ISPoS (International Program on Sustainability) – mezinárodní program výuky Spolupořádá Centrum pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg E-learningový program výuky (dva moduly v zimním semestru již proběhly) je zakončen mezinárodní letní školou, kde se účastníci mohou potkat. Jazykem výuky je angličtina. Po několikaletých zkušenostech se podařilo vytvořit efektivní výukové prostředí pro mezinárodní a interdisciplinární vzdělávání – předpokládá se účast 15 českých a 15 zahraničních studentů, kteří budou po celou dobu společně komunikovat a pracovat. Forma vzdělávání zahrnuje přes-hraniční spolupráci (posiluje mezikulturní porozumění a výměnu znalostí) a využívá virtuálního prostředí a informačních a komunikačních technologií. Toto zvláštní vzdělávací prostředí představuje nový přístup k procesu učení a vytváří vynikající podmínky pro týmovou spolupráci a praktické využití znalostí pro udržitelný rozvoj. Dvousemestrální studijní program skládající se z 3 e-learningových modulů bude zakončen letní školou, kde se všichni studenti fyzicky potkají a budou spolupracovat na reálných problémech v místě konání. Výsledkem jejich práce bude soubor případových studií, které se zaměří na hlavní problémy určitého regionu a při jejichž řešení budou uplatněny znalosti získané v rámci kurzu. Modul: Regionální případové studie udržitelného rozvoje Regional Sustainability Case Studies Vyučující: Simon Burandt, Ph.D., RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., Andrew Barton Úvod Kurz je součástí programu „Globalizace versus udržitelný rozvoj regionu – mezinárodní program výuky“ spolupořádaného Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg, který se skládá ze tří e-learningových modulů a je zakončen mezinárodní letní školou. Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen). Modul zahrnuje tyto okruhy: · Seznámení se s e-learningovým prostředím a účastníky kurzu · Úvod do regionální problematiky (region Ústí nad Labem) – specifika regionálního přístupu, historie, problémy konkrétního případu · Úvod do metodologie – analýza aktérů · Zahájení práce na případové studii: aplikace metody analýzy aktérů na konkrétní případ (výzkum regionálního kontextu v místě budoucí letní školy, analýza dostupných informací a již existujících materiálů o udržitelném rozvoji regionu) · Společná příprava výstupů – případová studie regionu z hlediska zapojení aktérů Obsah · Cílem tohoto modulu je popsat vzájemné vazby v systémech komplexních vztahů mezi člověkem a prostředím. Účastníci se seznámí s metodou analýzy aktérů, která umožňuje popis a analýzu rolí jednotlivých hráčů v regionu, získají dovednost tuto metodu aplikovat na konkrétní případ – seznámí se tak se skutečným problémem, který je relevantní pro obsah letní školy. · Metodu „analýzy aktérů“, tzv. Stakeholder Analysis, lze úspěšně využít při posuzování demokratičnosti procesů v rámci rozhodování o významných či méně významných kauzách v oblasti životního prostředí. Toto téma poukazuje na udržitelný rozvoj jako na celospolečenský projekt, který je realizován konkrétními společenskými skupinami; zabývá se problematikou moci, legitimity, důvěry, transparentního jednání i procesy komunikace mezi těmito společenskými hráči. Teoretickým základem je filosofický pragmatismus a ohled k názorové pluralitě při současném respektování etických východisek účinného jednání. Z praktického hlediska představená metoda umožňuje analyzovat minulé a předcházet budoucím konfliktům zájmů v oblasti životního prostředí, a to z hlediska posuzování role jednotlivých aktérů, jejich vzájemných vztahů, možností budování důvěry a omezování nedemokratických postupů. · Příprava „výzkumu“ vedeného studenty, který se uskuteční v rámci letní školy – využití místních zdrojů informací k popisu a analýze konkrétního problému z Ústeckého regionu, příprava podkladů pro tvorbu hypotetického rozvojového plánu území, který vychází ze zájmů zainteresovaných skupin, využití participativních metod rozhodování při tvorbě těchto strategií atd. Sylabus je rozveden v anglickém popisu Literatura: Resources of the course: http://www.vcse.eu/moodle/ Dále výběr z: CARMIN, J. NGOs and Public Participation in Local Environmental Decision-Making in the Czech Republic. Local Environment, Vol. 8, No. 5, pp. 541–552, October 2003. http://web.mit.edu/jcarmin/www/carmin/CarminArticles/Carmin-LocalEnviro.pdf HarmoniCOP (2005) Learning Together to Manage Together. University of Osnabrück, Institute of Environmental Systems Research, Osnabrück. Hermans, L. M., & Thissen, W. A. H. (2009). Actor analysis methods and their use for public policy analysts. European Journal of Operational Research, 196(2), 808–818. HESSELS, L. K., & VAN LENTE, H. (2008). Re-thinking new knowledge production: A literature review and a research agenda. Research policy, 37(4), 740–760. HOWARD, M. M. The Weakness of Post-Communist Civil Society. Journal of Democracy, 2002, V13:1. http://www18.georgetown.edu/data/people/mmh/publication-7320.pdf RAKUŠANOVÁ, P. Civil Society and Civic Participation in the Czech Republic. Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2005. Available from http://studie.soc.cas.cz/upl/texty/files/229_05-5%20zformatovany%20text%204%20pro%20tisk.pdf WENGER, E. Communities of practice and social learning systems. Organization 2000; 7(2): 225. ZIMMERMANN, A., MAENNLING, C. (2007) Mainstreaming participation. Multi-stakeholder management: Tools for Stakeholder Analysis: 10 building blocks for designing participatory systems of cooperation. Federal Ministry for Economic Cooperation and Development. Deutsche Gesellschaft fur Technische Zusammenarbeit (GTZ) GmbH, Eschborn. http://www.fsnnetwork.org/sites/default/files/en-svmp-instrumente-akteuersanalyse.pdf Modul 4: Mezinárodní letní škola Vyučující: RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., Simon Burandt, Ph.D., Andrew Barton Obsah LŠ · Setkání účastníků kurzu – českých a německých studentů, kteří dosud společně pracovali pouze virtuálně · Práce v terénu, využití získaných znalostí, zkušeností s výzkumem pomocí případových studií v konkrétním případě · Aplikace metody analýzy aktérů, návrh strategií rozvoje respektujícího místní podmínky · Rozhovory s místními obyvateli, využití místních zdrojů informací · Dokončení případové studie daného místa, představení výsledků výzkumu místnímu společenství Kurz je součástí programu „Globalizace versus udržitelný rozvoj regionu – mezinárodní program výuky“ spolupořádaného Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg, který se skládá ze tří e-learningových modulů a je zakončen mezinárodní letní školou. Jednotlivé moduly i letní školu lze zapisovat samostatně; studenti, kteří se hodlají zúčastnit celého cyklu, mají přednost (počet míst je omezen). Literatura: Výběr z nepovinné literatury v předchozích modulech General overview of the course Goals & Content: This course deals with a complex case study problem with a focus on stakeholder analysis. Case Study – (Lignite) Mining in the Ore Mountains: On the Czech side of the Czech – German border region the huge impact of supra-regional industries are clearly visible. The region suffers from (unregulated) mining industry, air pollution from lignite power and heating plants, chemical factories, high unemployment (the second highest in the Czech Republic) and above all bears the scars of the history of the Sudetenland with all its attached stigmas relating to the forced migration of its inhabitants. The region is now confronted with different development scenarios: Will the existing mining limits imposed by the government in 1991 be extended or will they be abolished? As you can imagine, there are many conflicts of interest and power intrigues that clash over this issue. A good starting point to look at the situation is by using elements from the sustainability sciences toolkit. During this course, we will get to know the region, its history, and we will analyse the current situation and identify problems and stakeholder attitudes from a sustainability perspective. We therefore start with an introduction to our particular “case”. Later, we learn about the theory of sustainability science and continue with a stakeholder analysis (an important part of the methodological toolkit) in the case study region. After some theoretical preparation on how to conduct a stakeholder analysis, the different steps of a stakeholder analysis will be conducted on an individual basis and in groups. The results will be discussed and a stakeholder mapping exercise will be prepared. This module will prepare you for participation in the Summer School held in September, but of course the module can be studied without taking part in the school. Procedure and formal aspects of this course: Each week we will ask you to read, present, discuss, and investigate something. With these small steps and tasks you will be guided through the course. We will provide materials and input, but your input is also required and will be read and used by your fellow students. During the course, you will have to work and prepare certain things individually, but during some stages you have to collaborate with all participants in order to make decisions, select topics or even to prepare materials in a team. So regular participation is necessary in this course so that you don't miss out on discussions and to ensure full and comprehensive understanding of the issue at stake. The assessment in this course is based on both your individual performance and (team) results. This means that your activity, productivity, and quality of contributions in discussions is relevant as well as your “products”, e.g. an actor profile that you have produced. Course Structure Step 1 Introduction, getting to know people and the platform Week 1 Workload: 3h · Introduce yourself to other students · Get to know the platform – small tasks, testing different functions Kind of Work: individual Step 2 Introduction to Case Study Region, history and problems Week 1 – 3 Workload: 12h · Guiding questions to go through the material to “get to know the case” · Individual reading with provided materials, knowledge base · Group discussion on guiding questions, shared understanding and identification of stakeholders We will be working on the question: Which mechanisms and interactions take place in the context of lignite mining in the ore mountains and which actors/stakeholders with diverse interests are involved? Kind of Work: Individual, Group Step 3 Introduction to sustainability research& actor analysis Week 4 – 5 Workload: 12h · Individual reading with provided materials, knowledge base (guiding questions) o Goals of sustainability science, what can sustainability science offer and do o What is an actor analysis? Why actor analysis? What are the methods used in actor analyses? Which building blocks can be used? o Discussion and Summary Kind of Work: Individual, Group Step 4 “projects” – Application of Actor Analysis to the given Case Week 6 – 12 Workload: 38h · Reviewing identified actors / individual work and group discussion (conclusion) · Identification of key actors – selection of key actors · Discussion on criteria for analysing actors (stakeholder profiles) · Background research on actors (individual, groups) o with provided resources and own investigation * Discussion and actor mapping * Formulation of open questions Deliverables during this step (assignments): · stakeholder profiles · actor mapping