Tento předmět je podpořen OPVK INZA CZ.1.07/2.2.00/28.0238 Inovací bakalářských studijních programů k lepší zaměstnatelnosti PSY112 Podzimní semestr 2013 V tomto předmětu má inovace podpoření OPVK INZA podobu nového semináře o pozorování, které je základním prvkem veškeré aplikované diagnostiky. Praktická zkušenost bude zaměřena na shodu pozorovatelů, a to jako sebezkušenostní prvek, ale také jako propedeutika psychometriky – reliability. Předmět je také obohacen o základní know-how v adaptaci zahraničních metod do českého jazyka a prostředí. Pro tyto inovace byla zároveň pořízena přehledová literatura do knihovny FSS. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 2 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu SYLABUS PŘEDMĚTU PRACOVIŠTĚ Katedra psychologie, Fakulta sociálních studií PŘEDMĚT PSY112 Metodologie psychologického výzkumu FORMA STUDIA denní studium VYUČUJÍCÍ Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. Mgr. et Ing. Jakub Procházka Mgr. Marie Součková doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 3 1. Obsah 1. Obsah_________________________________________________________________________________ 3 2. Vyučující ______________________________________________________________________________ 4 3. Charakteristika a cíl předmětu_____________________________________________________________ 4 4. Organizace předmětu____________________________________________________________________ 4 5. Požadavky na ukončení předmětu _________________________________________________________ 5 5.1 Upozornění k podvodnému plnění studijních povinností _____________________________________ 5 5.1.1 Plagiátorství______________________________________________________________________ 5 5.2 Účast na seminářích ___________________________________________________________________ 5 5.3 Průběžná práce v semestru______________________________________________________________ 5 5.3.1 ÚKOL 1: Najdi výzkumnou podporu ___________________________________________________ 6 5.3.2 ÚKOL 2: Realizace výzkumného projektu _______________________________________________ 6 5.3.3 ÚKOL 3: Oponentský posudek výzkumného projektu _____________________________________ 8 5.4 Zkouška _____________________________________________________________________________ 9 5.4.1 Celkové hodnocení předmětu________________________________________________________ 9 6. Studijní materiály _______________________________________________________________________ 9 6.1 Literatura ____________________________________________________________________________ 9 6.2 Internetové zdroje____________________________________________________________________ 11 6.3 Studijní materiály v Informačním systému MU_____________________________________________ 11 7. Problémové okruhy ____________________________________________________________________ 12 7.1 Jak se dělá psychologický výzkum? ______________________________________________________ 12 7.2 Jak získat informace, po kterých toužíme? ________________________________________________ 12 7.3 Jak zajistit, abychom dostali spolehlivé a důvěryhodné odpovědi? ____________________________ 13 7.4 Jak vybrat lidi (a chování) do výzkumu? __________________________________________________ 14 7.5 Jak se podělit o své výsledky? __________________________________________________________ 15 7.6 Reflexe „vědeckého“ poznávání_________________________________________________________ 16 8. Obsah seminářů _______________________________________________________________________ 17 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 4 2. Vyučující doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. – garant předmětu e–mail: vaculik@fss.muni.cz Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. e–mail: stan@fss.muni.cz Mgr. et Ing. Jakub Procházka e–mail: jak.prochazka@mail.muni.cz Mgr. Marie Součková e–mail: marie.souckova@mail.muni.cz 3. Charakteristika a cíl předmětu Cílem předmětu je seznámit studenty se základy psychologického výzkumu jak z aspektu produkčního (tj. realizace výzkumu), tak konzumentského (tj. posouzení výzkumu). Předmět zprostředkuje studentům poznatky nezbytné k realizaci a posouzení výzkumného projektu. Po jeho absolvování budou účastníci schopni navrhnout a realizovat výzkumný projekt se všemi náležitostmi – formulovat výzkumné otázky, hypotézy, zvolit adekvátní výzkumný design, vybrat vhodné metody sběru dat, metody výběru zkoumaných osob, zacházet s prameny, zacházet s výsledky a napsat výzkumnou zprávu. Pro účely případného profesního využití budou také schopni posoudit přednosti a nedostatky publikovaných výzkumů. 4. Organizace předmětu Počet kreditů: 6 Ukončení předmětu: zkouška Přednášky: 2 hodiny 1 x 14 dní Seminář: 2 hodiny 1 x 14 dní Předmět tvoří 6 – 7 přednášek, na které navazují semináře. Přednášky i semináře se konají zpravidla jednou za 14 dní. Konkrétní časový harmonogram je upřesněn v souboru umístěném ve studijních materiálech k předmětu. Pro úspěšné ukončení předmětu je třeba splnit všechny požadavky uvedené v článku 5 tohoto sylabu. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 5 5. Požadavky na ukončení předmětu 5.1 UPOZORNĚNÍ K PODVODNÉMU PLNĚNÍ STUDIJNÍCH POVINNOSTÍ Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy, a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání univerzity i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností není za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování je trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout. 5.1.1 Plagiátorství Všechny písemné úkoly musí být vytvořeny výhradně pro předmět PSY112. Text jakéhokoliv písemného úkolu se nesmí shodovat s textem nebo nápadně podobat textu, který vznikl pro jiné účely jiného předmětu. Odevzdáním každého písemného úkolu student stvrzuje, že je výhradním autorem textu, respektuje řádné způsoby citace, bere na vědomí, že práce bude uložena v elektronickém archívu předmětu a původnost práce bude prověřena systémy pro odhalování plagiátu. 5.2 ÚČAST NA SEMINÁŘÍCH Seminární aktivity jsou nenahraditelné, protože při nich studenti procvičují řadu důležitých dovedností. Účast na seminářích je povinná, přítomnost na semináři je kontrolována. Součástí účasti na seminářích je povinná prezentace příslušných částí výzkumného projektu (viz Organizace prací na projektu). Na semináři je možná jedna neúčast. Jakákoliv další neúčast znamená nesplnění podmínek řádného ukončení předmětu. Neúčast na seminářích nelze omluvit žádnými doklady (např. vyjádřením lékaře, dokumentem o zpoždění spoje apod.). 5.3 PRŮBĚŽNÁ PRÁCE V SEMESTRU V průběhu semestru pracují studenti na níže uvedených úkolech. Jejich 100% realizace a odevzdání v určených termínech a uvedeném rozsahu je předpokladem pro přihlášení se ke zkoušce. Úkoly jsou plněny formou týmové i individuální práce, jsou zadávány na seminářích a doplňovány informacemi ve studijních materiálech. Neodevzdání jakéhokoliv úkolu v požadovaných parametrech znamená nesplnění podmínek pro úspěšné ukončení předmětu. V takovém případě je předmět studentovi ukončen hodnocením „-“ . Práce během semestru je bodově hodnocena. Body jsou součástí výsledného hodnocení. Pracovní týmy Na některých úkolech pracují týmy o velikosti 4 – 5 studentů. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 6 Složení týmů je třeba zaslat k níže uvedenému datu na adresu vaculik@fss.muni.cz. Součástí informace je a) seminární skupina, b) název týmu, c) jména členů týmu, d) kontaktní e–mailová adresa. Složení týmů je neměnné po celou dobu semestru. Nezapojení do žádného týmu znamená nesplnění podmínek pro řádné ukončení předmětu. 5.3.1 ÚKOL 1: Najdi výzkumnou podporu Na tomto úkolu pracují týmy studentů. Cílem úkolu je vyjasnění toho, co se míní vědou a výzkumnou podporou určitého tvrzení. Týmy mají za úkol najít dostatek vědeckých argumentů (empirickou podporu) pro kvalifikované přijetí nebo odmítnutí určitého tvrzení. S tvrzením budou studenti seznámeni na prvním semináři. Výstupem tohoto úkolu je: a) písemný dokument: je v rozsahu 1 – 2 normostrany (1800 – 3600 znaků včetně mezer), obsahuje přehled argumentů pro a proti danému tvrzení a závěr týkající se ne/platnosti daného tvrzení, seznam použité literatury, dokument bude odevzdán k níže uvedenému termínu b) prezentace argumentů na semináři: prezentace bude obsahovat souhrn argumentů pro a proti danému tvrzení a závěr o jeho ne/platnosti (délka prezentace: 5 minut, doporučujeme využít podklady v podobě powerpointové prezentace v rozsahu 1 strana) Forma odevzdání: soubor ve formátu dokument Word (doc) Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY112, složka s názvem Najdi výzkumnou podporu, podložka příslušné seminární skupiny Hodnocení: přijat / nepřijat 5.3.2 ÚKOL 2: Realizace výzkumného projektu Organizace prací na projektu Na tomto úkolu pracují týmy studentů. V průběhu semestru mají týmy za úkol navrhnout a realizovat výzkumný projekt. Jednotlivé kroky práce na projektu jsou zadávány na seminářích. Jejich částečný obsah je popsán níže v tomto textu (viz kapitola Co musí projekt obsahovat?). Součástí plnění úkolu je odevzdání částí projektu v dohodnutých termínech a pravidelná prezentace všech kroků výzkumu na seminářích (viz Obsah seminářů). Prezentace je považována za splněnou, působí–li tým při obhajobě vlastních rozhodnutí a myšlenek připraveně. V opačném případě je prezentace označena za nesplněnou a tým nemůže dále pokračovat v předmětu. Jednotlivé části a termíny tohoto úkolu jsou uvedeny v souboru s časovým harmonogramem umístěném ve studijních materiálech k předmětu. Výstupy tohoto úkolu jsou dokumenty s dílčími částmi projektu, prezentace na seminářích, finální zpráva v požadované struktuře a nasbíraná data. Data jsou odevzdána v elektronické podobě jako datová matice. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 7 Hodnocení projektu Projekt je hodnocen v rozmezí 0 – 50 bodů. Bodově je hodnocena finální verze projektu. Hodnocení projektu je součástí známky (body za projekt se sčítají s body za písemný test). Minimální počet bodů, který zaručuje přijetí projektu je 20 bodů. Maximální počty bodů za jednotlivé části projektu jsou uvedeny níže. Pět bodů je vyhrazeno na tzv. „dobrý dojem“. Ten tvoří úspornost, logická ucelenost projektu, originalita projektu, jeho propojení s realitou nebo teorií, kvalita zpracování (pravopisné chyby, grafická úprava). Projekt, který je hodnocen menším počtem než 20 bodů, musí být přepracován. Projekt je možné přepracovat jednou. Nesplňuje–li projekt požadavky ani po přepracování, studenti autorského týmu nesplnili podmínky řádného ukončení předmětu. Části výzkumného projektu jsou hodnoceny takto: ČÁST PROJEKTU MAXIMÁLNÍ POČET BODŮ 1. Teoretický rámec a výzkumná otázka 10 2. Hypotézy 5 3. Design výzkumu 5 4. Metoda výběru vzorku a výzkumný soubor 5 5. Použité metody sběru dat 5 6. Výsledky 5 7. Diskuse 10 Co musí projekt obsahovat? Projekt má danou strukturu, podle které je hodnocen. V této části stručně popisujeme podstatné věci, které nesmějí chybět v jednotlivých částech projektu. Nejedná se o všechny požadavky, ale pouze o ty základní. Další informace, které budou uvedeny v projektu, se musí řídit základními metodologickými pravidly. TEORETICKÝ RÁMEC A VÝZKUMNÁ OTÁZKA Teoretická východiska: co bylo v daném tématu zkoumáno a zjištěno, proč si klademe právě naši výzkumnou otázku (ze zdůvodnění by mělo být patrné, v čem je problém) Formulace výzkumné otázky Definice pojmů, které obsahuje výzkumná otázka. HYPOTÉZA Je odpovědí na výzkumnou otázku a splňuje další požadavky dobré hypotézy. DESIGN VÝZKUMU Klasifikace proměnných: závislá, nezávislá proměnná Přehled intervenujících proměnných a popis vyrovnání se s jejich vlivem Přesný popis výzkumného postupu (půjdeme tam a tam, budeme dělat to a to, budeme mluvit s těmi a těmi, budeme říkat to a to atd.) PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 8 METODA VÝBĚRU VZORKU A ZKOUMANÝ VZOREK Popis výběru vzorku (Jak získám vzorek – jevů, osob?) Zdůvodnění (zvážení výhod a nevýhod) volby tohoto postupu (Proč jsem si vybral tento způsob?) METODY SBĚRU DAT Popis metody a zdůvodnění její volby (zvážení jejích výhod a nevýhod oproti alternativním metodám). Uvedení metody v plném znění (dotazník, pozorovací schéma, plán rozhovoru, popis měřícího postupu atd.). VÝSLEDKY Statistický popis vytvořených dat a výsledky testování stanovených hypotéz. DISKUSE Formulace zjištění a jejich interpretace Propojení s teoretickým rámcem, ze kterého autoři vycházejí. Omezení, popř. nedostatky výzkumu. Zaměřte se především na konstruktovou validitu, reliabilitu, interní a externí validitu. Nedořešené otázky, nově vyvstanuvší otázky, překvapivá zjištění apod. Praktické implikace zjištění LITERATURA Seznam použité literatury ve formátu APA. PŘÍLOHY Plné znění dotazníků, detailní popis podnětových materiálů, znění kontaktního e-mailu / letáku apod. Finalizace projektu V úspěšných projektech dochází v rámci finalizace k přepsání většiny textu, který vznikal během semestru, zejména v úvodní části. Je třeba odstranit slepé uličky, doplnit argumenty a odkazy tak, aby celý text úsporně a uceleně vypovídal o řešené výzkumné otázce. Je třeba zkontrolovat, zda si jednotlivé části výzkumné zprávy odpovídají. Je dobré se vyhnout se tomu, aby byla výzkumná zpráva „deníkovým“ záznamem o vývoji myšlenek výzkumníků během semestru. Dobrá výzkumná zpráva o jednoduchém projektu s jednou hypotézou by neměla přesáhnout cca 15 normostran, tj. 27 000 znaků včetně mezer (5 úvod, 5 metoda a výsledky, 5 diskuze) při zachování veškerých důležitých informací. Plné znění použitých dotazníků či popis podnětových materiálů patří do příloh. 5.3.3 ÚKOL 3: Oponentský posudek výzkumného projektu Na tomto úkolu pracuje každý student samostatně. Úkolem je vytvořit oponentský posudek zadané výzkumné zprávy. Struktura posudku bude studentům představena na semináři a obsahuje ji také šablona pro psaní oponentského posudku, která je umístěna ve studijních materiálech. Posudek je odevzdán v elektronické podobě v termínu, který je specifikován v tomto materiálu. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 9 Oponentský posudek je hodnocen přijat / nepřijat. Posudek, který nebude splňovat požadavky, je možné jednou přepracovat. V případě, že ani po přepracování požadavky nesplňuje, jeho autor ukončil předmět neúspěšně. Forma odevzdání: soubor pojmenovaný příjmením autora ve formátu dokument Word (doc) Místo odevzdání: studijní materiály předmětu PSY112, složka s názvem Oponentský posudek Hodnocení přijat / nepřijat 5.4 ZKOUŠKA Ke zkoušce se může přihlásit student, který splnil všechny požadavky pro ukončení předmětu. Zkouší se a) v rozsahu látky, který je vymezen v sylabu k předmětu PSY112, b) konkrétní znalosti – základní poznatky, termíny, pravidla, teorie, c) dovednost aplikace znalostí na konkrétní situaci či problém. Zkouška má písemnou podobu, tvoří ji celkem 20 – 21 otázek. Otázky v testu jsou otevřené s prostorem pro volné výpovědi i uzavřené s možností volby. Písemný test je hodnocen 0 – 50 body. Minimální počet bodů, který znamená úspěšné složení zkoušky je 25 bodů. Nižší počet bodů znamená neúspěšný pokus o složení zkoušky. V takovém případě student postupuje podle platného Studijního řádu MU (viz http://www.rect.muni.cz/statut/studrad.htm). 5.4.1 Celkové hodnocení předmětu Celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledky za písemné úkoly a výkonem při zkoušce. Bodové hodnocení je převedeno na známky podle následujícího klíče A (100 – 88), B (87 – 76), C (75 – 65), D (64 – 55), E (54 – 45), F (44 – méně). 6. Studijní materiály 6.1 LITERATURA Při studiu metodologie psychologie je třeba kombinovat různé materiály. Vybrali jsme tři učebnice, které považujeme za základní zdroje poznatků, a které pokrývají prezentované tematické okruhy. Prostudování těchto učebnic považujeme za nutné minimum. K doplnění informací slouží doporučená literatura. Povinná literatura Anzenbacher, A. (1990). Úvod do filozofie. Praha, SPN. Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. (Jak zkoumat lidskou duši). Praha: Portál. Goodwin, C. J. (2008). Research in Psychology: Methods and Design. 5. ed. NJ: Wiley & Sons Inc. Doporučená literatura Balashov, Y., Rosenberg, A. (2002). Philosophy of science. Contemporary readings. London : Routledge. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 10 Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001). Evaluating, doing and writing research in psychology. A step–by–step guide for students. Thousand Oaks: Sage. Bem, D. J. (1995). Writing a Review Article for Psychological Bulletin. Psychological Bulletin, 118, 172 – 177. Bem, D. J. (2003). Writing the empirical journal article., [staženo 15.8.2006]. Dostupné z www: . Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003). The craft of research. Chicago: University of Chicago Press. Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004). Asking questions. The definitive guide to questionnaire design – for market research, political polls and social and health questionnaires. San Francisco: Jossey–Bass. Brinberg, D., McGrath. J. E. (1985). Validity and the research project. Beverly Hills: Sage. Coolican H. (1994). Research methods and statistics in psychology. London, Hodder & Stoughton (i v pozdějších vydáních). Delanty, G., Strydom, P. (2003). Philosophies of Social Science. The Classic and Contemporary Readings. Maidenhead: Open University Press. Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha, Karolinum. Dunbar, G. (2005). Evaluating research methods in psychology. A case study approach. Malden: Blackwell. Feist, G. J. (2006). The psychology of science and the origins of the scientific mind. New Haven: Yale University Press. Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno, Paido. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. Kerlinger, F. (1972). Základy výzkumu chování. Praha, Academia. Miovský, M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. Okasha, S. (2002). Philosophy of science: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press. Pelham, B. W., Blanton, H. (2003). Conducting Research in Psychology. Measuring the Weight of Smoke. Belmont: Wadsworth. Robson, C. (1993). Real world research. A resource for social scientists and practitioner – researchers. Oxford, Blackwell Publishers Ltd. Schachter, D. L. (2003). Sedm hříchů paměti. Jak si pamatujeme a zapomínáme. Praha: Paseka. Smith, R. A., Davis, S. F. (2006). The Psychologist as a Detective: An Introduction to Conducting Research in Psychology. Pearson Prentice Hall, New Yersey. Sommer. B., Sommer, R. (1997). A practical guide to behavioral research. Tools and techniques. 4th Ed. Oxford: Oxford University Press. Strauss A., Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice, Albert. Šanderová, J. (2005). Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: SLON. Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000). The psychology of survey response. Cambridge: Cambridge University Press. Urbánek, T. (2002). Základy psychometriky. Brno: PsÚ AV ČR, PsÚ FF MU. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 11 Webb, E. J., Campbell, D. T., Schwartz, R. D., Sechrest, L. (1966). Unobtrusive measures. Nonreactive research in the social sciences. Chicago: Rand McNally. 6.2 INTERNETOVÉ ZDROJE Studentský průvodce k učebnici Goodwin, C. J. (2007). Research in Psychology: Methods and Design. 6. ed.: http://bcs.wiley.com/he-bcs/Books?action=index&itemId=047052278X&bcsId=5169 Sympatická on–line učebnice je na http://www.socialresearchmethods.net Zdroje mnoha užitečných odkazů naleznete na http://methods.fullerton.edu 6.3 STUDIJNÍ MATERIÁLY V INFORMAČNÍM SYSTÉMU MU V Informačním systému MU části Studijní materiály k předmětu PSY112 najdou studenti podklady k tématům uvedených v sylabu, podklady k přednáškám a další pokyny nezbytné k plnění písemných úkolů. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 12 7. Problémové okruhy Uvedené okruhy jsou součástí přednášek předmětu PSY112. Jedná o rozsáhlá témata, proto na přednáškách nezazní některé pojmy a přístupy uvedené v sylabu. V takovém případě spoléháme na samostudium a aktivitu studentů, kteří mohou využít zdroje uvedené v seznamu literatury ke každému tématu i zdroje získané vlastním snažením. 7.1 JAK SE DĚLÁ PSYCHOLOGICKÝ VÝZKUM? Co všechno do výzkumu patří? Důvody či účely výzkumu: deskripce, predikce, vysvětlení, změna. Jak zahájit výzkum: výzkumný cíl (nápad), výzkumná otázka, hypotéza. Typy výzkumných otázek, základní znaky dobrých výzkumných otázek. Jak vypadá hypotéza, formulace dobré hypotézy, základní pravidla formulování hypotézy, špatné hypotézy. Na co bychom při výzkumu neměli zapomenout: nomoteticky vs. idiograficky zaměřené otázky, kvalitativnost vs. kvantitativnost, typy proměnných (nominální, ordinální, intervalová, poměrová), validita výzkumného projektu. Etika psychologického výzkumu. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 13 – 48, 134 – 143 46 Goodwin, C. J. (2007) str. 1 – 116 117 Doplňující literatura autor strany počet stran Gavora, P. (2000) str. 13 – 15, 16, 23 – 30, 50 – 57 20 Smith, R. A., Davis, S. F. (2006) str. 23 – 56 34 Booth, W. C., Colomb, G. G., Williams, J. M. (2003) str. 35 – 108 74 Bell, P. B., Staines, P. J., Michell, J. (2001) str. 101 – 128 28 Otázky k rekapitulaci Jak funguje induktivně–deduktivní metoda jako základní nástroj vědy? Na jaké základní oblasti se musíme zaměřit, abychom zajistili co nejlepší shodu dat s jevy? Vysvětlete pojem validita? Jaké typy validity nás zajímají především? Jaký význam má pečování o validitu výzkumného projektu? Jaké znáte typy definic pojmů? Co je operacionalizační definice? Jaké kroky patří do tvorby výzkumného projektu? Jaké etické zásady platí pro výzkum s lidskými zkoumanými osobami? Jaké etické zásady platí pro publikování odborných textů? Pojmenujte hlavní cíle vědeckého snažení a rozdíly mezi nimi vysvětlete na příkladech. Jaké jsou odlišnosti nomotetického a ideografického přístupu? Popište odlišnosti mezi výzkumnou otázkou a hypotézou. Jaká jsou základní pravidla pro formulování hypotézy? Jaké jsou znaky hypotézy, která není ověřitelná (testovatelná)? 7.2 JAK ZÍSKAT INFORMACE, PO KTERÝCH TOUŽÍME? Měření a metody získávání dat v psychologickém výzkumu. Základy psychometriky. Reliabilita metod (stabilita, vnitřní konzistence) a validita metod (obsahová, kriteriální, konstruktová). Pozorování (zúčastněné / strukturované, časové vzorky / vzorky událostí), pozorovací schéma, observační zkreslení a chyby, reliabilita a PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 13 validita, experimentální pozorování, neinvazivní metody (dokumenty, produkty, stopy), psychologické testy a škály. Dotazování – rozhovor a dotazník. Strukturování rozhovorového plánu, vedení rozhovoru, formulace a formy otázek, zdroje zkreslení v odpovědích, kognitivní teorie odpovídání na otázky, rozdíly mezi rozhovorem a dotazníkem. Obsahová analýza nestrukturovaných dat, kategorizace (kódování). Metody měření postojů, hodnot – sémantický diferenciál, test repertoárových mřížek, asociační experiment, Q–sort. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 149 – 218 70 Disman, M. (1993) str. 123 – 138, 140 – 177 54 Goodwin, C. J. (2007) str. 117 – 160; 423 – 468 90 Urbánek, T. (2002) str. 3 – 63 61 Doplňující literatura autor strany počet stran Miovský (2006): vedení rozhovoru str. 155 – 174 20 Tourangeau, R., Rips, L. J., Rasinski (2000): teorie odpovídání str. 1 – 61 62 Sommer. B., Sommer, R. (1997): kombinování metod, mapy a stopy str. 6 – 11, 60 – 78 25 Strauss, A., Corbinová, J. (1999): kategorizace (kódování) str. 39 – 69 31 Webb, E. J.et al (1966): neinvazivní metody (původní pojednání) str. 35 – 111 76 Coolican, H. (1994): pozorování, dotazování prostě str. 93 – 158 66 Robson, C. (1993): pozorování, dotazování prakticky str. 187 – 302 116 zajímavé čtení pro rozšíření obzorů Bradburn, N., Sudman, S., Wansink, B. (2004): Jak se ptát na různé věci. Máte–li téma a chcete se na něj dotazovat, je dobré se podívat do této knihy. Zjistíte v ní, jak se ptát a jakých chyb se vyvarovat. Otázky k rekapitulaci Co máme na mysli pojmem měření a jeho přesnost? Co je reliabilita? Jaké druhy reliability nás zajímají? Co je validita? Jaké druhy validity nás zajímají? Jaké jsou typy pozorování jako metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké jsou typy rozhovoru jako metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a nevýhody? Jaké jsou typy dotazníkových metod? Jaké vlastnosti očekáváme od dotazníkové metody? Jaké jsou podmínky jejího použití? Jaké jsou typy otázek? Jaké vlastnosti má dobrá otázka dotazníku/rozhovoru? Co jsou to neinvazivní metody sběru dat? Jaké jsou jejich výhody a možná omezení? 7.3 JAK ZAJISTIT, ABYCHOM DOSTALI SPOLEHLIVÉ A DŮVĚRYHODNÉ ODPOVĚDI? Experimentální výzkumný plán Základní zásady experimentu: vyrovnané skupiny, kontrola vnějších proměnných, manipulace s nezávislou proměnnou. Interní validita experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu): vnější proměnné ohrožující interní validitu, ohrožení interní validity způsobené osobou výzkumníka, ohrožení interní validity způsobené PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 14 zkoumanými osobami. Externí validita experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu): vnější proměnné ohrožující externí validitu. Metody kontroly působení vnějších proměnných: znáhodnění, vyrovnání, eliminace, zkonstatnění, vyvažování, transformace vnější proměnné na nezávislou proměnnou Typy experimentálních výzkumný plánů – mezisubjektové plány, vnitrosubjektové plány. Kvaziexperimentální výzkumný plán Odlišnosti od experimentu. Typy kvaziexperimentálních výzkumných plánů. Neexperimentální výzkumné plány Deskriptivní výzkum, korelační výzkum, vývojové přehledy – longitudinální a průřezové projekty, výzkum N = 1, případové studie. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 73 – 111, 123 – 133 50 Goodwin, C. J. (2007) str. 161 – 194, 195 – 232, 307 – 342, 343 – 384, 385 – 422 187 Doplňující literatura autor strany počet stran Smith, R. A., Davis, S. F. (2006) str. 115 – 142, 150 – 158 37 Otázky k rekapitulaci Jaké jsou základní znaky experimentu? Umíte je demonstrovat na praktickém příkladu experimentu? Co znamená manipulace s nezávislou proměnnou? Jaké vnější proměnné mohou ohrožovat interní a externí validitu experimentu (a jakéhokoliv výzkumného projektu)? Jaké jsou metody kontroly vnějších proměnných? Jaké typy experimentálních plánů znáte? Popište jejich výhody a nevýhody. Co je to kvaziexperiment? Jak se odlišuje od pravého experimentu? Kdy má smysl jeho využití? Popište typy kvaziexperimentálních výzkumných plánů a nastiňte jejich výhody a nevýhody. Jaké výzkumné plány mimo experimentálních znáte? 7.4 JAK VYBRAT LIDI (A CHOVÁNÍ) DO VÝZKUMU? Základní soubor, reprezentativní a nereprezentativní výběr. Náhodný, nenáhodný výběr. Metody náhodného výběru: jednoduchý náhodný výběr bez navracení prvků, systematický náhodný výběr, stratifikovaný náhodný výběr. Metody nenáhodného výběru: příležitostný výběr, kvótní výběr, lavinový (snowball) výběr. Pořizování vzorků chování – behaviour sampling, situation sampling. Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 112 – 122, 158 – 160 14 Disman, M (1993) str. 91 – 116 26 Goodwin, C. J. (2007): Observational and Survey Research Methods. str. 423 – 460 38 Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B. (2003) str. 85 – 88, 128 – 135 12 PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 15 Otázky k rekapitulaci Co bychom měli vědět o základním souboru, chceme–li pořídit reprezentativní vzorek? Jaké znáte typy náhodných a nenáhodných výběrů? Co to je pořizování vzorků jevů? S jakou metodou sběru dat je spojen? Uveďte příklady pro využití tzv. časových vzorků a vzorků událostí. Jaký smysl má pořizování vzorků situací? 7.5 JAK SE PODĚLIT O SVÉ VÝSLEDKY? Principy vědecké komunikace – přímost, jednoznačnost, odpovědnost, stručnost. „Žánry“ vědecké komunikace – empirická vs. teoretická studie, přehledová studie / metaanalýza, časopisecký článek, konferenční příspěvek, poster, monografie, příspěvek do sborníku, žádost o grant. Základy vědecké stylistiky, argumentační poklesky (přemlouvání vs. ukazování, argumentace autoritou, ad hominem, dělání slaměného panáka, odvolávání se na fakt, zavádějící dichotomie, zneužívání relativnosti pojmů, chybějící články v argumentu, nepřiznaně morálně – hodnotové argumenty, logické omyly). Struktura empirické časopisecké studie a její rozšíření na diplomovou práci. Zásady citování pramenů. Kritéria hodnocení kvality vědecké stati Povinná literatura autor strany počet stran Ferjenčík, J. (2000) str. 54 – 60 7 Goodwin, C. J. (2007) str. 469 – 500 32 Doplňující literatura autor strany počet stran Coolican, H. (1994): analyzovaná fiktivní výzkumná zpráva str. 413 – 433 21 Šanderová, J. (2005): pomoc pro celé studium str. 56 – 106 50 Bem. D. J. (2003): jak psát empirickou studii 18 Bem. D. J. (1995): jak psát přehledovou studii 6 Bell et al. (2001): časté argumentační omyly v psychologických textech. str. 165 – 191 27 Česká citační norma: http://www1.cuni.cz/~brt/bibref/bibref.html alternativní zdroje k tématům Robson, C. (1993) str. 410 – 429, 464 – 469 Sommer. B., Sommer, R. (1997) str. 289 – 302 zajímavé čtení pro rozšíření obzorů Booth et al. (2003): Jak se tvoří odborný text, včetně volby problému, argumentace atd. PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 16 Otázky k rekapitulaci Jaké jsou principy vědecké komunikace? Dovedete citovat základní typy literatury? Jaké jsou základní typy citovaného obsahu? Jak vypadá struktura empirické časopisecké studie? Pojmenujte zásady psaní přehledové studie? Podle čeho posuzujeme důvěryhodnost závěrů empirické studie? 7.6 REFLEXE „VĚDECKÉHO“ POZNÁVÁNÍ Úvod do filozofie vědy: epistemologické otázky (pravda, realita, poznatelnost, zákonitost, vysvětlení a porozumění a metodologické možnosti (kazuistiky, idiografie, fenomenologie a hermeneutika, obrat k jazyku, smyslu a kontextu), validita jako komplexně pojatá pravdivost. Úvod do sociologie vědy: věda jako instituce a moc, kritická a angažovaná věda. Úvod do psychologie vědy: kdo je vědcem a jaké to je být vědcem? Etické reflexe. Povinná literatura autor strany počet stran Anzenbacher, A. (1990), (ve 2. vydání z r. 2004, kapitoly 3, 4 a 5) str. 48 – 74, 121 – 186 92 Ferjenčík, J. (2000) str. 11 – 64 54 Goodwin, C. J. (2007) str. 1 – 116 117 Trochim, W. M. K., Donnelly, J. P. (2007) str. 18 – 20 3 Doplňující literatura autor Pelham, B. W., Blanton, H. (2003): kapitola 1 – alternativa ke Goodwinovi Okasha, S. (2002): čtivý a stručný úvod do základních problémů filozofie vědy Hendl, J. (2005): kapitola 3 – popis alternativ neopozitivismu Delanty, G., Strydom, P. (2003): antologie zásadních autorů a myšlenek ve filozofii sociální vědy Balashov, Y., Rosenberg, A. (2002): antologie zásadních autorů a myšlenek v jiném podání Brinberg, D., McGrath. J. E. (1985): útlé pojednání o validitě Feist, G. J. (2006): pionýrský pokus o etablování psychologie vědy Otázky k rekapitulaci Co všechno můžeme pokládat za poznání? Jak uvažujeme o pravdivosti poznatků? Odkud se berou pojmy a teorie? Jakou roli hraje věda výzkum ve společnosti? Jaký je vztah mezi ontologií, epistemologií, metodologií a výzkumem? Jaký je vztah mezi kognitivní psychologií a epistemologií? PSY112 Metodologie psychologického výzkumu © Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D. 17 8. Obsah seminářů Semináře jsou zaměřeny na aplikaci znalostí získaných studiem. Mají interaktivní podobu – sami účastníci jsou aktivními tvůrci obsahu seminářů. Obsah je upravován podle aktuálního průběhu práce na projektech. seminář obsah domácí úkol 1 Představení písemných úkolů a organizace práce na nich Pozorování – jak na něj? Formulace výzkumných otázek a hypotéz Vytvoření pracovních týmů Najdi výzkumnou podporu 2 Představení struktury oponentského posudku. Prezentace prvního úkolu (Najdi výzkumnou podporu) Výzkumné otázky a hypotézy – praktická aplikace znalostí Formulace výzkumné otázky a hypotéz Odeslání výzkumné otázky a hypotéz Práce na oponentském posudku 3 Prezentace a zpětná vazba na výzkumné otázky a hypotézy Volba metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob Odeslání metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob Odeslání oponentského posudku 4 Prezentace a zpětná vazba na metody sběru dat a metody výběru zkoumaných osob Diskuse oponentských posudků Vytvoření designu výzkumného projektu Odeslání designu výzkumného projektu 5 Prezentace a zpětná vazba na design výzkumného projektu Sběr dat, analýza dat, dokončování projektu 6 Ukončení práce na projektu Zkušenosti se sběrem analýzou dat a jejich prezentace Odeslání finální verze projektu