horizon.png NGOs 3. přednáška, 15.10.2013 Veřejná prospěšnost http://www.aperio.cz/data/2/371.jpg horizon.png VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST Statut veřejné prospěšnosti je ve většině evropských zemí používám pro vymezení organizací, které svojí činností přispívají k veřejnému blahu. Ty pak mohou požívat určitých výhod: • možnost ucházet se o podporu z veřejných zdrojů – dotace •daňové úlevy • Na oplátku požadavky: •Transparentnost •Řízení •Hospodaření horizon.png HISTORICKÉ KOŘENY • rozlišování mezi veřejně a vzájemně prospěšným v Evropě dlouhou tradici • občansko-právní tradice naznačuje, že nadace věnované veřejně prosp. účelům existovaly v Evropě už v 5. stol. př.n.l. •Kodifikace - 1601 anglický zákon o dobročinnosti • horizon.png PROČ VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST? •Vymezení vztahu státu k NNO •Zlepšení image neziskového sektoru a posílení důvěry veřejnosti horizon.png VYMEZENÍ VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI • Taxativní (uzavřený výčet) • Demonstrativní výčet • Jiná než výčtová metoda • --- při výčtové metodě závisí na tradicích a hodnotách dané země horizon.png VÝČET TYPICKÝCH VP ÚČELŮ horizon.png PRÁVNÍ ZAKOTVENÍ • právem veřejným, zejména fiskálním • v samostatném zákoně • přiznání daňových výhod v závislosti na právní formě horizon.png ZÍSKÁNÍ STATUTU VPO • koncipován na bázi dobrovolnosti • povinnost zaevidovat se • při vzniku, nebo následně • • • na základě svého poslání, činnosti – aktivity směřující k veřejnému blahu • po splnění určitých podmínek, týkajících se zejména její transparentnosti – vnitřní organizace, hospodaření, zachování likvidačního zůstatku pro veřejně prospěšný účel horizon.png ZTRÁTA STATUTU VPO Rozhodnutí přísluší orgánům, kterým je agenda svěřena: • v Německu, Švédsku, Nizozemí, Švýcarsku ad. FINANČNÍ ÚŘAD • V Maďarsku a Polsku SOUD •V Belgii MINISTERSTVO SPRAVEDLNOSTI •V Anglii a Welsu CHARITY COMMISSION • horizon.png V ČESKÉ REPUBLICE • Přístup ke zvláštním výhodám zde tzv. neziskové organizace mají na základě své právní formy. • Poslání organizace je posuzováno především při jejím vzniku. Další sledování činnosti organizace může být problematické zvláště v případě občanských sdružení, která jsou stále nejrozšířenější formou neziskových organizací v České republice. •Občanská sdružení nemají zákonnou povinnost vydávat výroční zprávy a jména jejích statutárních zástupců nelze vyhledat v žádném veřejném rejstříku. •Nízká obligatorní transparentnost občanských sdružení činí tuto právní formu snadno zneužitelnou pro daňovou a finanční kriminalitu. horizon.png AKTUÁLNÍ DISKUSE V ČR • Diskuse o zavedení statusu veřejné prospěšnosti je v České republice vedena už od přelomu let 2004 – 2005. •V květnu 2010 schválen věcný záměr zákona o veřejné prospěšnosti a do konce roku 2012 mělo vzniknout jeho paragrafové znění. • Kvůli politickým změnám a odporu části neziskových organizací však byly práce na zákonu zastaveny a zákon byl vrácen do připomínkového řízení. •Veřejná prospěšnost byla zakotvena do návrhu nového Občanského zákoníku, který 9. 11. 2011 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR. Ustanovení občanského zákoníku jsou pouze obecná, počítá se s tím, že problematiku konkrétněji rozpracuje navazující legislativa (speciální zákon o veřejné prospěšnosti, daňové zákony apod.). horizon.png KODIFIKACE V OZ - § 146 - § 150 •Veřejně prospěšná je právnická osoba, jejímž posláním je přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha, pokud na rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek z poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu. •Nabytí zápisem do veřejného rejstříku •Odnětí soud horizon.png SMRT VĚCNÉHO NÁVRHU ZÁKONA O VPO