HEN 614 Případové studie udržitelnosti Rozsah 1/1. 2 kr. Ukončení: z. Vyučující Simon Burandt, Ph.D., RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., Andrew Barton Garance Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. Katedra environmentálních studií - Fakulta sociálních studií Kontaktní osoba: Mgr. Jan Skalík (asistent) Předpoklady Schopnost komunikace v anglickém jazyce. Omezení zápisu do předmětu Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory. Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud. Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10 Mateřské obory * Environmentální studia (program FSS, N-HE) * Humanitní environmentalistika (program FSS, N-HE3) Cíle předmětu Účastníci se seznámí s metodou syndromů globálních změn, která umožňuje popis a analýzu udržitelnosti rozvoje a získají dovednost tuto metodu aplikovat. Cílem kurzu je určit příčinné vazby globálních problémů v místním kontextu. Kurz poskytne studentům metodologický úvod a představí metodu hodnocení udržitelnosti v komplexních systémech zvanou syndromy globálních změn. Jedná se o zpřesnění dopadů globálních vlivů na regionální úrovni. Dále budou studenti uvedení do metodiky vypracování případové studie. Případovou studii zpracovávanou na vybraný problém Ústeckého regionu následně využijí při společné přípravě rozvojové strategie regionu. Studenti si osvojí participativní metody rozhodování. Osnova 1. Úvod do virtuálního prostředí pro výuku a seznámení studentů 2. Udržitelný rozvoj v globálním a regionálním pohledu, přístup syndromů globálních změn 3. Představení vybraný syndromů globálních změn a diskuse o nich („The countryside depopulation syndrome“, „The Aral Sea syndrome - environmental damage to landscape due to large-scale projects“) 4. Určení příznaků vybraných syndromům v rámci konkrétního regionu, popis tamnější situace. 5. Příprava na kolaborativní práci, identifikace „zájmových skupin“ a rozdělení rolí. 6. Teoretický úvod do práce s případovými studiemi metodou zkoumání skutečného případu. 7. Společná práce na problému v kontextu daného regionu: sběr informací a dat. 8. Příprava případové studie, konceptualizace hlavních problémů regionu. 9. Wiki prostředí: zveřejnění základů případové studie. 10. Vzájemné hodnocení prací a reflexe, peer review. 11. Návrh rozvojové strategie Ústeckéhoho regionu a diskuse o něm. 12. Závěrečné hodnocení společné práce a výsledků. Literatura • Baxter, P and Jack, S. (2008) Qualitative Case Study Methodology: Study design and implementation for novice researchers, in The Qualitative Report, 13(4): 544-559. • Bent Flyvbjerg, 2011, "Case Study," in Norman K. Denzin and Yvonna S. Lincoln, eds., The Sage Handbook of Qualitative Research, 4th Edition (Thousand Oaks, CA: Sage), pp. 301-316. • Bent Flyvbjerg, 2006, "Five Misunderstandings About Case Study Research." Qualitative Inquiry, vol. 12, no. 2, April, pp. 219-245.; • Biermann, F. (1999). Syndromes of Global Change: A Taxonomy for Peace and Conflict Research. Environmental Change and Security: A European Perspective. Berlin: Springer, 131–146. • Block, A., Cassel-Gintz, M., Kropp, J., Lammel, G., Lass, W., Lienenkamp, R., Loose, C. J., et al. (1997). Syndromes of global change. • Hurni, H., & Wiesmann, U. (n.d.). 2 Towards Transdisciplinarity in Sustainability-Oriented Research for Development. for Mitigating Syndromes of Global Change, 31. • Hurni, H., Wiesmann, U., Anton, P., & Messerli, P. (n.d.). 1 Initiating Research for Mitigating Syndromes of Global Change in Different Contexts. for Mitigating Syndromes of Global Change, 11. • Ludeke, M. K., Petschel-Held, G., & Schellnhuber, H. J. (2004). Syndromes of global change: the first panoramic view. GAIA-Ecological Perspectives for Science and Society, 13(1), 42–49. • Manuel-Navarrete, D., Gomez, J. J., & Gallopín, G. (2007). Syndromes of sustainability of development for assessing the vulnerability of coupled human-environmental systems. The case of hydrometeorological disasters in Central America and the Caribbean. Global Environmental Change, 17(2), 207–217. • North-South, N. (2002). Research partnerships for mitigating syndromes of global change. NCCR North-South, Centre for Development and Environment (CDE), Institute of Geography, University of Berne. • Petschel-Held, G., Block, A., Cassel-Gintz, M., Kropp, J., Lüdeke, M. K. B., Moldenhauer, O., Reusswig, F., et al. (1999). Syndromes of global change: a qualitative modelling approach to assist global environmental management. Environmental Modeling and Assessment, 4(4), 295–314. • Schellnhuber, H.-J. et al. (1997): Syndromes of Global Change. In: Gaia 6 (1), pp.19-34. • Schellnhuber, H. J., Block, A., Cassel-Gintz, M., Jurgen Kropp, J., Lammel, G., & Lass, W. (n.d.). Syndromes of global change. equilibrium, 14, 15. • Schellnhuber, H. J., Lüdeke, M. K. B., & Petschel-Held, G. (2002). The Syndromes Approach to Scaling Describing Global Change on an Intermediate Functional Scale. Integrated Assessment, 3(2), 201–219. • Schröter, D., Polsky, C., & Patt, A. G. (2005). Assessing vulnerabilities to the effects of global change: an eight step approach. Mitigation and Adaptation Strategies for Global Change, 10(4), 573–595. Výukové metody Kurz probíhá distančně formou e-learningu na platformě Moodle (http://www.vcse.eu/moodle/). Součástí kurzu je aktivní účast na diskuzním fóru a samostatné studium zadaných textů. Na začátku a konci semestru proběhne informativní schůzka na Fakultě sociálních studií. Předpokládá se zapojení studentů v každém týdnu semestru. Kurz probíhá v anglickém jazyce. Metody hodnocení Zápočet bude udělený na základě průběžného hodnocení očekávaných výstupů zmíněných v Osnově předmětu. Znalost literatury ke kurzu je převážně doplňková. Další komentáře Kurz je součástí programu „Globalizace versus udržitelný rozvoj regionu – mezinárodní program výuky“ spolupořádaného Centrem pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy a Institute for Environmental & Sustainability Communication, Leuphana University Lüneburg. Na kurz přímo navazuje nepovinná letní škola. Kód předmětu: HEN 614 Zařazení předmětu na fakultě: 142316 Katedra environmentálních studií Garant předmětu: Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. Garanční oddělení: Katedra environmentálních studií Název předmětu ve vyučovacím jazyce: Případové studie udržitelnosti Krátký název předmětu ve vyučovacím jazyce: Případové studie udržitelnosti Vyučovací jazyk: čeština (cze) Název předmětu anglicky: Case Studies of Sustainability Projects Krátký název předmětu anglicky: Case Studies of Sustainability Projects Číslo učo osob dohledejte buď v seznamu, který obdržíte klikem pravým nebo prostředním tlačítkem myši na následující odkaz (tím se Vám seznam otevře ve zvláštním okně), nebo v aplikaci Lidé. Seznam osob z pracovišť vybraných předmětů Osoby podílející se na výuce předmětu: Osoba: Simon Burandt, Ph.D., RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., Andrew Barton , externí pedagogové Osoba: Mgr. Jan Skalík (učo 219846), pomocník Kontaktní osoba: Dana Pantůčková Není povoleno, že hodnocení smí zadávat všichni vyučující pracoviště, kam je předmět zařazen. Jak často je předmět vypisován? jednorázově Výuka probíhá každý týden – e-learning Hodinová dotace Přednášky 1 Semináře, cvičení 1 Laboratoř, projekt, jiné Jiný Zápočet do poznámkového bloku se zadávat nemusí. Způsob ukončení předmětu zápočet Lze ukončit předmět mimo zkouškové období? Ne, předmět je nutné ukončit výhradně v době uvedené jako zkouškové období tohoto údobí (typická varianta). Počet ECTS kreditů: 2 Max. počet zapsatelných studentů: 10 Jiná poznámka o omezeních Vyžadované předměty (prerekvizity): Předmět opakovaně zapisovat nelze. Předmět je nabídnut i mimo mateřské obory. Předmět se standardně vypisuje na vysvědčení. Předmět se zahrnuje do předmětové ankety. Pozor! Dosud není funkční. Volba se neprojeví v ostatních aplikacích. Předmět je dostupný pouze pro registraci studentů. (Není dostupný pro Obchodní centrum.) Konec formuláře Atributy předmětu FSS:HE_stupen_studia = II FSS:HE_typ_kreditu = B FSS:obor_EN_np1_2 = pv1 FSS:obor_HE_np1_3 = pv2 Začátek formuláře