Queer čtení Queer čtení Alexander Doty: Making Things Perfectly Queer. Interpreting Mass Culture. London: 1993 Alexander Doty: Flamming Classics. Queering the Film Canon. New York: 2000. • Queer jako způsob recepce: každý text je potencionálně queer. • Jak lze některá díla chápat jako queer? Queer čtení Námitky? Recepce založená na osobních tužbách nebo na přivlastnění textu specifickou skupinou „Znásilňování“ uměleckých děl (proč hledat queer v dílech, které jsou uměním samy o sobě?) X Ne všechny texty mají čistě heterosexuální ideologii (queer aspekty za účelem oslovení širšího publika, účast queer osob před kamerou nebo za kamerou) Queer čtení Kde se bere a jak se pozná queer? Identifikace queer: • Slovní vyjádření, reprezentace sexuálního aktu, projevu náklonnosti apod. • Nejednoznačné nebo nejasné vyjádření lidské sexuality Queer čtení: často zájem o díla, která neobsahují scény sexu osob stejného pohlaví, nahotu, polibek či otevřené konstatování vlastní sexuální orientace. Queer čtení V čem spočívá queer fascinace určitými texty, žánry nebo osobnostmi? • Dokázat „všudypřítomnost“ queer. • Hledání queer v historii, která s queer reprezentací oficiálně nepočítala • Subverzivní recepční pozice podvracející heteronormativní kánony „Queer kánon“: The Wizard of Oz (V. Fleming), The Red Shoes (M. Powell), All About Eve (J. Mankiewicz), Psycho (A. Hitchcock), The Women (G. Cukor), Gentlemen Prefer Blondes (H. Hawks) apod., často větší queer odezva než experimentální filmy queer tvůrců) Queer čtení QUEER Odkazuje k dekonstrukci ustavených sexuálních a genderových kategorií, sám však není normativním termínem. Podnět k přesnějším popisům a úvahám Queer čtení Souvislosti s feministickou filmovou kritikou a teorií: • Organizace pohledu v klasickém filmu – dominantní mužský pohled versus ženský spektákl (to-be-looked-at-ness). • V pozadí tradiční představy o genderových rolích (pasivita a dekorativní funkce ženských hrdinek / aktivní mužské postavy, které jsou vlastníky pohledu) • Patriarchální ideologie klasického filmu – nastavená pro potěšení mužského publika • Gay a lesbická teorie a kritika – přebírá zájem o pohled filmových postav i publika. • Kritika feminismu – ignorace leseb na plátně i v publiku (Jackie Stacey, Teresa de Lauretis) Queer čtení Queer čtení: • Narušení heteronormativní ideologie klasického filmu, překračování genderových a sexuálních norem • Odklon od tradiční reprezentace a konstrukce mužských a ženských postav • Textové i mimotextové faktory (spolupráce s queer osobnostmi, propagační materiály, recenze, rozhovory, „drby“, pozice autorů v rámci filmového průmyslu, biografický aspekt apod.) Queer čtení George Cukor (1899–1983) • V Hollywoodu jako režisér od počátku 30. let • Raná tvorba – queer podtexty, queer postavy (stereotyp „pansy“ dovedený do krajnosti), účast interpretů z hollywoodských queer kruhů (Lilyan Tashman, Jobyna Howland, Tallulah Bankhead, Anderson Lawler): One Hour with You, Our Betters, Sylvia Scarlett • Později diskrétnější queer konotace, nové čtení Cukora jako autorského gay režiséra (Richard Lippe) – dějový motiv dvojité existence, konflikt mezi veřejnou a soukromou tváří a životem postav: Camille, The Women, A Star Is Born apod. • Nenápadný život, jeho homosexualita nebyla v době studiového systému reflektovaná, později otevřenější v otázkách sexuální identity. Queer čtení Dorothy Arzner (1897–1979) • Počátky ve 20. letech ve scenáristickém oddělení Paramountu, debut Fashions for Women v roce 1926 • zástupkyně ženské tvorby – hrdinky vzpírající se omezením společnosti, kde dominují muži. • Lesbická orientace podnítila i hledání queer motivů (Judith Mayne) – ženské komunity, motiv přátelství mezi ženami, sebereflexe režisérky ve vedlejších postavách, ironie namířená proti patriarchální ideologii klasického filmu: The Wild Party, Christopher Strong, Craig‘s Wife, Dance, Girl, Dance apod. Queer čtení Queer autorství: • „Přirození“ queer autoři (G. Cukor, D. Arzner, F. W. Murnau, S. Ejzenštejn, J. Whale, L. Visconti, U. Ottinger, R. W. Fassbinder, M. Leisen, I. Julien, R. Fung, E. Goulding, M. Riggs aj.) • „Vytvoření“ queer autoři (V. Minelli, A. Hitchcock, W. Wyler, J. von Sternberg, L. Sagan, E. Lubitsch, M. Ophüls, D. Sirk, R. Mamoulian, B. Wilder, S. Seidelman, J. Mankiewicz, B. Berkeley aj.) Queer čtení Dance, Girl, Dance Queer čtení Dance, Girl, Dance Queer čtení Dance, Girl, Dance Queer čtení Dance, Girl, Dance