,93 Kč K-uzelodohcsekykvárpO č 11 250,00 KčK78,928584uktejamuménbordkykvárpO č- 402 727,93 KčK00,9498andalkoP č 9 131,00 Kč Bankovní úč K84,125113yt č 32 318,55 Kč K95,70111ykvádelhoP č 34 108,59 Kč Náklady př K00,9833íbodbohcítší č 60 000,00 Kč Příjmy př K52,004427íbodbohcítší č 986 897,41 Kč Aktiva celkem 1 059 367,32 Kč 1 156 205,55 Kč PASIVA 1.1.2010 31.12.2010 K48,7937életavadoD č 7 201,50 Kč Př K00,491509yholázétaji č 1 131 492,60 Kč Zamě K00,404201icnants č 1 594,00 Kč K-ykzavázíntatsO č 10 924,00 Kč Zúčtování s institucemi sociálního a zdravotního po 46 593,00 Kč 10 356,00 Kč Ostatní přímé daně 17 412,00 Kč 3 654,00 Kč Vlastní jmě K-ín č 33 750,00 Kč K25,336919002ukorzatártzánezarhueN č- 19 633,52 KčPasiva celkem 1 059 367,32 Kč 1 179 338,58 Kč Výsledek hospodař K30,33132íne č- Rozvaha v celých Kč 28 Náklady Spotřeba materiálu 59 600,76 Kč Nákup drobného dlouhodobého majetku 33 230,00 Kč Spotřeba energie 34 582,00 Kč Opravy a udržování 22 289,00 Kč Cestovné 12 871,00 Kč Náklady na reprezentaci 8 597,00 Kč Nájem 135 462,00 Kč Ostatní služby (účetnictví, supervize, kopírování, tisk, telefony, poštovné, internet atd.) 312 829,63 Kč Mzdové náklady 1 701 106,00 Kč Zákonné sociální pojištění 551 760,00 Kč pojištění, pojištění majetku) 22 757,00 Kč Odpisy dlouhodobého majetku 11 250,00 Kč Poskytnuté členské příspěvky 4 625,00 Kč Náklady celkem 2 910 959,39 Kč Výnosy Tržby z prodeje služeb 2 862 124,35 Kč Úroky 102,01 Kč Zúčtování fondů 11 250,00 Kč Přijaté dary 12 550,00 Kč Přijaté členské příspěvky 1 800,00 Kč Výnosy celkem 2 887 826,36 Kč Výsledek hospodaření - ztráta 23 133,03 Kč- Výsledovka v celých Kč k 31. 12. 2010 29 Poznámky www.agapo.cz Výroční zpráva 2010 Příprava: kolektiv AGAPO, o. s. Grafické zpracování: Martin Jaroš Fotografie: archiv AGAPO, o. s. Tisk: REPROPRESS VÝROČNÍ ZPRÁVA 20