QUEER CS QUEER CS Základní historické kontexty: • § 129 trestního zákoníku z roku 1852 – trestnost homosexuálního chování až pětiletým žalářem pro muže a ženy (v českých zemích) • Snahy o emancipaci homosexuality – aktivismus právníků, lékařů a samotných homosexuálů (Hlas sexuální menšiny, Nový hlas) • 1961 – konec trestnosti homosexuality (v platnosti § 244 trestající pohlavní styk s osobou stejného pohlaví mladší 18 let nebo homosexuální pohlavní styk s osobou téhož pohlaví za úplatu) • 2006 – v Česku schváleno registrované partnerství • 2009 – v Česku schválen antidiskriminační zákon Jan Seidl a kol. (2012): Od žaláře k oltáři, Brno: HOST. QUEER CS Gayové a lesby v domácích filmech před rokem 1989: • Přímá reprezentace gay a lesbických postav minimální • Marginalizované figury • Stereotypy QUEER CS Meziválečná a protektorátní kinematografie • Aféra plukovníka Redla (K. Anton, 1931) • Queer okamžiky zasazené do heterosexuálních zápletek: Muži v offsidu (S. Innemann, 1931), Advokátka Věra (M. Frič, 1937), Velbloud uchem jehly (H. Haas, O. Vávra, 1937), Prosím pane profesore! (Z. Hašler, 1940) apod. • Cross-dressing: Holka nebo kluk? (V. Slavínský, 1938), Poslíček lásky (M. Cikán, 1937), Pozor, straší! (K. Lamač, 1938), Venoušek a Stázička (Č. Šlégl, 1939), Vy neznáte Alberta? (Č. Šlégl, 1940) apod. QUEER CS Zestátněná kinematografie Gayové a lesby převážně jako psychicky narušené, negativní či komické vedlejší postavy: Návrat ztraceného syna (E. Schorm, 1966), Hotel pro cizince (A. Máša, 1966), Fandy, ó Fandy (K. Kachyňa, 1983), Pavučina (Z. Zaoral, 1986), Antonyho šance (V. Olmer, 1986), Kopytem sem, kopytem tam (V. Chytilová, 1988), Slunce, seno a pár facek (Z. Troška, 1989) apod. QUEER CS Queer čtení • Překračování tradiční heterosexuální ideologie, rozklad konvenční reprezentace mužských a ženských postav na filmovém plátně Hrdinka v klasickém filmu – pasivní pozice, dekorativní funkce, objekt touhy mužského hrdiny Hrdina v klasickém filmu – aktivní pozice, ovládá pohled, vyloučení erotických konotací v souvislosti s mužským tělem (stylizace a předvádění mužského těla na odiv má feminní konotace a přináší hrozbu výsměchu nebo nařčení z homosexuality) QUEER CS Václav Krška (1900–1969) • Neskrývaná homosexualita v osobním životě , trestní postihy • Literární počátky ve 20. a 30. letech: Klaris a šedesát věrných, Odcházeti s podzimem, Dionysos s růží (témata chlapeckého dospívání s gay zápletkami, přírodní motivy) • Filmový debut Ohnivé léto (1939, podle předlohy Odcházeti s podzimem), dále: Kluci na řece (1944), Řeka čaruje (1945), Stříbrný vítr (1954), Dalibor (1956), Osení (1960) aj. • Atypická stylizace mužských hrdinů – předpoklad erotizace mužského těla (mužské tělo jako spektákl) QUEER CS „Vzhledem k tomu, že jsem jako spisovatel osoba veřejně známá, obrátilo se proti mně veřejné mínění a v každé sebenevinnější návštěvě u mne bylo hned shledáváno něco závadného. Můj dům byl také střežen četníky, a to zejména i v nočních hodinách, a po celém Písku kolovaly o mně stále nejnesmyslnější pomluvy. V této atmosféře žil jsem několik let stále bezdůvodně podezírán.“ (Václav Krška, 1941 / žádost o prezidentskou milost) QUEER CS „Doznávám, že jsem pěstoval pohlavní styk s muži, ale nedělo se to ani ze zábavy, ani z nějaké perverze, ale dělal jsem to proto, že jsem jinak jednat nemohl, neboť jsem takového založení. Já považuji svůj sklon za něco zcela přirozeného, za což nenesu žádné zodpovědnosti. Já jsem často bojoval zoufale se svou přirozeností a chtěl jsem se již zastřeliti. Ale marně jsem se své přirozenosti bránil. Zabýval jsem se tímto poměrem ve svých románech, hledaje východisko, studoval i cizí autory, kteří se tímto poměrem zabývají. Stejným problémem zabývám se i ve svých dramatech. Ve svém jednání jsem nespatřoval ničeho nemravného, špatného, nic, co by škodilo kultuře společnosti.“ (Václav Krška, 1934) • QUEER CS Řeka čaruje (1945) QUEER CS Stříbrný vítr (1954) QUEER CS Osení (1960) QUEER CS Petr Weigl (*1939) • Absolutorium na FAMU počátkem šedesátých let, dramaturg a režisér Československé televize, práce pro divadlo, tvorba v ČSR i v zahraničí • Specializace na hudební filmy – zpracování oper nebo baletů: Radúz a Mahulena (1970), Apollon Musagétes (1973), Rusalka (1977), Utrpení svatého Šebestiána (1984) apod. • Záměrná stylizace, čerpající z operní estetiky • Převrácení tradičního směru touhy mužských hrdinů po ženských hrdinkách (muž je zde objektem touhy a předmětem pohledu) • Statické, sošné kompozice postav vybízejí ke kontemplaci. QUEER CS Radúz a Mahulena (1970) QUEER CS Rusalka (1977) QUEER CS Queer čtení českých filmů Konstrukce vyprávění a postav Inovace filmové formy v 60. letech: princip nejednoznačnosti (zatajování přesnějších motivací jednání postav) – větší interpretační vklad ze strany publika Údolí včel (František Vláčil / 1967) QUEER CS Potlačení nebo absence linie utváření heterosexuálního páru, místo ní utváření přátelství dvou mužů: První den mého syna (Ladislav Helge / 1964) Finský nůž (Zdenek Sirový / 1965) QUEER CS Queer perspektiva a ženy na filmovém plátně? • Absence výrazných hrdinek i ženských hvězd, které by podporovaly queer čtení (situace před rokem 1945 i po něm). QUEER CS Sedmikrásky (Věra Chytilová / 1966) QUEER CS Veronika (Otakar Vávra / 1985) QUEER CS Situace po roce 1989: • Zkouškové období (Z. Troška, 1989) – první český film s otevřeně gay motivy • Pokračování v tradici zobrazování queer jako negativních, psychicky narušených či komických postav: Kouř (T. Vorel, 1990), Requiem pro panenku (F. Renč, 1992), Šeptej (D. Ondříček, 1996). • Wiktor Grodecki: Andělé nejsou andělé (1994), Tělo bez duše (1996), Mandragora (1997) • „Korektnější“ a „civilnější“ reprezentace queers: Nuda v Brně (V. Morávek, 2006), Pusinky (K. Babinská, 2007), Venkovský učitel (B. Sláma, 2008), Zoufalci (J. Rudolfová, 2009).