Základy práce s informačními zdroji pro mgr. studenty ZUR . Mgr. Dana Mazancová, DiS Brno, 27. listopadu 2012 Masarykova univerzita Fakulta sociálních studií Ústřední knihovna logo_barevne Práce s EIZ * 2 x 45 min. vpokročilé vyhledávací techniky vtvorba rešeršního dotazu vpraktické vyhledávání v databázích vúkol na další hodinu v * 2 x 45 min. vkontrola úkolu + diskuse vcitační databáze vnadstavbové nástroje (Metalib, Portál elektronických časopisů, SFX) * „mediální komunikace„ * rozhlas* * wom?n * online vzdělávání OR virtuální vzdělávání * Online social networks - Political aspects - United States * novináři N3 Česká republika Vyhledávání • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Hodnocení vyhledaných záznamů 7. Další operace > 1. Téma •1) Zamyslete se o čem chcete psát vje nutné mít dost informací o daném tématu (pokud se studiem problematiky začínáte, nebojte se využít učebnice, encyklopedie, radu vyučujícího apod.) •2) Zformulujte téma nebo problém vLze využít tzv. myšlenkových map – grafické znázornění tématu • v • v žárovka.jpg mind map Zdroj: http://www.open.ac.uk/skillsforstudy/pictures/mind-map.gif Zdroj: http://mojosimon.wordpress.com/ obrazek.jpg •3) Vyjádřete téma ve formě vklíčových slov (hesel) v– používejte zejména podstatná jména -příd. jména, zájména a slovesa pouze pokud jsou opravdu nezbytné -vyhýbejte se tzv. stop words (předložky, spojky, členy v cizích jazycích) vpř. marketingová komunikace; sociální sítě; propagace v vPozn. v katalozích knihoven můžete nalézt i tzv. předmětová hesla vpř. novináři – Česko – 20.–21. st. v v • v žárovka.jpg • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Hodnocení vyhledaných záznamů 7. Další operace > 2. Další specifikace * Před začátkem vlastního procesu vyhledávání je třeba si ujasnit: včasové rozmezí vtypy dokumentů (např. odborné časopisy, kapitoly z knih, příspěvky z konferencí, zpravodajství) vtyp dat (text, audio, video) vjazyk dokumentů (většina světové produkce je v AJ) vforma (odborná x populárně naučná) v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Zdroje 4. Průzkumová strategie 5. Vyhledávací postup 6. Technika vyhledávání > 3. Zdroje * Specializované odborné databáze * Knihovní katalogy * Specializované vyhledávače odborných informací * Repozitáře * Knihovny * Další v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Hodnocení vyhledaných záznamů 7. Další operace > Boolovský model * Logický součin, průnik – operátor AND * Logický součet, sjednocení – operátor OR * Logická negace – operátor NOT * Krácení termínů (truncation) * Vyhledávání prostřednictvím fráze v v Zdroj: Steinerová * Strategie Boolovského modelu vnejrozšířenější vkombinace termínů pomocí logických operátorů AND, OR, NOT v v v not or and Operátor AND * Logický součin, průnik vVyhledání jen těch dokumentů, ve kterých se vyskytují obě klíčová slova vVýsledek průzkumu se zužuje vMůžeme jej znázornit jako průnik množin v v v Př. reklama AND děti and reklama děti Operátor OR * Logický součet, sjednocení vVyhledání dokumentů, které obsahují buď jedno nebo druhé klíčové slovo vVýsledek průzkumu se rozšiřuje vMůžeme jej znázornit jako sjednocení množin v v v Př. novináři OR žurnalisté or novináři žurnalisté Operátor NOT * Logická negace vVyloučí ty záznamy o dokumentech, které obsahují označené klíčové slovo vZáleží na pořadí klíčových slov vVýsledek průzkumu se zužuje v v v Př. reklama NOT sociální sítě not reklama sociální sítě Proximitní operátory (operátory blízkosti) * NEAR, ADJACENT (ADJ), FOLLOWED BY vVyhledávání vzájemně blízkých, přilehlých, sousedících pojmů vVyhledají se informace a dokumenty, které obsahují za sebou následující termíny, v zadaném pořadí v v v v Př. masmédia N3 propagace Krácení termínů (truncation) * Hledaný termín je zkrácen na kořen slova vSystém dohledá všechny možné tvary podle tohoto kořenu vPřípony nebo koncovky jsou nahrazeny zástupným znakem vVýsledek vyhledávání se rozšiřuje vPozn. vyhledávací nástroje mohou využívat různé symboly v vPř. žurnal* - vyhledá žurnalisté, žurnalistika, žurnalistický atd. v v v Zástupné znaky/maskování (wild cards) * Nahrazení určité části vyhledávacícho termínu vMezi nejčastěji používané znaky patří * ? $ % vZnaky mohou zastupovat předpony, přípony, ale i vnořené řetězce znaků (např. při chemických sloučeninách) v vPř. col*r, colo#r (color, colour) vwom?n (woman, women) vne?t (next, nest, neat) v v v Vyhledávání prostřednictvím fráze * Bližší specifikace dotazu vSlovní spojení vVšechny slova se musí vyskytovat v přesném pořadí a uvedeném tvaru vNejčastěji se využívají uvozovky vVýsledek vyhledávání se zužuje v vPř. „mediální komunikace“ v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace > 6. Technika vyhledávání * Prohlížení (browsing) • * Vyhledávání (searching) vjednoduché vpokročilé v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace > * Málokdy získáte relevantní záznamy po prvním vyhledávání • * Vždy je třeba rešeršní dotaz ladit • * Každý zdroj má vlastní pravidla vyhledávání a je třeba tomu uzpůsobit vyhledávací dotaz v v v v v v v v * Rozšiřte dotaz vpřidejte další klíčová slova • * Zrušte omezení vnapř. typ dokumentu, dílčí databáze, jenom slova v názvu apod. * v v v v v v Máte-li málo výsledků vyhledávání: * Zužte dotaz vkonkretizujte vlépe definujte klíčová slova vzaměřte se pouze na nějakou oblast apod. • * Přidejte omezení vnapř. jenom slova v názvu, konkrétní země, typ dokumentu apod. * v v v v v v Máte-li mnoho výsledků vyhledávání: • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace > * relevance * důvěryhodnost zdroje vjména autorů, instituce, kontakty na správce… * pravidelná aktualizace * odbornost • v v v v v v v v • v • v 1. Téma 2. Další specifikace 3. Výběr zdrojů 4. Boolovský model 5. Technika vyhledávání 6. Vlastní vyhledávací proces 7. Hodnocení vyhledaných záznamů 8. Další operace > * tisk * uložení * export do citačního manageru v v v v v v v v v Shrnutí * Téma * Klíčová slova * Formulace vyhledávacího dotazu * Výběr vhodných zdrojů * Vlastní vyhledávání * Hodnocení vyhledaných záznamů * Další operace v v v v v v v TIP Pište si poznámky! Budete vědět, které zdroje jste již prohledali, jakou formu dotazu jste použili, jaká klíčová slova jste přidávali apod. TIP Usnadněte si práci a používejte citační managery (např. EndNote Web) Licencované zdroje * Anopress Monitoring Online * ProQuest * Sage v v v v v v v v v Literatura • • * STEINEROVÁ, Jela; GREŠKOVÁ, Mirka; ILAVSKÁ, Jana. Informačné stratégie v elektronickom prostredí. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2010, 190 s. ISBN 9788022328487. Obrázky • * http://www.open.ac.uk/skillsforstudy/pictures/mind-map.gif * http://mojosimon.wordpress.com/ * http://spencerjardine.blogspot.cz/2012/02/boolean-search-strategies-videos.html • * * Děkuji Vám za pozornost billboard Dana Mazancová mazancov@fss.muni.cz infozdroje@fss.muni.cz logo_barevne