New Queer Cinema New Queer Cinema Počátky a utváření fenoménu: • Přelom 80. a 90. let – nové trendy u queer nezávislých filmů • Úspěch na filmových festivalech • Úloha filmové kritiky • Časové vymezení? • Nejedná se o filmové hnutí, ale o tvůrce a filmy, vykazující některé společné znaky: Tongues Untied (1989), Looking for Langston (1989), Dry Kisses Only (1990), Paris Is Burning (1990), Swoon (1991), Edward II (1991), Poison (1991), Khush (1991), The Hours and the Times (1991), My Own Private Idaho (1991), The Living End (1992), Zero Patience (1993), Go Fish (1994), Watermelon Woman (1995). New Queer Cinema Charakteristika: • Reakce na krizi AIDS a obnovený gay a lesbický aktivismus (zkušenost tvůrců a osobností z okruhu NQC s AIDS aktivismem) • Vymezování se vůči heterosexistické, homofobní kultuře, ale i vůči gay kultuře (popírání nutnosti pozotovní a jediné správné a korektní reprezentace gay a lesbické identity) New Queer Cinema Charakteristika: • Tabuizovaná témata, kontroverzní náměty, rozmanité queer sexuality • Reprezentace společenských a historických stimulů, které usměrňovaly sexualitu (Swoon, Poison, Living End) • NQC jako „intelektuální proud“: teoretická poučenost a univerzitní vzdělání tvůrců, aktivistické zkušenosti New Queer Cinema Kritika a odpor vůči NQC: • Recyklace negativních stereotypů? x Reflexe forem, jakými jsou filmy vyprávěny. • Negativní reakce konzervativních politiků – komplikovanější cesta ke grantům a dotacím New Queer Cinema Derek Jarman (1949 – 1994) • Tvorba předjímající nástup NQC • Formální princip koláže (mísení různých estetických vlivů, stylů, historických period) • Sebastiane (1976), Jubilee (1977), Caravaggio (1986), The Last of England (1987), Edward II (1991) aj. New Queer Cinema Gus Van Sant (*1952) • Nejznámější tvůrce NQC, který pronikl i do mainstreamovější hollywoodské produkce • Na pomezí nezávislé a komerčnější tvorby: Mala Noche (1985), My Own Private Idaho (1991), Good Will Hunting (1997), Elephant (2003), Milk (2008) aj. New Queer Cinema Todd Haynes (*1961) • Obdiv klasického Hollywoodu a tvůrců jako D. Sirk, R. W. Fassbinder nebo I. Bergman • Stylizovaná forma, čerpající z hollywoodských žánrů: Poison (1991), Velvet Goldmine (1998), Far from Heaven (2002) aj. New Queer Cinema Gregg Araki (*1959) • Styl inspirovaný Godardem, Brechtem, Watersem nebo Warholem, tematika „maldých multikulturních postpunk queers“ • The Living End (1992), Totally Fucked Up (1993), The Doom Generation (1995), Nowhere (1996) aj. New Queer Cinema John Greyson (*1960) • Postmoderní forma, vyhýbající se realismu • Mísení stylů a žánrů, provokativní zpracování queer témat: Urinal (1988), Zero Patience (1993), Lilies – Les feluettes (1996), Uncut (1997) aj. New Queer Cinema NQC a rasa • Kritika zaměřování se primárně na bílé gay muže • Omezenější materiální zdroje a formy distribuce (většinou kratší snímky natáčené na video) • Tongues Untied (Marlon Riggs, 1989) • Paris Is Burning (Jennie Livingston, 1990) New Queer Cinema NQC a lesby • Od počátku NQC málo filmů o lesbách a pro lesby • Rose Troche (*1964) Go Fish (1994) • Cheryl Dunye (*1966) The Watermelon Woman (1996)