Podniková ekonomika Ing. Sylva Talpová, Ph.D. KPH ESF MU Brno Email: talpova@econ.muni.cz 2 Harmonogram semestru Týden Datum P/S Název Vyučující 1. 16.9. P1 Vymezení základních podnikových pojmů, Volba právní formy podnikání Sylva Talpová 16.9. S1 Seminář P1 Sylva Talpová 2. 23.9. P2 Management a manažerské funkce Eva Štěpánková 3. 30.9. S2 Seminář P2 Eva Štěpánková 30.9. P3 Plánování, tvorba business plánu Eva Štěpánková 4. 7.10. P4 Organizování v podniku Eva Štěpánková 5. 14.10. S3 Seminář P3 a P4 Eva Štěpánková 14.10. P5 Marketing a marketingový mix Eva Štěpánková 6. 21.10. P6 Motivace a vedení lidí Eva Štěpánková 7. 28.10. STÁTNÍ SVÁTEK 8. 4.11. P7 Environmentální management Eva Štěpánková 9. 11.11. S4 Seminář P5 a P6 a P7 Eva Štěpánková 11.11. P8 Majetková a kapitálová struktura podniku Sylva Talpová 10. 18.11. P9 Finanční analýza podniku Sylva Talpová 11. 25.11. S5 Seminář P8 a P9 Sylva Talpová 25.11. P10 Řízení lidských zdrojů Sylva Talpová 12. 2.12. P11 Daňová soustava ČR Sylva Talpová 13. 9.12. S6 Seminář P10 a P11 Sylva Talpová 9.12. P12 Bude upřesněno Sylva Talpová 3 Podmínky absolvování předmětu  Přítomnost na seminářích (možnost 1x neomluvená neúčast)  Aktivní účast na seminářích  Příprava na semináře – úkoly z přednášek  Absolvování závěrečné zkoušky – písemná – podrobnosti budou včas sděleny 4 Studijní materiály  Kubátová E., Štěpánková E., Talpová S.: Ekonomika malých a středních podniků, MU Brno 2010  Přednášky  Další literatura bude doporučena v rámci přednášek k jednotlivým tématům „Lidé vyráběli věci, za které dostali peníze, a za ty koupili jiné věci, které většinou nepotřebovali. Tomu se říkalo ekonomika.“ Akademik Richard (Josef Bláha), Seriál Návštěvníci 5 6 Vymezení základních podnikových pojmů  Co je podnik?  Dle OZ  Dle podnikové ekonomiky  Proč existuje? 7 Znaky podniku (dle E. Gutenberga)  Systémově indiferentní  Kombinace VF  Princip hospodárnosti  Princip finanční rovnováhy  Systémově podmíněné znaky  Princip soukromého vlastnictví  Princip autonomie  Princip ziskovosti 8 Podnikání  OZ: činnost prováděná soustavně, samostatně, vlastním jménem a na vlastní zodpovědnost a za účelem dosažení zisku  Motiv podnikání? 9 Podnikatel  OZ: osoba zapsaná v OR, podniká na základě živnostenského oprávnění, jiného než živnostenského oprávnění podle zvláštních předpisů, nebo FO která provozuje zemědělskou výrobu a je zapsána do evidence podle zvláštního předpisu 10 Typologie podniků 1. Velikost podniku 2. Právní forma podnikání 3. Dle sektorů 4. Dle typu výroby 5. Dle hospodářských odvětví 6. … 11 1. Velikost podniku  Mikropodniky  Malé podniky  Střední podniky  Velké podniky  MSP 12 2. Právní forma podnikání  Podnik jednotlivce  Osobní společnosti (vos, ks)  Kapitálové společnosti (s.r.o., a.s.)  Družstva  Státní podniky 13 3. Sektory  Primární  Sekundární  Terciární  (Kvartérní) 14 4. Dle typu výroby  Hromadná  Sériová  Kusová 15 5. Dle hospodářských odvětví  CZ-NACE (dříve OKEČ) 16 Výrobní faktory  Elementární – výkonná práce, dlouhodobý majetek, materiál  Dispozitivní – faktor řídící činnosti 17 Okolí podniku Proč je důležité?  Geografické  Sociální  Politické  Právní  Ekonomické  Ekologické  Technologické  Etické  Kulturně historické Global rankings GCI 2009–2010 GCI 2008–2009 Country/Economy Rank Score Rank* Switzerland 1 5,6 2 United States 2 5,59 1 Singapore 3 5,55 5 Sweden 4 5,51 4 Denmark 5 5,46 3 Finland 6 5,43 6 Germany 7 5,37 7 Japan 8 5,37 9 Canada 9 5,33 10 Netherlands 10 5,32 8 Hong Kong SAR 11 5,22 11 Taiwan, China 12 5,2 17 United Kingdom 13 5,19 12 Norway 14 5,17 15 Australia 15 5,15 18 Czech Republic 31 4,67 33 http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%Report /index.htm The Czech Republic ranking The Czech Republic ranking 21 Úkoly na seminář 1. Zjistit kritéria typologie podniků:  Dle legislativy EU  Dle EUROSTATu  Dle ČSÚ 2. Jaké jsou hodnoty v ČR:  HDP  Inflace  Míra nezaměstnanosti