Eva Rubínová  Back to basics  Dělení paměti  Fáze paměťových procesů  Neuropsychologie  Poruchy, nemoci, syndromy → diagnostika  Kognitivní psychologie  Učební strategie, autobiografická paměť, falešné vzpomínky → experimentální metody Dělení paměti a fáze paměťových procesů Paměť Krátkodobá Senzorická Krátkodobá Pracovní Dlouhodobá Explicitní (Deklarativní) Epizodická Autobiografická Sémantická Implicitní (Nedeklarativní) Procedurální Priming  Vícesložkový model (Atkinson & Shiffrin)  Typ ukládaných informací (multimodální → jazyk → sémantický kód)  Kapacita?  Standardní model konsolidace  Vyhledání informace → vybavení  Volné vybavení (free recall)  Vybavení s vodítky (cued recall)  Rekognice (recognition)  Stabilní vzpomínky?  Model re-konsolidace Nadel, Hupbach, Gomez, & Newman-Smith (2012) Klinická neuropsychologie je aplikovaná věda, která se zabývá behaviorálními projevy dysfunkcí mozku  http://vimeo.com/28550831  Bilaterální odstranění hipokampů  Objevena důležitost této struktury pro tvorbu nových vzpomínek  a  Nepamatoval si každodenní události, jméno svého ošetřujícího lékaře, seznam slov…  Selhání ve volném vybavení, vybavení s vodítky i v rekognici  Výrazné narušení explicitní paměti  Závislé na hipokampu  Procedurální úkoly – zrcadlové kreslení  Adaptace na prostředí  Postupné snižování úzkosti při testování  Bez vzpomínek na učení či události  Krátkodobá paměť – ušetřena  Krátkodobá a implicitní paměť  Na hipokampu nezávislé  Epizodická paměť  Na hipokampu závislá  Vybavení starých vzpomínek  Více schematické, málo kontextuálních detailů (informace uložené v hipokampu)  Klinická neuropsychologie je aplikovaná věda, která se zabývá behaviorálními projevy dysfunkcí mozku (Lezak, Howieson, Bigler, &Tranel, 2012)  Cíl – vytvoření kognitivního profilu  Pozornost  Paměť  Exekutivní funkce  Vizuokonstuktivní funkce  Jazyk  Alzheimerova nemoc  V popředí je amnestický deficit – narušení schopnosti zapamatovat si nový materiál (narušení epizodické paměti)  Narušení volného vybavení i rekognice, nápověda nepomáhá  Krátkodobá a pracovní paměť jsou obvykle intaktní  Rozlišení na verbální a neverbální materiál nehraje roli  Traumatické poranění mozku (traumatic brain injury)  Narušení pozornosti  Snížená kapacita pracovní paměti  Omezená tvorba nových vzpomínek  Zpomalení psychomotorického tempa  Demence u Parkinsonovy choroby  Zpomalení psychomotorického tempa  Narušení exekutivních funkcí  Snížená kapacita krátkodobé i pracovní paměti  Narušená výbavnost, ovšem nápověda je obvykle funkční  Frontotemporální lobární degenerace  Narušení exekutivních funkcí  Snížená kapacita krátkodobé i pracovní paměti  Narušená výbavnost, ovšem nápověda je obvykle funkční  Setkáváme se s pacientem, měříme výkonnost v různých oblastech  Vytváříme kognitivní profil – tedy hypotézu o poruše  Chceme pouze popsat, které oblasti jsou narušené a které jsou ušetřené  Populace není limitována neurologickými poruchami (deprese, závislosti…)  Na základě NeuroPsy profilu – vytvoření cíleného rehabilitačního programu  Hloubka deficitu  Oslabení funkcí  Narušení domény pod úroveň -1 až -1,5 standardní odchylky průměrného výkonu zdravé populace srovnatelného věku (a vzdělání) – mírná kognitivní porucha (MCI, Mild Cognitive Impairment)  Narušení spojené s omezením soběstačnosti - Demence  Mírná kognitivní porucha (Petersen, 1999)  Subjektivní stížnosti referované pacientem nebo někým z blízkého okolí  Objektivně zjištěná porucha paměti – izolovaná nebo ve spojení s narušením dalších kognitivních domén  Demence  ABC: Activities of daily living + Behavior + Cognition  Krátkodobá paměť  Opakování čísel (správná čísla i pořadí)  Pracovní paměť  Opakování čísel pozpátku  Paměť a učení  Křivka učení  Oddálené vybavení po interferenci  Dlouhodobé oddálené vybavení (retence)  Rekognice  Verbální i neverbální materiál  Epizodická paměť  Co jste dělal/a o víkendu?  Jak jste strávil/a včerejší večer?  Jak jste oslavoval/a poslední narozeniny?...  Sémantická paměť  Jméno amerického prezidenta  Barvy duhy  Hlavní město Portugalska… Učební strategie, autobiografická paměť & falešné vzpomínky  Efekt testování  Text – stejný čas na studium  Jedna skupina studovala text podruhé  Druhá se z něj otestovala (esej) Roediger & Karpicke, Study I (2006) Roediger & Karpicke, Study II (2006) Karpicke & Blunt (2011) in Karpicke (2012) Karpicke & Blunt (2011) in Karpicke (2012)  Srovnání a zhodnocení deseti učebních strategií: Dunlosky, Rawson, Marsh, Nathan, &Willingham (2013) http://psi.sagepub.com/content/14/1/4.full.pdf+html?ijkey=Z10 jaVH/60XQM&keytype=ref&siteid=sppsi  Wagenaar (1986): My memory  6 let si každý den zapisoval 1 událost ze svého života  Při vybavení – 1 vodítko, úkolem bylo vybavit si další  Cuing methodology  Prezentace slova (pozitivní, negativní, neutrální)  Instrukce – vybavit si specifickou vzpomínku, která netrvala déle, než jeden den  Sleduje se, za jak dlouho účastník vybaví vzpomínku  Specific/overgeneral memories Williams et al. (2007)  Deese (1959): Procentuální výskyt určitého slova jako intruze v okamžitém vybavení je funkcí průměrné asociační síly daného slova ke slovům v seznamu  Butter, food, eat, sandwich, rye, jam, milk, flour, jelly, dough, crust, slice, wine, loaf, toast  Zhruba 40 % lidí si vybaví slovo bread  Zhruba 86 % lidí označí bread v rekognici jako studované slovo Roediger & McDermott (1995)  Zvýšený stres a arousal, stejně jako kofein zvyšují množství falešných vzpomínek Mahoney Brunyé, Giles, Ditman, Lieberman, &Taylor (2012)  Prezentace objektů  20 první den  20 druhý den  Tři skupiny  Původní vzpomínka je při „reminder“ narušena Hupbach, Gomez, & Hardt (2007)  Videa autonehod  Otázka: Jak rychle auta jela, když …[sloveso]  Smashed, collied, bumped, hit, contacted Loftus & Palmer (1974)  Videa autonehod  Otázka: Jak rychle auta jela, když …[smashed x hit]  Viděli jste rozbité sklo? Loftus & Palmer (1974) eva.rubinova@gmail.com  Corkin, S. (2013). Permanent PresentTense:The Unforgettable Life of the Amnesic Patient. Basic Books.  Deese, J. (1959).On the prediction of occurrence of particular verbal intrusions in immediate recall. Journal of experimental psychology, 58, 17-22.  Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., &Willingham, D.T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14, 4-58.  Hupbach,A., Gomez, R., Hardt, O., & Nadel, L. (2007). Reconsolidation of episodic memories: a subtle reminder triggers integration of new information.Learning & Memory, 14, 47-53.  Karpicke, J. D. (2012). Retrieval-Based LearningActive Retrieval Promotes Meaningful Learning. Current Directions in Psychological Science, 21, 157-163.  Lezak, M.D., Howieson, D.B., Bigler, E.D., &Tranel,T. (2012). Neuropsychological assessment (5th Ed.). Oxford University Press.  Loftus, E. F., & Palmer, J. C. (1974). Reconstruction of automobile destruction: An example of the interaction between language and memory. Journal of verbal learning and verbal behavior, 13, 585-589.  Mahoney,C. R., Brunyé,T.T., Giles, G. E., Ditman,T., Lieberman, H. R., &Taylor, H. A. (2012). Caffeine increases false memory in nonhabitual consumers. Journal of Cognitive Psychology, 24, 420-427.  Roediger, H. L., & Karpicke, J. D. (2006).Test-enhanced learning:Taking memory tests improves long-term retention. Psychological Science, 17, 249-255.  Roediger, H. L., & McDermott, K. B. (1995). Creating false memories: Remembering words not presented in lists. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 21, 803-814.  Wagenaar,W. A. (1986). My memory: A study of autobiographical memory over six years. Cognitive psychology, 18, 225-252.  Williams, J. M. G., Barnhofer,T., Crane,C., Herman, D., Raes, F.,Watkins, E., & Dalgleish,T. (2007).Autobiographical memory specificity and emotional disorder. Psychological Bulletin, 133, 122-148.